U incidentu koji se dogodio ove nedjelje, na letu NZ433 aviokompanije Er Nju Zeland, avion koji je poletio iz Oklanda za Velington morao je da se vrati na aerodrom iz bezbjednosnih razloga.
Avion je pogodila munja, a letjelica je podvgnuta standardnoj provjeri uprkos tome što nije oštećena.
Putnici, koji nisu povrijeđeni, prebačeni su na druge letove zbog straha od ponovnog letenja po olujnom nebu.
Šta se, zapravo, dešava kada munja udari u avion i zašto letjelica nije oštećena?
Pilot Patrik Smit, autor knjige “Cockpit Confidential”, kaže da su udari munja česta pojava avijaciji i da su avioni pravljeni tako da sprječavaju ulazak struje u kabinu, kao i oštećenja električnih sistema.
- Svakom avionu se u prosjeku dogodi otprilike jednom u dvije godine, a letjelice su dizajnirane tako da mogu da izdrže udar. Spoljašnja oštećenja su vrlo rijetka. Toliko rijetka da ih putnici najčešće i ne primjete, kaže Smit.
Mamu Hadad, profesor i direktor "Morgan-Boti" laboratorije na Univerzitetu u Kardifu dalje objašnjava da su moderni avioni (uključujući Drimlajnere i Boingov Erbas A350) sagrađeni od laganih ugljeničnih kompozita, prekrivenih tankim slojem bakra, i da se ponašaju poput Faradejevog kaveza. To znači da je prostor u kojem putnici sjede zaštićen od protoka električne energije.
Pražnjenje, koje je obično usmjereno ka vrhu krila ili 'nosu' aviona, prolazi po metalnoj oplati letjelice i nastavlja dalje svoj put. Razloga za paniku nema jer avion nije nije uzemljen, što znači da nije izložen direktnom udaru.
Ono što je još važnije jeste da rezervoari sa gorivom nisu izloženi varnicama munje. Metal koji ih okružuje podnosi dobro temperature do 30.000 stepeni Celzijusovih, piše britanski Telegraf.