UČENJE SAMOSTALNOSTI

Usađivanje dobrih navika: Kako motivirati djecu da pospremaju sobu

S navikama pospremanja treba početi dok je dijete još maleno

Motivirajte ih nagradom. Tiny beans

Dž. R.

5.6.2024

Nagovoriti djecu da pospreme svoju sobu može biti jako naporno i često neuspješno. Većina odustane usred nagovaranja pa onda jednostavno obave sami ono što treba, međutim to je pogrešno jer je vaš krajnji cilj dijete naučiti odgovornosti, bez drame, kako bi stvorili temelje za dobre navike u budućnosti.

Počnite rano

Budete li predugo čekali i smatrali da je dijete za pospremanje sobe spremno tek u određenim godinama, vjerojatnost je da ćete tek tada zapravo imati problema. Ako mislite da tinejdžeru možete predložiti nešto na što ga prije niste pripremali i da će on to obaviti bez prigovora, živite u zabludi.

Dakle, s navikama pospremanja treba početi dok je dijete još maleno. Naravno, to ne znači da će beba od nekoliko mjeseci zaista išta moći pospremiti, ali znači da će vaš entuzijazam prilikom odlaganja njihovih igračaka i ponavljanje iste radnje, u budućnosti kreirati naviku organizacije kao sastavnog dijela njihove svakodnevice.

Potičite djecu

Svi roditelji potajni očekuju da njihova djeca jednog dana odrastu u posve samostalne osobe, zato nemojte raditi previše stvari za njih, posebice one koje ovisno o dobi mogu učiniti sami.

I prije nego što krenu u školu, dobro je da stvore naviku održavanja reda i čistoće u svojoj sobi jer u predškolskoj dobi djeca zapravo uživaju pomagati i izvršavati zadatke.

Dakle, ako je dijete u dobi kada samostalno hoda, onda ga možete često poticati da odloži igračke u kutije, položi omiljenog medvjedića na krevet ili prljavu pelenu baci u koš za smeće. Ona starija, bez problema mogu pospremati svoj krevet ili složeno rublje staviti u ormar.

Mjesto za odlaganje

Naravno, ne možete očekivati da će dijete održavati svoju sobu urednom ako nema potrebne kutije ili mjesta na koja će odlagati robu, stvari i igračke. Zato, bilo bi dobro pobrinuti se da imaju alate pri ruci.

To podrazumijeva prazne kutije predviđene za igračke koje koriste svaki dan, komode s dostatnim brojem ladica u koje će moći pospremati manje igračke ili stvari, dodatnu ladicu ili velike kutije za funkcionalan prostor ispod kreveta gdje mogu pospremati stvari koje im neće nepotrebno oduzimati ostali prostor u sobi, viseću mrežu za igračke koje će im lako biti pri ruci i kukice/vješalice na zidu za odlaganje jakna, ruksaka, šalova ili šešira.

Mali podsjetnici

Kako bi djeca u svakom trenutku znala gdje trebaju pospremiti što, možete im na kutije i ladice zalijepiti malene podsjetnike koje ste ispisali na komadiće papira.

Pa tako možete obilježiti ladice ormara i na svaku napisati ono što se sprema u koju od njih (pidžame, čarape, donje rublje), nalijepiti ih na zidne police (knjige, društvene igre), obilježiti svaku plastičnu kutiju (mekane igračke, autići, pribor za crtanje, lutke). Ukoliko vaše dijete još ne zna čitati, možete ponoviti istu misao upotrijebivši odgovarajuće fotografije.

Ovakvim jednostavnim podsjetnicima dijete neće biti zbunjeno što znači da će pitanja poput „Mama, a gdje da stavim ovo?“ postati manje učestala.

Metoda nagrade

Svjesni ste da pospremanje nije zabavno i znate da su toga svjesna i vaša djeca. Međutim, zašto dosadnu aktivnost ne pretvoriti u zabavu? Možete izmisliti igru u kojoj ćete odrediti vrijeme koje im je potrebno za pospremanje i zatim im predložiti da u zadanom vremenu obave zadatak pospremanja.

Djeca će vrlo vjerojatno s osmijehom prihvatiti vaš izazov i silno se truditi da sve pospreme u zadanom roku. U tim trenucima, neće ni pomisliti kako je pospremanje dosadno. Ne zaboravite nagraditi njihov trud i entuzijazam, ovisno o tome što će ih usrećiti, pa nagrada može biti čokoladica, nova igračka ili duže gledanje crtića na televiziji.

Individualnost djece

Svako dijete stvari uči na sebi svojstven način što znači da (ukoliko imate više djece) ne možete očekivati da se sva djeca ponašaju na isti način. Najbolje je stoga, svoja očekivanja prilagoditi ovisno o njihovim karakterima, godinama i mogućnostima.

Možda ćete jednom djetetu morati dati detaljne upute i biti uz njega dok obavlja zadatke, a drugo dijete će bez posebnih uputa posve samostalno obaviti svoje. No, bez obzira na metodu pospremanja, bitan je krajnji rezultat koji se ogleda u organiziranoj i čistoj sobi.

Ne očekujte da vaše dijete ima navike koje vama nedostaju. Sva djeca, a posebno ona najmlađa nove stvari uče promatranjem i imitacijom. Upravo je zato važno da navike koje pokušavate ugraditi u njih, budu ugrađene i u vas same. 

Svojim ćete primjerom tako, djecu najbolje naučiti da uvijek paze na svoje osobne stvari te da kasnije odrastu u savjesne i uredne osobe.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.