Stacionarni radari iz mjeseca u mjeseca „niču“ uz bh. saobraćajnice. Vozači priznaju da više nisu sigurni jesu li na putu do kuće ili posla izbjegli kažnjavanje ako prođu radarsku kontrolu, jer ih policija nije zaustavila.
Pa tako, ako su gas više stisnuli od propisane brzine, na kućnu adresu ekspresno dolazi „žuta cedulja“, s uputom da se jave u najbližu policijsku stanicu. Propisana kazna je od 20 do čak 1.000 maraka.
Nesavjesni vozači
Radari su najčešće postavljeni u naseljima gdje važi ograničenje brzine od 50 kilometara na sat (km/h), a slikaju sve one koji voze više i od 10 km/h. Podaci do kojih smo došli kažu da je na području Federacije BiH postavljeno oko 80 stacionarnih radara. Najviše ih ima na području Unsko-sanskog kantona, čak 21, dok je u Posavskom kantonu postavljen samo jedan, u Orašju. U ovaj broj nisu uračunati mobilni radari, koji svakodnevno, uz najavu, bilježe prekršaje.
Za Republiku Srpsku nema podataka o stacioniranim radarima, ali, kako ističu iz MUP-a RS, koriste veliki broj mobilnih radara.
Iz MUP-ova oba entiteta naglašavaju da je cilj da vozači prilagode vožnju ograničenju brzine, što u većini i uspijevaju. Ističu da je smanjen broj nesreća na dionicama gdje su stacionirani radari.
Crveno na semaforu
Na području Kantona Sarajevo deset radara svakodnevno 24 sata evidentira prekoračenja dozvoljene brzine, te prolazak kroz crveno svjetlo na semaforu. Samo u aprilu zabilježeno je 7.670 prekršaja brzine. Evidentirana je i brzina od 201 kilometar na sat. Podaci pokazuju i da je u prošloj godini bilo 37.467, a godinu prije 35.131 prekršaj. Iz MUP-a KS kažu da je najviše prekršaja te vrste zabilježeno u Rakovici.
Željko Klisara, komandir Jedinice za saobraćaj sarajevskog MUP-a, kaže da je skoro milion maraka uloženo u uređaje i opremu, a sve zbog bolje sigurnosti u saobraćaju.
- Imamo deset fiksnih kamera koje postavljamo u 19 kućišta. Koliko su nam ovi uređaji potrebni pokazuje podatak da smo u aprilu od 8.058 prekršajnih naloga imali 7.650 za prekoračenje brzine – kaže Klisara.
U prva tri mjeseca ove godine od prekršaja iz oblasti saobraćaja u budžet Srednjobosanskog kantona je uplaćeno više od 260 hiljada maraka. U ovom periodu mobilni, stacionarni i mobilni radari koji imaju noćni modus rada zabilježili su više od 14 hiljada prekršaja i izdato je oko 8.800 prekršajnih naloga. U Srednjobosanskom kantonu u stacionarni radari postavljeni su u devet općina i u prva tri mjeseca ove godine naplaćeno je nešto više od 6.000 KM.
Nema natpisa
U Jajcu dnevno 100 vozača „zaplati“ zbog radara. Vozači se žale da nisu postavljene table s upozorenjem, pa su Jajčani uzeli stvar u svoje ruke i napravili improviziranu tablu da upozore vozače.
- Prema zakonu mora stajati upozorenje i znak ograničenja brzine. Ako toga nema, onda radar postaje mašina za pljačku vozača - rekao je jedan od vozača.
Na području Mostara, kako nam je rečeno u MUP-u, postoje četiri stacionarna radara. Osim što „love“ vozače koji voze prebrzo, na ovaj način se otkrivaju i neregistrirana vozila, ali i drugi prekršaji. Koliki je ukupan iznos napisanih kazni, u MUP-u HNK ne žele otkriti, no prema neslužbenim informacijama samo je od aprila do maja, zajedno s kaznama za narušavanje javnog reda i mira, izdato naloga u vrijednosti od 187.000 KM.
Prema podacima MUP-a Zeničko-dobojskom kantona, jedan radar u prosjeku evidentira od 380 do 430 prekršaja mjesečno, što je u kaznama oko 17.000 KM.
Veći promet vozila ljeti, više kazni
Debelo su zaplatili i vozači u Tuzlanskom kantonu. Iako snima samo jedan, u proteklih deset godina radar je na raskrsnici Kula zabilježio brojne prekršaje, a vozačima su izdati prekršajni nalozi u iznosu od oko 6,5 miliona KM.
- Livanjski radar u prosjeku godišnje „zaradi“ između 160.000 i 170.000 KM, odnosno mjesečno od 13.000 do 15.000 KM, zavisno od sezone i lokacije - kazao je portparol MUP-a Livanjskog kantona te dodao da se radar premješta s lokacije na lokaciju.
Dodaje i da je promet vozila ljeti veći, pa je i prekršaja i naplaćenih kazni više. Prošle godine od svih kazni na području Livanjskog kantona u budžet je uplaćeno 750.000 KM, što znači da radar donosi barem četvrtinu ovog iznosa.
Dualni sistem
Kako saznajemo, na području koje pokriva PU Prijedor od kraja ovog mjeseca brzinu će kontrolirati dual radarski sistem. U prosjeku dnevno kontrolira između 800 i hiljadu prolazaka vozila s oko dvadesetak tak registriranih prekršaja prekoračenja brzine. Računica pokazuje da s ovim brojem prekršaja radar mjesečno „zaradi“ i do 100.000 maraka.
Opasna Misurićka petlja
Na području maglajske općine instaliran je jedan stacionarni radar, na južnom ulazu u gradu, na tzv. Misurićkoj petlji.
Na ovom području česte su bile saobraćajne nesreće i sa smrtnim ishodima, a postavljeni semafori i radar koji kontrolira brzinu kretanja umnogome su doprinijeli sigurnijem kretanju pješaka, ali i ostalih učesnika u saobraćaju.
Kazne za prekoračenja brzine
50 KM - ukoliko ograničenje brzine prekoračite 20 do 30 km/h
100 do 300 KM za prekoračenje brzine 30 do 50 km/h
400 do 1.000 KM - ako vozite 50 km/h brže od predviđenog