Skupština Kantona Sarajevo ove je sedmice usvojila Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama.
Izvršni direktor Centra za obrazovne inicijative Step by Step Nedim Krajišnik smatra da je Zakon posljedica lošeg upravljanja obrazovanjem.
Naime, za kantonalnu ministricu za odgoj i obrazovanje Naidu Hota-Muminović (NiP) je istakao da je stvorila iluziju rasprave, da ima autokratski stil donošenja odluka, da ne prihvata komentare, da odbija bilo kakve smislene rasprave i zatvara sve demokratske kanale komunikacije.
Mišljenja je da su građani svjesno izolirani od štetnosti i nedostataka, kako je naglasio, novog-starog Zakona te tvrdi da ministrica ideologizira obrazovanje. Izdvojio je ono što smatra njegovim nedostacima.
- Ideologizira obrazovanje i oduzima mu kosmopolitski i emancipirajući duh koji je garancija opstanka čitavog društva; Oduzima autonomiju nastavnicima i propisuje svaki korak u obrazovanju, koji predstavlja šamar čitavoj nastavničkoj zajednici, predstavljajući ih "vojnicima sistema i nesposobnim spodobama". Daje "nevjerovatna moć" Ministarstvu i direktorima kako bi "kažnjavali i bojili klimu i kulturu u školama", što je "vrlo blisko tiransko-autokratskim režimima";
- U biti, patriotski i nacionalistički naboj novog obrazovanja čiji cilj više nije da djeca dosegnu maksimum svojih kapaciteta, već da mirno stoje pred zastavom Bosne i Hercegovine, prema riječima direktorice Instituta (Senade Salihović), što u konačnici ne bi bio problem da ista ta djeca nisu, kako je utvrđeno međunarodnim istraživanjem funkcionalne pismenosti PISA 2018. godine, funkcionalno nepismena. Podsjećam, svako drugo dijete nije doseglo ni najniži nivo funkcionalne pismenosti - kazao je Krajišnik.
Reakcija Sindikata
Povodom najavljenog usvajanja Prijedloga zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u Kantonu Sarajevo, oglasio se Kantonalni odbor sindikata srednjeg i visokog obrazovanja, odgoja, nauke i kulture BiH.
Smatraju kako ovaj predloženi prijedlog zakona nije u skladu sa Okvirnim zakonom o osnovnom i srednjem obrazovanju u BiH.
- Zabrinjavajuće je to što kantonalni organi predlažu rješenja koja su u koliziji sa državnim zakonima BiH. Ono što posebno brine članove Sindikata je predloženo rješenje kojim se uvodi obaveza doškolovanja radnika u školama koji su zatečeni na radnim mjestima za koja su, prilikom zaposlenja, imali potrebne stručne kvalifikacije i koji su godinama rada stekli veliko radno iskustvo. Novi zakon predviđa da se, ukoliko to Nastavni planovi i programi kao i Pedagoški standardi i normativi predviđaju, ovi ljudi moraju doškolovati iako prema postojećem zakonu iz 2017. ovo nije bila obaveza. Na ovim radnim mjestima se nalaze osobe koje u prosjeku imaju po 20 i više godina radnog staža, ali u nadležnom ministarstvu misle da će njihovo doškolovanje doprinijeti kvalitetnijem radu, što je u ovim okolnostima apsolutni nonsens. Umjesto da Ministarstvo osmisli programe stručne edukacije i usavršavanja, ovim potezom 'tjera' ove osobe, većinom srednje životne dobi, da upisuju dodatne cikluse studiranja. Nije teško zamisliti da bi većina onih na koje bi se ovakvo zakonsko rješenje odnosilo, svoje 'mastere' završavali po sumnjivim fakultetima širom BiH. Da li to MOO na ovaj način nesvjesno sponzorira ovakvo studiranje? - navodi se u saopćenju.
U koliziji sa zakonom
Dodaju kako najveću zabrinutost u Sindikatu predstavlja rješenje kojim se uvodi obavezno srednje obrazovanje za svu djecu i osobe do 22 godine života.
- Predložene zakonske odredbe su, između ostalog, u koliziji sa Okvirnim zakonom o osnovnom i srednjem obrazovanju, Zakonom o radu FBiH, Zakonom o obrazovanju odraslih, kao i zakonima iz socijalne zaštite. Pored toga, Sindikatu je krajnje neprihvatljivo ovakvo rješenje, jer ono uvodi u potpunu anarhiju u školama, a tiče se devijantnog ponašanja učenika. Kao ilustraciju navodimo sljedeće: prema predloženom Zakonu, ne postoji rješenje da se učenicima koji su pokušali ili izvršili ubistvo onemogući da pohađa školu sa ostalim učenicima, osim u slučaju da su u pritvoru. Također, i za druga, teža devijantna ponašanja, kao što su različita zlostavljanja, fizička i druga maltretiranja drugih sudionika u obrazovnom procesu, prije svega, učenika i nastavnika, nisu predviđena rješenja kojima bi se to moglo zaustaviti, a posebno u slučajevima kada se takvo ponašanje učestalo dešava kod jedne osobe.
Ovaj prijedlog Zakona praktično onemogućava da, naprimjer, učenika koji svaki dan pretuče drugog učenika ili nastavnika isključimo iz redovnog obrazovanja u srednjim školama. Pitamo se, gdje još postoji ovakvo zakonsko rješenje?", navode iz Sindikata.
Donositi zakonska rješenja koja će omogućavati ugrožavanje i pogoršavanje sigurnog okruženja u školama je pogrešno i društveno neodgovorno. Nadamo se da će cijenjeni zastupnici shvatiti ogroman društveni značaj da zaustave ovakvo zakonsko rješenje,i na taj način omoguće sigurno okruženje za učenike i nastavnike u srednjim školama, podcrtali su iz ovog sindikata.