Za uspješan rast i razvoj svakog djeteta izuzetno je važan razvoj motoričkih vještina. Djeca se vole kretati i istraživati svijet. Veliku ulogu u tome ima igra kroz koju dijete razvija svoje vještine.
Kada se govori o motoričkim vještinama, treba razlikovati krupnu i finu motoriku. Krupna motorika je sposobnost izvođenja pokreta ruku, nogu ili tijela sa određenom kontrolom.
Igre na otvorenom, igre loptom, skakanje, plesanje, plivanje ili trčanje su aktivnosti koje podstiču razvoj krupne motorike kod djece. One, također, podstiču razvoj koordinacije, ravnoteže i istovremeno pomažu djetetu da razvije dobru percepciju svog tela u prostoru.
Fina motorika je sposobnost izvođenja preciznih sitnih pokreta rukom, uz zadržavanje dobre koordinacije između prstiju i oka. Ona se razvija sa uzrastom - od početnih nespretnih pokušaja djeteta da samostalno koristi kašiku, pokreti ruke tj. šake vremenom postaju precizniji, sve do momenta kada ono može uzeti olovku i kontrolirati pokrete tako da uspijeva napisati slova između dvije linije!
Fina motorika je od suštinskog značaja za pisanje, pa je to dovoljan razlog za posvećivanje posebne pažnje njenom razvoju mnogo prije polaska u školu.
Za dijete od dvije godine
Počevši od druge godine moguće je predlagati djeci brojne aktivnosti koje podstiču razvoj fine motorike. Evo nekih:
1. Tijesto za modeliranje ili plastelin;
2. Nizanje perlica ili dugmića;
3. Provlačenje pertli kroz rupice za cipele, zakopčavanje-otkopčavanje dugmića;
4. Sakupljanje sitnih predmeta ili iscjepkanih papirića;
5. Crtanje, bojenje, sjeckanje, lijepljenje;
6. Oblačenje malih lutaka;
7. Građenje kockama i kockicama;
8. Origami.
Ovakve aktivnosti trebaju biti dio svakodnevne igre malog djeteta, jer doprinose jačanju mišića šake, njene spretnosti, razvijanju koordinacije oko-ruka, razvoju opažanja i koncentracije što je preduslov savladavanju vještine pisanja.
Za dijete od tri-četiri godine
Na našem tržištu postoji mnoštvo radnih svezaka, pisalica, žvrljalica koje nude različite zadatke.
Prilikom kupovine obratite pažnju na njihovu preglednost, na redoslijed i težinu vježbi. Sve to treba prilagoditi svakom djetetu ponaosob.
U ovom periodu može se nastaviti sa svim igrama koje doprinose razvijanju mišića šake:
- Dajte djetetu tanju žicu da je savije i napravi nakit,
- Učite ga da vezuje čvorove od kanapa različite debljine, da sjecka, lijepi, mijesi, da pravi figurice od papira i sl;
- Posebno je korisna i djeci zanimljiva vježba usipanja vode - čašom u bocu uskog grlića. Pritom dijete treba paziti da prospe što je moguće manje vode okolo.
Za dijete od pet godina
Godinu dana pred polazak u školu može se početi sa sistematičnim vježbama pripreme za pisanje. Da bi dijete naučilo pravilno držati olovku i steklo sigurnost u povlačenju linija treba mu omogućiti rad pomoću lenjira i šablona različitih oblika.
Neka povlači linije različitih dužina, boja, paralelne, ukrštene, isprekidane i sl. Neka napravi crtež spajanjem zadatih tačaka.
Prije nego što počne učiti pisati slova, potrebno je da ovlada zaobljenim i krivim linijama. Započnite crtanje talasa, a ono neka nastavi! Pokušajte nacrtati opruge različitih dužina, puža sa velikom kućicom.
Postepeno uvodite vježbe koje traže veću preciznost u radu tipa labirinta, spajanja linijom parova sličica i sl.
Ovladavanje horizontalnim i vertikalnim ravnim linijama može se podsticati različitim crtežima koje dijete treba da dopuni. Uz zahtjev da "bude uredno", da ne prelazi zadatu liniju, dijete će dopuniti crtež kiše, grane od jelke, prugu, šare na "čarobnom" ćilimu, šare na vazi...
Na kraju dolaze vježbe pomoću kojih će se dječiji slobodni pokreti po papiru uvesti u prostor linijature. Upoznajte dijete sa elementima štampanih i pisanih slova, neka ih ispiše po uzoru na one koje ste mu zadali, trudeći se da bude što preciznije (oblik, veličina i razmak zadatih elemenata).
I na kraju važna uputa: Ako je djetetu neka igra preteška, ne insistirajte, igrajte se onoga što ono može!