Raketni nosač visok kao zgrada od 20 spratova SpaceX Super Heavy ponovno se pojavio na nebu iznad Južnog Teksasa nekoliko minuta nakon poletanja u oktobru, upalivši svoje motore kako bi usporio pad natrag prema Zemlji, prenosi CNN.
Booster je, u poduhvatu bez presedana, oduševio publiku preciznim slijetanjem u zraku u ruke lansirnog tornja.
Zadivljujući spektakl, dio probnog leta SpaceX-ovog Starshipa, najsnažnijeg raketnog sistema ikada konstruiranog, bio je trenutak kojem su mnogi gledatelji svjedočili putem live streama i prijenosa. Ali samo oni koji su se fizički nalazili blizu mjesta lansiranja doživjeli su gromoglasnu buku događaja.
Dok se Super Heavy booster vraćao na tačno određeno slijetanje, začuo se zvučni prasak koji je parao uši.
- To je doista bila jedna od najglasnijih stvari koje sam ikada čuo ili doživio - rekao je Noah Pulsipher, student primijenjene fizike na Sveučilištu Brigham Young u Provu, Utah, i koautor nedavne studije o buci povezanoj s lansiranjem Starshipa.
Zvučni udari
Zvuk, vidljiv kilometrima daleko na popularnom turističkom odredištu, bio je glasan poput pucnja iz neposredne blizine, prema studiji objavljenoj u novembru u časopisu JASA Express Letters.
Očekuje se da će slični zvučni udari zazvoniti svaki put kada SpaceX vrati Super Heavy booster natrag na svoje mjesto za lansiranje Starbase, koje se nalazi u blizini Braunsvila u Teksasu, na meksičkoj granici na najjužnijem dijelu države. Do sada je tvrtka izvela šest probnih letova potpuno složene rakete Starship iz tog područja, ali do sada je samo na letu u oktobru - Letu 5 - Super Heavy booster vraćen na slijetanje.
Savezni regulatori već su dali zeleno svjetlo sljedećem probnom letu, Letu 7, na kojem bi se Super Heavy booster mogao vratiti na slijetanje.
Kao niži stepen sistema Starship, pojačivač u početku gura svemirsku letjelicu Starship, gornji stepen rakete, prema orbiti prije nego što se vrati na lansirnu rampu.
Zvučni udari povezani s tim manevrom mogli bi izazvati nove ekološke probleme za razvojni program raketa koji je već zaglavljen u njima.
Problemi povezani sa zvučnim udarom mogu uključivati potencijalno oštećenje sluha ili rezultirati manjim strukturnim problemima za zgrade u području blizu Meksičkog zaljeva.
SpaceX nije odgovorio na zahtjev za komentarom za ovaj članak, ali izvršni direktor Ilon Mask (Elon Musk) umanjio je nedavna izvještaja o rizicima zvučnog udara.
- Starbase je područje koje doživljava oluje i uragane koji su puno ozbiljniji od lansiranja Starshipa - objavio je Mask na društvenoj mreži X.
No iako nisu javno prijavljeni nikakvi slučajevi uništavanja imovine nakon prvog mekog slijetanja Super Heavyja u oktobru, istraživači su rekli da im je potrebno više podataka kako bi u potpunosti razumjeli rizike.
- Mislim da se ovo mora pažljivo promatrati - rekao je Viktor Sparou (Victor Sparrow), profesor i direktor poslijediplomskog studija akustike na Penn Stateu koji nije bio uključen u studiju.
- Neki ljudi su osjetljiviji (na buku), a tim osjetljivim ljudima to bi mogao biti problem - dodao je on.
A ako SpaceX ostvari svoju namjeru lansiranja desetaka, ako ne i stotina, letova Starshipa godišnje, postavlja se pitanja o tome kako bi lokalna zajednica koja okružuje mjesto lansiranja tvrtke mogla reagirati - i može li mega raketa izazvati isti otpor kao i druge vozila visokog profila koja su izazvala kontroverze oko zvučnog udara.
Buster pojačivača
Zvučni udari postali su dio javne svijesti tokom pojave nadzvučnih zračnih putovanja sredinom 20. stoljeća.
Oštar zvuk buke javlja se kada objekt putuje brže od brzine zvuka, koja varira ovisno o čimbenicima kao što je temperatura zraka, ali je obično oko 1.235 kilometara na sat.
Taj se fenomen smatra jednim od ključnih razloga za propast Concordea, nadzvučnog britansko-francuskog putničkog zrakoplova koji je prepolovio vrijeme transatlantskih letova, ali je prekinuo promet 2003.
SpaceX-ova lansiranja raketa sada vraćaju razgovore o zvučnom bumu u prvi plan.
SpaceX je jedina kompanija na svijetu koja svoje rakete nakon lansiranja rutinski vraća na tačno slijetanje, manevar koji izaziva zapanjujući zvučni udar. Tvrtka je ovladala tom tehnikom tokom desetljeća leteći svojim radnim raketama Falcon 9.
Vodeći autor studije Kent Gee otkrio je u svom iskustvu mjerenja zvučnih udaraca nakon lansiranja Falcona 9 na Floridi i Kaliforniji da su neki tamošnji stanovnici postali umorni od buke.
. Neki ljudi to vole. Neki ljudi to ne vole - rekao je on te dodao:
- Neki su to voljeli na početku, a sada im se više ne sviđa.
SpaceX želi učiniti isto sa svojim sistemom Starship navođenjem Super Heavy boostera koji lansira svemirsku letjelicu Starship prema orbiti natrag do slijetanja na terra firma.
A budući da je Super Heavy gotovo dvostruko veći od Falcon 9 boostera, zvučni prasak koji može emitirati mnogo je glasniji.
Istraživači Brighama Younga procijenili su da Starship proizvodi buku koja je jednaka buci 10 lansiranja Falcona 9.
Njihova analiza utemeljena je na podacima koje je tim prikupio na testnom letu 13. oktobra, kao i ranijim istraživanjima koje je tim proveo na lansiranju Falcona 9.
- Gotovo da to više osjećate nego što čujete. Skoro te gura unatrag - rekao je Pulsipher.
Zvučni udari nastaju jer objekt koji putuje nadzvučnom brzinom komprimira zrak ispred sebe, a brza kompresija molekula zraka stvara udarni val koji izaziva nagli porast pritiska zraka. Ljudi to doživljavaju kao "događaj prekomjernog pritiska" — koji se može čuti i osjetiti.
- Uključio je alarme automobila - naveo je Pulsipher o zvučnom prasku koji je emitiran tokom testnog leta SpaceX-ovog Flight 5 Starshipa kada je Super Heavy booster sletio natrag na svoju lansirnu rampu.
S Pulsipherove povoljne tačke tokom leta, gledajući iz male zajednice plaža Port Isabel oko 9,7 kilometara od lansirne rampe, događaj pretjeranog pritiska koji je doživio iznosio je otprilike devet funti po kvadratnom stopalu, jedinici pritiska koja mjeri jačina udarnog vala zvučnog udara.
Instrument postavljen na krovu Margaritaville Beach Resorta na South Padre Islandu, popularnom turističkom odredištu preko puta SpaceX-ovih objekata, izmjerio je 11 funti po kvadratnom metru.
- Dakle, možete samo zamisliti bučicu od 10 funti i staviti je na prsa, to je iskustvo o kojem govorimo - rekao je Pulsipher.
Potencijalni rizici
Istraživači i regulatori rade na daljnjoj procjeni opasnosti koje ti zvučni udari mogu predstavljati za okolno područje, rekao je Gee.
- Kad god imate oštar zvuk koji prelazi 140 decibela, postoji nezanemariv rizik od gubitka sluha - kazao je on.
Zvučni udar od lansiranja Starshipa u oktobru izmjeren je do 146 decibela u nekim područjima.
- To je kao da ste nekoliko metara udaljeni od pucnja bez zaštite za sluh - rekao je Gee.
Dodao je da razine tlaka i buke koje su zabilježili istraživači Brighama Younga pokazuju da je zvučni prasak dosegao razine u nekim područjima za koje su prethodna istraživanja pokazala da mogu razbiti prozore - osobito stare, oštećene ili one s jednim staklom.
- Je li dovoljno glasno da ti sruši kuću? Ne … ali počinjete imati rizik od strukturalnih oštećenja - upozorio je Gee.
Općenito, primijetio je Gee, iako je prijetnja ljudima i imovini vjerojatno mala, još nije jasno kako točno zvučni udari mogu utjecati na zajednice južnog Teksasa oko mjesta za lansiranje Starshipa.
Dodao je da je prijeko potrebno više podataka o zvučnim udarima - io tome kako vremenski obrasci mogu utjecati na njihov utjecaj.
- Upravo sada imamo jednu podatkovnu tačku - rekao je Gee, govoreći o SpaceX-ovom oktobarskom probnom letu Starshipa koji je do sada bio jedini uspješan pokušaj da se Super Heavy booster vrati na tlo, piše CNN.