BIH

GS uputio pismo Incku: Zvizdić doveo u pitanje presudu Ustavnog suda

Avaz.ba

25.1.2018

Građanski savez uputio je otvoreno pismo visokom predstavniku Valentinu Incku (Inzko) i OHR-u, u kojem su poručili da je predsjedavajući Vijeća ministara Bosne i Hercegovine Denis Zvizdić poslao zvanične rezultate popisa stanovništva iz 2013. godine uz rezultate kojima raspolažu institucije entiteta RS.

Kako se navodi, rezultati iz RS su nezvanični te je dovedena u pitanje presuda Ustavnog suda BiH i vjerodostojnost popisa objavljenog u "Službenom listu BiH".

Pismo je potpisao predsjednika GS-a Nihad Čolpa, a prenosimo ga u cijelosti.

- U skladu sa Zakonom o statistici Bosne i Hercegovine i Zakonom o popisu stanovništva, Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine poslala je zvanične rezultate popisa 2013. Direkciji za Evropske Integracije. Ovi rezultati su objavljeni u Sl. listu Bosne i Hercegovine broj 60&16, nakon čega je i EUROSTAT prihvatio te rezultate. Napominjemo da je Ustavni Sud Bosne i Hercegovine odbio apelaciju Mladena Bosića, Predsjedavajući Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine po ovom predmetu.

Kolegij Mehanizma koordinacije, kojim predsjedava predsjedavajući Vijeća ministara Denis Zvizdić donosi odluku da se zajedno sa zvaničnim rezultatima popisa, Komisiji za evropske integracije pošalju i nezvanični podaci kojima raspolažu institucije entiteta RS. Time se dovodi u pitanje presuda Ustavnog Suda Bosne i Hercegovine i vjerodostojnost zvaničnog popisa objavljenog u Sl. listu Bosne i Hercegovine. Ovim se, također, izjednačavaju zvanični podaci iza kojih stoje institucije Bosne i Hercegovine sa nezvaničnim podacima kojima raspolažu institucije entiteta RS. Ovim aktom se istovremno stvara presedan dvojnosti podataka koje institucije Bosne i Hercegovine šalju prema institucijama EU, čime se dovodi u pitanje državnost Bosne i Hercegovine.

Pravna analiza

Kao što Vam je poznato Parlamentarna skupština BiH donijela je Zakon o Popisu stanovništva, domaćinstava i stanova u BiH 2013. godini (Sl. list BiH br 10/12 i 18/13), po kojem je izvršen popis stanovništva, domaćinstava i stanova u BiH. Na osnovu toga Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine je u skladu sa svojim zakonskim nadležnostima donijela Jedinstvenu i međunarodno uporedivu metodologiju Popisa stanovništva. Sa svim njenim kriterijima kao isključivo pravo i nadležnost Agencije za statistiku BiH i u konkretnom slučaju radi se o nadležnosti koja nije prenosiva na druge organe niti je predviđeno njeno povjeravanje drugim organima, što znači da ni Kolegij ni DEI Bosne i Hercegovine nisu ovlašteni da razmatraju niti procjenjuju sadržaj Odluke kojom se utvrđuje Jedinstveni program obrade podataka popisa stanovništva.

U suprotnom ponašanje Predsjedavajućeg Vijeća Ministara, Kolegija za EU integracije i DEI kršilo bi propise Zakona o Upravi Bosne i Hercegovine, Zakona o Ministarstvima i drugim organima uprave Bosne i Hercegovine, Zakon o Statistici Bosne i Hercegovine kao i utvrđenu nadležnost shodno Zakonu o Vijeću Ministara Bosne i Hercegovine. U suprotnom Vijeće Ministara bi prekoračilo svoju nadležnost i svoja službena ovlaštenja. Bilo kakvo donošenje odluke suprotno objavljenom popisu stanovništva domaćinstava i stanova prenijelo bi ponašanje DEI i Kolegija u sferu zloupotrebe prava što predstavlja sukob nadležnosti i primjenjivosti zakona na nivou Bosne i Hercegovine zašto je jedino nadležan Ustavni Sud Bosne i Hercegovine.

Poznato Vam je da je Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine kao upravna organizacija odnosno nadležni upravni organ Bosne i Hercegovine donijela Odluku o usvajanju jedinstvenog programa obrade podataka Popisa stanovništva domaćinstava i stanova u Bosni i Hercegovini 2013 godine koja je objavljena u Sl. listu BiH broj 38/16 od 24 maja 2016. godine. Na osnovu ove Odluke, Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine objavila je rezultate Popisa sadržane u Sl. listu BiH 60/16, čime su rezultati popisa u Bosni i Hercegovini postali konačni i pravosnažni iz razloga što zakonom nije predviđeno vođenje upravnog spora, i kao takvi obavezni su za domaću i međunarodnu obradu i korištenje.

U toku popisa, proceduru i postupanje pratio je Međunarodni monitoring tim (IMO) koji je dao preko dvadeset izvještaja, u kojima je također konstatovano da je popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2013, izvršen u skladu sa međunarodnim dtatističkim standardima. Sve ovo ukazuje na primjenu principa zakonitosti, samostalnosti, neovisnosti i konačnosti kao najviših principa upravnog postupanja i upravne zakonitosti.

Također, u skladu sa pravnim sistemom Bosne i Hercegovine podnesena je Apelacija Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine, kao najvišem pravnom autoritetu jedne dražave, od strane ovlaštenog predlagača Mladena Bosića, predsjedavajućeg Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine za ocjenu ustavnosti odluke o usvajanju Jedinstvenog programa obrade podataka popisa stanovništva i domaćinstava i stanova u Bosni i Hercegovini 2013. godini. Razmatrajući predmetnu apelaciju, Ustavni sud Bosne i Hercegovine donio je svoju Odluku broj U – 7/16 od 19.1.2017. godine, kojom se odbacuje kao nedopušten zahtjev Mladena Bosića za ocjenu ustavnosti navedene odluke o usvajanju Jedinstvenog programa obrade podataka od 18. maja 2016. godine.

Napominjemo da je svojim ranijim odlukama Ustavni sud Bosne i Hercegovine ponašanje entiteta koji ne poštuju procedure propisanih državnim zakonom ocijenio automatski kao kršenje odredbi Člana III/3. (b) Ustava Bosne i Hercegovine a time i načela vladavine prava iz Člana I/2 Ustava Bosne i Hercegovine.

Navedeno stajalište Ustavni sud je potvrdio i u svojoj odluci broj U 2/11 u kojoj je istaknuto da se: „ Zakoni Bosne i Hercegovine koje je usvojila Parlamentarna skupština BiH smatraju (...) odlukama institucija Bosne i Hercegovine iz člana III/3. (b) Ustava BiH, i njihovo nepoštivanje od strane entiteta može dovesti u pitanje poštivanje odredbi člana III/3. (b) Ustava BiH prema kojima su entiteti i druge administrativne jedinice u Bosni i Hercegovini dužni pridržavati se, između ostalog, (i) odluka institucija Bosne i Hercegovine. U suprotnom osim što bi se u potpunosti doveo u pitanje autoritet institucija Bosne i Hercegovine, također bi se dovelo u pitanje i načelo iz člana I/2 Ustava BiH prema kojem će „Bosna i Hercegovina biti demokratska država koja će funkcionirati prema slovu zakona...“ U tom slučaju s pravom bi se moglo postaviti pitanje svrhe državnih zakona ako bi entiteti ili druge administrativne jedinice Bosne i Hercegovine mogli donositi akte kojima se krše ili izbjegavaju obaveze koje se entitetima ili drugim administrativnim jedinicama Bosne i Hercegovine nalažu odredbama državnih zakona.

Dakle, entiteti moraju poštovati obaveze koje im se nalažu zakonima koje su donijele institucije Bosne i Hercegovine. U suprotnom dolazi do kršenja odredaba Ustava Bosne i Hercegovine, što je potvrđeno i u odluci Ustavnog suda BiH u predmetu broj 4/12 od 26. maja 2012. godine, kao i odluci Ustavnog suda BiH broj U 11/15 od 6.4.2016. godine koja je objavljena u Službenom listu BiH 33/16 od 06.05.2016.godine. Prema tome, na osnovu prednje navedenih stajališta Ustavnog suda BiH može se zaključiti da prednje postupanje Republičkog zavoda za statistiku RS predstavlja kršenje odredbi člana III/3. (b) Ustava BiH, kao i povredu načela vladavine prava iz člana I/2 Ustava Bosne i Hercegovine.

Iz navedenih razloga, predmetno postupanje Direkcije za evropske Integracije i Kolegija za odlučivanje i finalizaciju odgovora predstavlja direktno kršenje zakonskih propisa donesenih na nivou Bosne i Hercegovine - napisao je Čolpa u pismu Valentinu Incku.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.