Invazija Rusije na Ukrajinu nije poremetila samo odnose između ove dvije zemlje već je dovela i do velikog poremećaja u lancima snabdijevanja i proizvodnji mnogih dobara. U svemu tome ni autoindustrija nije ostala pošteđena, što je bilo i za očekivati, jer je riječ o globalnom biznisu, a materijali i dijelovi za proizvodnju automobila stižu iz raznih dijelova svijeta.
Edin Alić, urednik i voditelj „Auto Shop“ magazina, u razgovoru za „Avaz“ podsjeća da je Ukrajina jedan od najvećih proizvođača kablova za automobile, a Rusija jedan od najvećih proizvođača paladija, koji je neophodan za katalizatore, ali i poluprovodnike, odnosno čipove. Mnoge interesira kako će se ovo odraziti na cijenu automobila u BiH i da li će doći do poskupljenja polovnih vozila.
Zbog rata „Volkswagen“ je bio primoran zaustaviti proizvodnju u dvije tvornice u Njemačkoj. Iako nakratko, svaki dan neproizvodnje podrazumijeva manjak norme, a u konačnici to znači milionsku štetu.
- Ni drugi proizvođači nisu pošteđeni. Mnogi su se odlučili povući s ruskog tržišta zbog sankcija koje uvode njihove zemlje prema Rusiji, ali i zbog opsadnog stanja u Ukrajini. Pad prodaje na globalnom nivou sigurno će se osjetiti, a najviše bi mogla biti pogođena „Renault“ grupacija, koja ima više od 42 posto „market sharea“ u Rusiji - kaže Alić.
Ako se i u autoindustriji budu vodili globalnim ekonomskim kretanjima, ne gine povećanje maloprodajnih cijena vozila.
- Argumenata za to ima mnogo, od viših cijena dijelova koji se moraju kupiti kod drugih dobavljača, preko transporta dijelova ili gotovih automobila, do više cijene goriva i tako dalje... Mreža prodaje „polovnjaka“ ne bi trebala biti mnogo pogođena jer je Rusija svijet za sebe. Ukrajina nije daleko od te automobilske svijesti i ona se, uz ostale zemlje Baltika, u autoindustriji smatra „istočnim evropskim tržištem“ na kojem dominira Rusija - mišljenja je Alić.
Kako kaže, rat u Ukrajini ne bi trebao utjecati na to da se nama isporuči više polovnih automobila iz Evrope.
- Takvo nešto bi se moglo očekivati da je, kojim slučajem, ratno stanje zahvatilo Rumuniju i Bugarsku, ali ovako je malo vjerovatno. Što se cijena „polovnjaka“ tiče, rast nije i neće biti izazvan samo krizom i ratom već i nizom drugih faktora, od skorašnje nestašice mikročipova, preko povećanja cijena nafte i naftnih derivata, smanjenja proizvodnih kapaciteta fabrika, pa sve do poremećaja kupovne moći, a podsjetit ću vas da je sve ovo počelo još s pandemijom koronavirusa - naglasio je Alić.
Tokom ovog mjeseca cijene nikla na berzama su više nego udvostručene. Ovo je ozbiljan problem za proizvođače električnih automobila jer je nikl jedan od ključnih sastojaka litij-ionskih baterija, tako da se očekuje i poskupljenje električnih modela.