Nakon što je ministar saobraćaja KS Mujo Fišo najavio uskoro potpunu rekonstrukciju tramvajske pruge, čija će investicija budžet olakšati za više od 46 miliona KM, našoj redakciji javio se profesor s Mašinskog fakulteta Fikret Veljović. Ističe da će i ovog puta pare biti uzalud bačene. Prema njegovim riječima, pruga se godinama pogrešno sanira, a malo ili nikako se ne pita struka.
Gumeni amortizeri
Profesor Veljović ima veliko iskustvo upravo u gradnji tramvajske pruge, jer je činio dio stručnog tima kada se gradila pruga u Zagrebu. Kaže da je dovoljno samo prepisati kako se to tamo radi.
- Kod nas se šine zalijevaju asfaltom, tako da je prosto nemoguće izvršiti zamjenu takozvane gume-amortizera, koja se nalazi ispod šine. Nedavno su ponovo u Nedžarićima sanirali prijelaz preko pruge. Takva, direktna veza između šine i asfalta omogućava njeno pucanje, voda prolazi kroz te pukotine, zimi se smrzava i dolazi do pucanja. I tako svake godine – kaže Veljović.
Prema njegovim riječima, tramvaji koji su prije samo nekoliko godina stigli iz Turske već su ozbiljno oštećeni, jer u GRAS-u, kada se pokvari amortizer, niko ga ne popravlja.
- Udarna sila koja dolazi putem kotača tramvaja je manja i ne osjeti se, jer postoje amortizeri. Amortizeri su gumeni i lako se mogu mijenjati. Kod nas to nije slučaj. Turski tramvaji zaista su kvalitetni, ali zbog našeg nemara nekoliko ih već nije u funkciji. Naši tramvaji se tresu, prave buku i svaka neravnina na pruzi se osjeti – kaže Veljović.
Vibracija i buka
Ističe i da je na relaciji od Tehničke škole do Baščaršije najviše izražen problem s vibracijom i bukom koje kretanje tramvaja uzrokuje.
- Zbog vibracije ugroženi su objekti koji se nalaze uz prugu, pogotovo u dijelu Baščaršije. Vibracija koju putnici trpe na ovom dijelu pruge je iznad dozvoljenog. Pitam se ko je dao upotrebnu dozvolu da tramvaji uopće više voze ovom relacijom, jer se i golim okom vidi koliko se pruga pomjera dok prolazi tramvaj - rekao je Veljović.
Pruga, osim što usmjerava tramvaje, služi i kao povratni strujni vod. Zbog toga je izuzetno važno, kako kaže Veljović, da bude dobro izolirana od zemlje.
- Šine trebaju biti bolje izolirane od podloge na kojoj leže. To su lutajuće struje. Svi profili koji se nalaze u zemlji moraju se izolirati i zamijeniti, jer je utvrđeno da je donji dio profila pojeden i da je izgubio nosivost – rekao je Veljović.
Jeftinije rješenje
- Krajnje je vrijeme da konačno neko angažira struku kako bi Sarajlije imale kvalitetniji gradski prijevoz i neoštećene pružne prijelaze. Stalno se hiljade i milioni maraka troše na uzaludne rekonstrukcije, a problem se, naravno, lako i mnogo jeftinije može riješiti – zaključuje Veljović.