Islamska zajednica u BiH oštro je reagirala na izjave člana Predsjedništva BiH Mladena Ivanića povodom njegovog odbijanja glasanja da se na dnevni red posljednje sjednice Predsjedništva BiH stavi zaključivanje Osnovnog ugovora države i IZBiH.
Ističu kako je Ivanić iznio niz netačnih i neargumentiranih tvrdnji, karikirajući ili čak zlonamjerno iznoseći stavove i tumačeći odredbe sporazuma suprotno od onoga kako u njima doslovno piše te je na taj način otvorio prostor za politiziranje i dodatno unošenje nepovjerenja među narodima i građanima BiH.
- Stavljanje ugovora na dnevni red Predsjedništva BiH bio je način da se svi članovi Predsjedništva izjasne i iznesu eventualne primjedbe i da se o njima raspravlja argumentirano i u utvrđenoj proceduri. Umjesto toga, sada se o sadržaju ugovora neutemeljeno i zlonamjerno manipulira u javnosti - saopćeno je iz Ureda za odnose s javnošću Rijaseta IZ u Bosni i Hercegovini.
Ivanić je, između ostalog, istakao da je ''ugovor pun manjkavosti i da se mora doraditi“ te da je ''jedan od stavova da se garantira pravo na džumu, što znači da hirurg koji ima hitan slučaj ne bi operirao, nego bi išao na džumu“, da se ''traži da samo imami imaju pravo na obrezivanje muške djece, a u Evropi je to problem i traži se da to obavljaju ljekari“ te je „traženo da se garantira nošenje tradicionalne odjeće u javnim institucijama, a ja sam rekao da je to nemoguće jer postoje neka ograničenja, postoje vojska, pravosuđe, a i drugim narodima u BiH to nije dozvoljeno''.
Iz ovih izjava je očito da je namjera g. Ivanića da odbije ugovor jer iznosi tvrdnje kao da ga nije ni pročitao ili zatražio potrebna objašnjenja koja mu je moglo dati Vijeće ministara koje je oficijelni obrađivač i upućivač istoga Predsjedništvu. Zbog toga, želimo ukazati na sljedeće:
- Postupak zaključenja Osnovnog ugovora između BiH i Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini je započeo zaključkom Vijeća ministara donesenim na 141. sjednici Vijeća održanoj 12. januara 2011. godine kojim je Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice zaduženo da sačini prijedlog osnova za vođenje pregovora s Islamskom zajednicom te da će prijedlog osnova biti dostavljen Predsjedništvu BiH na usvajanje. Ugovor je, nakon usaglašavanja na nivou ekspertnih timova, jednoglasno usvojen na Vijeću ministara u septembru 2015. godine i upućen Predsjedništvu. Vijeće ministara je postupak vodilo u skladu s Ustavom i pozitivnim zakonodavstvom BiH, a prema nalogu Predsjedništva, kome je i upućena inicijativa Islamske zajednice u BiH za zaključivanje Osnovnog ugovora. Postupak je vođen po istim procedurama i principima po kojima su vođeni i zaključeni ugovori s Vatikanom i Srpskom pravoslavnom crkvom. Dakle, g. Ivanić je razmatrao akt Vijeća ministara u čijem sačinjavanju su učestvovali predstavnici ministarstava za ljudska prava i izbjeglice, pravde, finansija i trezora te civilnih poslova, a ne akt Islamske zajednice te je mogao zatražiti potrebna obrazloženja od nadležnih predstavnika Vijeća ministara ako nije imao povjerenja u obrazloženja Islamske zajednice. Na ovaj način se devalvira rad nadležnih državnih organa i destruiraju zakonska načela i principi rada državnih institucija, njihove nadležnosti, kao i cjelokupan ustavni poredak.
- Pravo na slobodno vrijeme za obavljanje džuma-namaza, iftara, sehura, slobodno vrijeme za obavljanje hadža, kao i pravo na ispoljavanje vjere, u što spada pravo na obavljanje molitve, izbor prehrane, odijevanja i izgleda, predstavlja suštinski dio sporazuma bez čega bi njegovo potpisivanje bilo izlišno. Prijedlogom ugovora nije zatraženo da se ova prava garantiraju, jer su ona zagarantirana u okviru prava na slobodu vjere i uvjerenja, Ustavom i međunarodnim aktima o ljudskim pravima, nego da se omogući ispoljavanje ovih prava. Da je g. Ivanić u cijelosti pročitao član 11., kojim su definirana ova prava, vidio bi da nije traženo da ona budu apsolutna i neograničena, nego da se mogu ograničiti kada to zahtijevaju interesi sigurnosti, javnog reda, zdravlja i morala i prava drugih ljudi. Upravo to predstavlja osnov da se onemogući da nečije zdravlje ili život budu ugroženi zbog odlaska na džumu. Konačno, to nije islamski princip pa se za takvo nešto nikada ne bismo ni zalagali.
- U uređenju ovoga pitanja Islamska zajednica se zalaže za princip „razumne prilagodbe“, koji podrazumijeva da neće biti ugroženi interesi poslodavaca i radni i poslovni procesi, ali ni interesi zaposlenika u ostvarivanju ovih svojih prava.
- Potpuno je netačna konstatacija i izmišljena konstrukcija da Islamska zajednica traži da obrezivanje muške djece vrše imami, što se i jednostavnim uvidom u prijedlog sporazuma vidi. Naime, u članu 22. stoji: „Pravo na prakticiranje obreda kurbana i obrezivanje muške djece (cirkumcizija), u skladu s islamskom vjerskom praksom, garantira se kao dio prava na slobodu vjere.“ To u tradiciji bosanskih muslimana nikada nisu ni radili imami.
Na kraju Islamska zajednica još jednom poziva sve da se pitanje Osnovnog ugovora između Islamske zajednice i Bosne i Hercegovine ne politizira i da se polemika ne vodi preko medija, nego da se čitav proces potpisivanja ugovora završi u institucijama države i u skladu s ustanovljenim procedurama. Islamska zajednica smatra da u ovoj državi ima i previše prijepornih pitanja i da potpisivanje ugovora s IZBiH nije trebalo postati još jedno pitanje koje produbljuje razdor i potiče na podizanje tenzija. Zajednica je činila i još čini sve da do toga ne dođe te apelira na sve političare koji su involvirani u proces da pokažu potrebnu dozu odgovornosti, ali i poštovanja prema Islamskoj zajednici i njenim vjernicima - zaključuje se na kraju saopćenja.