NOVITETI

Avijacija budućnosti: FAA izdala smjernice za letjelice napredne aviomobilnosti

Objavljen je set smjernica koje bi institucije u SAD trebale da primijene radi korištenja letjelica napredne aviomobilnosti

Avijacija budućnosti. YouTube

M. Z.

2.8.2023

Američka Federalna uprava za civilno zrakoplovstvo (Federal Aviation Administration – FAA) objavila je set smjernica i koraka koje bi institucije u SAD trebale da primijene kako bi se u zemlji mogle sigurno koristiti letjelice tzv. napredne aviomobilnosti.

Manji avioni

Mada naziv zvuči veoma komplicirano, zapravo se radi o manjim avionima veličine helikoptera koji umjesto klasičnog, fosilnog kerozina koriste "čistiju" električnu energiju. Njihova popularnost je u prethodnih nekoliko godina naglo porasla te je FAA započela regulaciju i ovog segmenta aviosaobraćaja.

U sklopu plana Innovate28 američka administracija planira da, u saradnji s drugim zrakoplovnim, energentskim i sigurnosnim akterima u SAD u potpunosti uredi ovu oblast do 2028. godine. Na zvaničnom sajtu FAA se navodi da će se prilikom korištenja naprednih letjelica težiti korištenju već postojeće infrastrukture i protokola, ali će određenih promjena ipak biti.

"Električni trotineti" u zraku

Inovacije u industriji su oduvijek predstavljale svojevrsni problem za regulatorna tijela. Sjetimo se samo električnih trotineta koji su se veoma brzo "razmnožili" i počeli da zuje između ljudi na trotoarima, kvareći spokoj prisutnih pješaka. Vlastima, kako domaćim tako i stranim, bilo je potrebno dugo vremena da reguliraju upotrebu električnih trotineta i sklone ih na biciklističke staze.

Avione za naprednu aviomobilnost možemo posmatrati kao leteće trotinete - oni su nešto novo, malo, uzbudljivo, ali i potencijalno opasno. Ovoga puta imamo sreće jer su zrakoplovne vlasti, odnosno FAA, počele da se bave ovom tematikom te se nadamo da nam napredne letjelice neće doći glave - ali bukvalno.

Glavne oblasti koje FAA želi da regulira su operacije samih letjelica i infrastruktura za njihovu upotrebu. Uprava za civilno zrakoplovstvo je u najnovijem setu smjernica propisala da će ovi napredni avioni moći da lete na maksimalno 4.000 stopa (oko 1.200 metara) nadmorske visine u urbanim sredinama, kao i da će piloti koristiti pravila vizuelnog letenja (VFR), odnosno da će se tokom leta oslanjati na svoja čula, a ne na instrumente.

FAA nalaže da će buduće napredne letjelice u početku koristiti postojeće aerodrome i heliodrome, kao i da se na istima mogu napraviti određene modifikacije radi izgradnje punjača i parking pozicija. U smjernicama FAA se navodi da će proizvođači, operateri i vlasti biti zaduženi za buduće planiranje i razvoj infrastrukture.

Trebat će sve više struje

Ono gdje smjernice postaju malo nejasnije je oblast energetike. Nakon "poplave" električnih automobila u protekloj deceniji, javnost je počela da postavlja pitanja o kapacitetima elektromreže koja sada mora da snabdijeva i veliki broj vozila. Ovoj jednačini će se uskoro pridružiti i avioni koji će kao i Tesla automobili biti žedni električne energije. FAA navodi da će mreži možda biti neophodna unapređenja, kao i da će ministarstvo energetike utvrditi kako će napredne letjelice utjecati na mrežu, piše Telegraf.rs.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.