Kupovina igračaka za dijete nije nimalo lak posao. Kako su igračke privlačne, šarene i zanimljive čak i odraslima, i roditeljima je teško odabrati pravu. Hoće li se igračka djetetu dopasti, treba li mu, je li prevelika, je li dobra, hoće li znati njome rukovati, samo su neka od pitanja koja roditeljima prolaze kroz glavu.
Igračka je vrlo važna
Igračka nije samo neki obični predmet. Ona je osnova dječije igre, njen pokretač, stvar koja daje ideju za igru. Dijete je u igri "oživljava" i svojom maštom preobražava.
Kada je dijete usamljeno, poseže za igračkom, ona mu pomaže da se okuša u svojim mogućnostima, a ponekad je i povod za druženje s drugom djecom.
Važni kriteriji
Kada je riječ o pedagoškim zahtjevima, igračka treba biti primjerena uzrastu, da je urađena tako da pokreće psihofizičke snage, budi radoznalost i potiče na aktivnu igru.
Igračka ne smije štetiti zdravlju, treba biti izrađena od kvalitetnog materijala, bez oštrih ivica ili metalnih dijelova koji mogu povrijediti dijete.
Prilikom kupovine provjerite posjeduje li atest o neškodljivosti materijala od kojih je napravljena. Igračka treba biti i lijepa, vedrih boja, skladnih oblika, jer ona predstavlja i sredstvo za određivanje estetskog ukusa.
Kako odabrati
Igračke mogu biti privlačne za roditelje, a da nemaju nikakvu vezu s djetetovim potrebama i rastom. Zato izbor igračke treba ovisiti o uzrastu djeteta kojem je namijenjena.
Svaki uzrast preferira određenu vrstu igračaka, mada ima i onih koje su uvijek omiljene - lopta, lutka, kocke i knjige. Svaki period u razvoju djeteta karakterizira određeni oblik igre.
Igračke za bebe
Od rođenja do osmog mjeseca razvija se samo jedan oblik igre - funkcionalna igra. Ta se igra sastoji, uglavnom, od višestrukih ponavljanja radnji ili angažiranja čulnih organa, jer to pričinjava zadovoljstvo djetetu. Omiljena igračka beba je, naravno, zvečka.
Zvečka treba biti lagana i s drškom. Za bebe ovog uzrasta pogodne su meke igračke sa zvončićima, nježnog zvuka i slični predmeti koje može uhvatiti i njima manipulirati.
Kasnije beba počinje opipavati, razgledati, okretati, stavljati u usta, lupkati, gurati predmete po podu i stolu, dodavati, bacati ...
Sada su bebama privlačne gumene lutke, igračke-životinje koje ispuštaju zvuk, šuplje kocke, male lopte, igračke-posuđe.
Druga i treća godina
U periodu od 12 do 18 mjeseci javljaju se složenije igre, jer je dijete ovladalo funkcijom uspravljanja i uspravnog hodanja, a motorika šake je razvijenija.
Tada je moguće ponuditi igračke koje se vuku ili guraju (automobili, kamioni, likovi životinja na točkovima, kolica, ...), zatim krupne kuglice koje se mogu nanizati ili ubacivati u kutiju, plastičnu flašu.
Za dijete ovog uzrasta pogodne su kocke, kantice, lopatice, posuđe različitog oblika, obručevi, umetaljke... Privlačno je i igranje plastelinom ili drugim sličnim materijalima.
Dvogodišnjaci i trogodišnjaci vole i oponašati odrasle, pa hrane druge osobe ili sebe, uspavljuju lutku te pripremaju hranu.
Trogodišnji istraživači
U trećoj godini dijete hoda, trči, penje se, govori... Posjeduje veliki stepen energije, a mali obim pažnje. Već može voziti tricikl, gurati veća kolica, koristiti pribor za crtanje i oblikovati plastelin.
U ovom uzrastu simboličke igre dobijaju pravi zamah. Dijete u igri već pravi dramsku priču u kojoj se javljaju simbolički predmeti. Zato su mu privlačne igračke koje predstavljaju kućni namještaj, majstorski alat ili liječnički pribor.
Četvrta i peta godina
Četvrta i peta godina obilježene su brzim razvojem motoričkih vještina i bezgraničnom energijom. Za ovaj uzrast pogodne su igračke koje traže akciju - tricikl, bicikl ili trotinet.
Dijete je spremno i za igre s pravilima ili zadatkom. Također, rado se igra igara „kao da", u kojima sadržaj čine situacije iz svakodnevnog života koje dijete prerađuje, gradi i stvara nove situacije.
Pri tom su mamine cipele ili tašna ili tatin sat neophodni rekviziti koje dijete upotpunjava odgovarajućim lutkama, posuđem ili alatom.