Poznato je to da Bosna i Hercegovina kasni u svemu u svijetu, od provedbi nužnih reformi pa do sustizanja susjednih zemalja u ekonomskom smislu. Dok svijet napreduje kroz 4. industrijsku revoluciju, etnonacionalna pitanja sputavaju i ograničavaju bilo kakav napredak.
U najrazvijenijim državama svijeta svakodnevni život je nezamisliv bez digitalizacije svih sfera života, a sve više i uključivanja umjetne inteligencije. Danas roboti jedni drugima u fabrikama izdaju naredbe s ciljem unapređenja efikasnosti.
Nažalost, sve gore pobrojano ne vrijedi za Bosnu i Hercegovinu, koja još nije izašla ni iz Druge industrijske revolucije. Bespredmetno je diskutirati o tome je li potrebno uvesti online podnošenje zahtjeva za registraciju preduzeća ili elektronskim putem dobiti neko uvjerenje, ali realnost u Bosni i Hercegovini je drugačija. Ipak, i u takvom jednom ambijentu pojedine institucije, poput Univerziteta „Sarajevo School of Science and Technology“ (SSST), dokazuju kako su inovativne promjene moguće i u našoj zemlji.
Sada je možda i najbolji trenutak da novim generacijama mladih ljudi iz BiH i regije ponudimo priliku za pripremu ulaska u 4. industrijsku revoluciju, koja doživljava veliku ekspanziju u svijetu u nekoliko posljednjih godina. Svjesni smo velikog izazova zbog stalnog iseljavanja mladih iz države, kao i visokog stepena nezaposlenosti i neaktivnosti mladih, pa SSST želi pomoći u razvoju države kroz kreiranje novih, boljih i inovativnih radnih mjesta i kompanija koje će biti konkurentne na globalnom tržištu.
Ako se to želi postići, BiH ne smije zanemariti globalnu ekspanziju novih tehnologija, poput umjetne inteligencije, robotike, biomedicine, big data, data science, blockchain tehnologija i slično, čija nas aktivna primjena može svrstati u brzorastuće ekonomije sadašnjice, što je ključno za usporavanje iseljavanja mladih. SSST, kroz naučne discipline poput medicine, kompjuterskih nauka, farmacije, stomatologije te ekonomije i biznisa, želi doprinijeti razvoju društva i države koje neće biti generator ekonomskog rasta zasnovanog na jeftinoj radnoj snazi, već kroz primjenu novih svjetskih inovativnih rješenja.
Iako se mnogi slažu da naš obrazovni sistem nije adekvatan potrebama tržišta, talent naših mladih osoba dokazuje da je uz pravilno usmjeravanje moguće postići značajne sinergijske efekte. Osnovni preduvjet za uspješan i sistemski razvoj učenja za četvrtu industrijsku revoluciju je adekvatna reforma osnovnog i srednjeg obrazovanja koja će biti više fokusirana na praktične aspekte učenja, s akcentom na tzv. STEAM edukaciju, čiji fokus predstavljaju nauka, tehnologija, inžinjerstvo, umjetnost i matematika.
Vrijeme je limitiran resurs i treba ga pravilno iskoristiti kako bi se naši učenici usmjerili prema pristupu novom i korisnom znanju, a koje će se koristiti za stvaranje inovativnih rješenja, razvoja digitalnih tehnologija i praktičnog pristupa. SSST je spreman, zajedno sa svojim partnerima, pružiti podršku srednjim školama u uvođenju ovog vida obrazovanja kako bi se kreirala adekvatna baza mladih ljudi koji kritički i kreativno razmišljaju za potrebe nove industrijske revolucije koja je već stigla.
Razlika između programa University 1.0 i 4.0 se najbolje može objasniti na primjeru. U prvom slučaju, profesor ili predavač dolazi pred puni amfiteatar i svim studentima drži monolog, gdje masa pokušava naučiti ono što im se predaje. Mogućnost komuniciranja, dijaloga, kritičkog razmišljanja gotovo da ne postoji.
U drugom slučaju, profesor ili predavač, putem naprednih digitalnih tehnologija, prije predavanja omogućava pristup neophodnom teorijskom materijalu, koji studenti čitaju i informiraju se, te spremni dolaze na predavanje, gdje se, umjesto monologa profesora, razvijaju kritičko razmišljanje i problemski pristup za rješavanje određenih pitanja. Krajnji rezultat takvog načina rada jeste inovacija i prijedlog rješenja.
Ključna karakteristika naše industrije je niska produktivnost, a upravo zbog niske produktivnosti i dominacije sektora zasnovanih na niskoj produktivnosti postoji limitirani ekonomski napredak, koji građani ne mogu osjetiti. Dolazak nove generacije mladih ljudi koji kreiraju nove i inovativne proizvode i otvaraju kompanije čiji će rad biti zasnovan upravo na tome predstavlja preduvjet za stvaranje konkurentnosti naše trenutne industrije i prelazak na sasvim novi nivo razvoja.
Univerzitet četvrte generacije ne kreiraju isključivo nove kompanije, već stvaraju nove generacije, koje će, osim kreiranja novih kompanija, biti u prilici da kreiraju i inoviraju u postojećim kompanijama i drugima organizacija u kojima budu zaposleni. Na taj način će se doći i do ukupnog povećanja produktivnosti, a samim time i konkretnosti bh. industrije. Ključno je novim generacijama ponuditi priliku da svoje ambicije mogu ostvariti i u BiH.
(Autor teksta je ekonomski analitičar)