Na konferenciji za novinare o "Izvještaju Ureda za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom KS o poslovanju GRAS-a, po zaključcima Vlade KS" govorili su premijer Kantona Sarajevo Edin Forto, ministar saobraćaja Kantona Sarajevo Adnan Šteta i šef Ureda za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom KS Erduan Kafedžić te predsjedavajući Skupštine KS Elvedin Okerić.
Erduan Kafedžić kazao je da su postojale brojne nepravilnosti.
- Neplaćene obaveze su konstatno rasle te se iznos u 2018. godini penje na 34,6 miliona KM. Prema podacima iz GRAS-a Ured je konstatovao da dug po osnovu indirektnih poreza iznosi cca 31,2 miliona KM, a glavni dug iznosa cca 21,4 miliona KM te je nastao zbog neredovnog plaćanja obaveza po osnovu PDV-a u novembru od 2012 - kazao je Kafedžić.
Istakao je da je GRAS krajem 2009. godine počeo primjenjivati prve tužbe po osnovu ne primjenjivanja kolektivnog ugovora, a optuženja traju i do danas.
- Od potpisivanja ugovora GRAS nije poduzeo sve potrebne radnje za sprečavanje nastanka izuzetno velikih obaveza po osnovu prava zaposlenika iz kolektivnog ugovora - kaže Kafedžić.
Pojasnio je da Ured vrši provjeru odgovornih osoba po pitanju GRAS-a pri čemu će se podnijeti veći broj krivičnih prijava protiv određenih osoba kako za danas iznese nepravilnosti, tako i za one koje će prezentirati u narednom periodu.
Pozvao je Vladu KS da ispoštuje zakonske preporuke po pitanju GRAS-a, ali i druge slučajeve.
Ured će nastaviti saradnju s preduzećem i s Vladom KS.
- Ovo je tužna priča sa velikom materijalnom štetom - zaključio je on.
Premijer Edin Forto kazao je da javni prijevoz nije samo firma, a pogotovo nije državna firma koja obavlja javni prijevoz.
- To je interes građana. Postoje razlozi zašto neko želi da živi u nekom gradu. Jedan od razloga zašto bi neko želio živjeti u Sarajevu jeste kvalitet života. Jedan od ključnih ulaznih parametara za kvalitet života je javni prijevoz, koliko košta da se prebacite od kuće do posla, da se djeca voze u školu. Koliko je pouzdan. Da li morate kupovati automobil i da li vam on treba - kazao je Forto.
Kako kaže kvalitet javnog prijevoza određuje kako će se odvijati životna sredina. Prema njegovim riječima GRAS je jedan samo kotač.
- Istraživao sam kako radi Beč, kako rade drugi gradovi, ko ocjenjuje cijene karata, kao građanin, a kao zastupnik sam vrlo oštro ranije proučavao GRAS i kritikovao ministre, a sve da bi se ostvarila vizija da živimo u boljem gradu i da imamo kvalitetniji život. Pristupili smo sistemski. Obavili smo istraživanje u KS, gdje smo pitali građane koji je najveći problem u KS, a oni su nam rekli da je to javni prijevoz. Ministar Šteta i ja smo stali iza toga da 2019. godine uložimo u javni prijevoz. Pojačali smo kreditne aktivnosti. Sistemski smo pristupili kao Vlada i rekli da ćemo uložiti novac u javni prijevoz - istakao je on.
Upitao se kako je moguće da firma nije plaćala PDV.
- To je bila politička odluka. Politika je ubila GRAS. Dvanaest zakona je prekršeno. Vlada KS je donijela zaključak ove godine da Ured istraži ko je dozvolio da se ne plaća sve ono što je zakonska obaveza i kako je moguće da se ovo sve dešavalo i ko je odgovoran - kaže Forto.
Ističe da po procjenama trebalo bi biti oko 30 krivičnih prijava u ovom periodu. Kaže da će se krivične prijava odnositi i na one koji su bili van GRAS-a, a koji su imali utjecaj.
- Ovo više nije obična firma, jer godinama govorimo o ovim gubitcima. Brinut ćemo se za sistem i sistemski ćemo odgovarati na ove odgovore. Sarajevo će biti grad u koji će ljudi doseliti, a ne odlaziti iz njega. Nepravilnosti u GRAS-u i drugim javnim firmama, to je samo jedna stanica u ostvarivanju vizije našeg boljeg života, gdje se nećemo zaustaviti i idemo dalje - zaključio je premijer.
Radnike GRAS-a pozvao je da Uredu dostave sve nepravilnosti i istakao da imaju određene videosnimke kao i pozive. Ovo je prva faza, a u drugoj fazi će se istrage proširiti.