Otkrivanje toksičnog ponašanja u sebi, drugima ili u okruženju može biti od presudnog značaja za održavanje zdravih odnosa i mentalnog zdravlja. Slijedi mala pomoć u prepoznavanju i razumijevanju toksičnih ponašanja:
Osnovne karakteristike toksičnog ponašanja
Manipulativne akcije
Gaslighting: Osoba/e čine da sumnjate u sopstvenu percepciju ili osjećanja.
Osjećaj krivice: Osobe čine da se osjećate loše zbog toga što se zauzimate za sebe ili što ste postavili granice.
Igranje uloge žrtve: Koristi ulogu žrtve da bi skrenuli krivicu sa sebe ili kontrolirali druge.
Pretjerana kritika
Stalna kritika: Redovno ističu nedostatke umjesto da daju konstruktivnu povratnu informaciju.
Ponižavajući komentari: Ponižavanje ili ismijavanje da bi podrivali vaše samopouzdanje.
Sklonost kontroliranju
Prelazak granica: ignorisanje vašeg ličnog prostora i/ili odluka. Mikromenadžerstvo: nastojanje da kontrolišu svaki aspekt vašeg života ili posla.
Prebacivanje odgovornosti
Krivi druge: ne preuzima odgovornost za greške ili probleme. Prebacivanje odgovornosti: prebacuje krivicu na druge ili vanjske faktore.
Nepoštovanje
Prekidanje: stalno vas prekida tokom razgovora.
Odbacivanje: ignorisanje ili minimiziranje vaših misli, osećanja ili mišljenja.
Negativnost i drama
Stvaranje sukoba: redovno izazivanje svađa ili drame.
Pesimizam: stalno se fokusira na negativne stvari, a ne nudi rješenja.
Pratite obrasce ponašanja
Dosljedno ponašanje: tražite ponavljajuće obrasce, a ne pojedinačne incidente. Toksično ponašanje ima tendenciju da bude uporno,ponavlja se, nije samo jednokratno.
Uticaj na vašu dobrobit: zapitajte se da li vas interakcije ostavljaju iscrpljenim, anksioznim ili bezvrijednim!?
Reakcije drugih: provjerite da li i drugi dijele slične brige o toj osobi ili okolini. Ponekad, šira perspektiva može istaknuti uzroke koje možda ne vidite.
Razmislite o svojim osjećanjima
Emotivne reakcije; kako se osećate nakon interakcije, druženja ili saradnje sa osobom?! Osećanja anksioznosti, neadekvatnosti ili frustracije mogu biti znakovi izloženosti toksičnom ponašanju.
Uticaj na samopouzdanje: da li odnos ili okruženje negativno utiču na tvoje samopouzdanje ili mentalno zdravlje.
Kakvi su stilovi komunikacije
Zdrava nasuprot Toksične komunikacije
Zdrava: Otvoren, iskren, poštovan i empatičan dijalog.
Toksično: Pasivno-agresivne primjedbe, sarkazam ili neprijateljska komunikacija.
Razmisli o svojim granicama
Poštovanje granica; procijenite da li se vaše granice poštuju. Toksični ljudi često ignorišu ili odbacuju lične granice drugih osoba.
Zdrave granice: dobri odnosi su oni u kojima se poštuju lični prostor, vrijeme i odluke. Ako se one redovno krše, to je crvena zastava.
Tražite znakove emocionalne manipulacije
Emotivne igre: pazite na pokušaje manipulacije vašim emocijama radi lične koristi ili kontrole. Primjeri emocionalne manipulacije;
- “Služi se emocionalnom ucjenom da dobije ono što želi”.
- “Pretvara se da je povrijeđen/a ili uznemiren/a kako bi dobio/la tvoje saosjećanje”.
Preispitajte svoje reakcije i postupke
Koja je vaša uloga: razmislite o tome da li nesvjesno omogućavate toksično ponašanje. Ponekad ljudi padaju u obrasce gdje doprinose toksičnosti ili to nije slučaj. Zdrav odgovor: Zauzmite se za svoje potrebe ali ne pribjegavate odbrambenom ili agresivnom ponašanju.
Potražite mišljenje pouzdanih ljudi ili profesionalaca
Porazgovaraj sa pouzdanim ljudima: razgovarajte sa prijateljima, porodicom ili profesionalcima koji mogu da pruže objektivno gledište o situaciji.
Profesionalna pomoć: razmislite o tome da se obratite savjetniku ili psihoterapeutu za savjet ako se borite sa toksičnim ponašanjem.
Prepoznajte znakove otrovnog okruženja
Toksičnost na radnom mjestu: stalni sukobi ili nedostatak povjerenja među članovima tima.
Toksičnost društvenih grupa: grupa se bavi ogovaranjem, isključivanjem ili štetnim takmičenjem.
Slijede primjeri toksičnih ponašanja i savjeti kako se nositi sa njima
Gaslighting: “ Ti si previše osjetljiv/a!!! “ Izazite jasno svoje misli i emocije vezane za situaciju.
Stalna kritika: “Nikada ništa ne uradiš kako treba!!! “ Tražite specifičnu povratnu informaciju, o čemu je tačno riječ, kojim ponašanjima i postavite granice (jasna pravila oko budućeg komuniciranja uz poštovanje druge osobe).