Vozilo za uklanjanje nepropisno parkiranih automobila, nepopularni "pauk", strah je i trepet za vozače u glavnom gradu BiH. Naime, kazna u slučaju njegovog rada, za primanja građana BiH, iznimno je visoka.
Za uslugu podizanja, prijevoza i zadržavanja vozila na depou u naselju Ciglane vozaču će se naplatiti 111,50 KM. Ovaj iznos plaća se pri preuzimanju vozila. Bez izuzetka.
Služba "Pauka" u nadležnosti je KJKP "Rad". Pitanje je ima li "Rad" zakonsko uporište kada ukloni vozilo, a vozač čije je ono vlasništvo u tom trenutku nema novac za plaćanje, zadržati ga do plaćanja? Tim prije što svaki novi dan na depou uklonjenih vozila njihove vlasnike košta dodatni novčani iznos. A u takvom slučaju, vlasniku vozila onemogućeno je i raspolaganje svojom imovinom, što je njegovo neotuđivo pravo.
Kršenje Protokola Evropske konvencije
Prije 16 godina ombudsmeni za ljudska prava načinili su izvještaj u kojem su istaknuli da se zadržavanjem uklonjenih vozila "paukom" zapravo krši Član 1. Protokola Evropske konvencije o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda koji propisuje da se ograničavanje prava vlasništva može utvrditi samo zakonom i pod propisanim uvjetima. "Ograničavanje prava vlasništva" odnosi se na činjenicu da se transportirani automobil ne može preuzeti s parkinga KJKP "Rad" dok se ne plati (u to vrijeme) 100 KM troškova prijevoza, 11 KM ležarine i 20 KM kazne koju naplaćuje saobraćajni policajac.
Na kraju izvještaja ombudsmeni su dali preporuke da Vlada Kantona Sarajevo, kao organ koji je dao ovlaštenje preduzeću "Rad" da obavlja poslove premještanja vozila, odmah poduzme mjere da se vozila koja su "paukom" premještena na poseban parking predaju vlasnicima na raspologanje bez ikakvog uvjetovanja.
Iz KJKP "Rad" Sarajevo nam kažu da je to praksa koja je primjenjivanja, ali da u takvim slučajevima oni najčešće nisu mogli naplatiti svoje usluge.
- Ranijih godina “Rad" je dozvoljavao preuzimanje vozila bez plaćanja, uz obavezu da vlasnik izvrši uplatu naknadno, uz izdati račun. Međutim, preduzeće na taj način najčešće nije moglo naplatiti svoje usluge, pa je iz tih razloga bilo prinuđeno prekinuti takvu praksu. Sadašnja procedura nalaže da se prvo izvrši uplata usluge, pa tek onda preuzima vozilo - navodi se u pismenom odgovoru iz "Rada".
Zakonski propisi u ovom slučaju ne propisuju način naplate usluge prijevoza i ležarine vozila. U zakonu je navedeno da će se o tim aktivnostima brinuti upravo KJKP "Rad", a da će sredstva prikupljena na ovaj način bit raspodijeljena u skladu s dogovorom između Vlade i "Rada".
Uistinu, ovdje se radi o nepropisno parkiranim vozilima na mjestima gdje nije dozvoljeno parkiranje ili zadržavanje, ali pitanje parkinga u Sarajevu odavno je problem za sve vozače. Prvenstveno, jer se u glavnom gradu parking naplaćuje 24 sata, čak i praznicima.
Podsjećamo, "Avaz" je prije skoro godinu objavio informaciju da je donesena odluka o cijenama parkinga u KS.
I nakon 16 godina isti odgovor
Nadalje, glavni grad BiH je odavno pretrpan automobilima, bez dovoljno parkinga i svaki dan se vodi borba za posljednje parking mjesto. Građani su primorani automobile parkirati na mjesta koja nisu predviđena za takvo što. Rizikujući tako da se njihov ljubimac na četiri točka nađe "u kandžama pauka", odnosno na depou "Rada" na Ciglanama.
I danas, 16 godina poslije, opet smo se obratili Uredu ombudsmena za ljudska prava. Opet isto pitanje i opet isti odgovor. Član 1 Protokola 1 uz Konvenciju o zaštiti ljudskih prava osnovnih sloboda glasi da "svako fizičko ili pravno lice ima pravo na neometano uživanje svoje imovine. Niko ne može biti lišen svoje imovine, osim u javnom interesu i pod uvjetima predviđenim zakonom i općim načelima međunarodnog prava."
Kad je riječ o ograničavanju prava, Zakon o stvarnim pravima FBiH u članu 2. stav 1. kaže da se pravo vlasništva i druga stvarna prava protiv vlasnikove volje mogu oduzeti ili ograničiti samo u javnom interesu i pod uvjetima predviđenim zakonom u skladu s principima međunarodnog prava.