Nakon što je Dino Merlin u maju podnio neopozivu ostavku na mjesto predsjednika Skupštine Asocijacije kompozitora muzičkih stvaralaca (AMUS), a za v. d. postavljen Mladen Matović, aktivnosti u AMUS-u kao da su zamrle.
Veoma je teško doći do bilo kakvih informacija. Na svaki naš upit rečeno nam je da pošaljemo e-mail Stručnoj služni, što smo i učinili, ali nismo dobili nikakve povratne informacije.
Konkretne cifre
Kako isplaćivanje autorskih prava ili tantijema postaje aktuelna tema s obzirom na to da se bliži kraj godine, neažurnost AMUS-a nas nije dala omesti te smo o ovoj temi razgovarali s nekim od autora koji se nalaze na listi top deset najplaćenijih u BiH.
Iako niko nije spreman govoriti o konkretnim ciframa, naš izvor iz AMUS-a, inače veoma plodonosan autor, otkrio nam je da prvih deset autora dva puta godišnje dobiva u prosjeku po 50.000 KM za tantijeme. Dakle, 100.000 KM godišnje, a neki i više.
Nazif Gljiva kaže da kvalitetni autori vrlo dobro mogu živjeti od tantijema.
- Barem pedeset najplaćenijih autora, za ostale ne znam. Kada vidimo kako žive ljudi s plaćom od 500 KM, mi smo prezadovoljni. Nas prvih pedeset autora imamo sreću da imamo hitove koji se stalno vrte i da to naplaćujemo. Nakon smrti jakog autora, 70 narednih godina taj novac nasljeđuje njegova porodica, oni to baštine. Mislim da se to još može iznijeti na viši nivo – ističe Gljiva.
Imamo maksimum
Da bi naplaćivanje tantijema moglo biti mnogo bolje, smatra i Davor Sučić, poznatiji kao Sejo Sexon. No ipak...
- Igraš onoliko koliko ti protivnik dozvoli. U ovom pravnom okruženju i u ovoj državi mislim da je ovo što sada imamo maksimum. Ne može se od toga živjeti, većina autora mora da radi i na drugim stvarima, koncertima. Osim nekolicine ljudi koji imaju ogroman staž kao što je Goran Bregović – kaže Sejo Sexon..
Ni Mirko Šenkovski Geronimo ne može se požaliti na visinu tantijema.
- O AMUS-u sve pozitivno mislim. Nasreću, ja imam nekoliko hitova u posljednjih nekoliko godina pa sam u top 10 najplaćenijih autora, ali sam nekorektnim odnosom nekih kolega dosta oštećen. Zbog toga neke se stvari moraju riješiti među nama, autorima. Ali AMUS se još razvija. Velika je borba oko naplate. Ne valja kukati u vremenima u kojima ljudi loše žive. Nisu to basnoslovne cifre, ali mi omoguće da mogu normalno živjeti i ulagati u nove projekte. Kad se skupi na razini od godinu, to bude fina plaća – mišljenja je Geronimo.
Dino Muharemović: Javni emiteri ne plaćaju nikako
- Onoliko koliko radim, toliko sam i plaćen. Javni emiteri ne plaćaju nikako, to treba uzeti u obzir također. Kada bi sve funkcioniralo i kada bi svi isplaćivali, onda bismo bili svi zadovoljni. Dva puta godišnje dobivamo novac za tantijeme, ali kad imaš porodicu i kad djecu školuješ, puno izdataka imamo – ističe Dino Muharemović.
Lojo: Kako ćemo bez Merlina
- Ne mogu se žaliti što se tiče mojih tantijema proteklih nekoliko godina. Mnogo sam radio i zadovoljan sam isplatom. Uvid u poslovanje AMUS-a nemam pa ne mogu pričati o tome. Kako će nam biti bez Dine Merlina, vrijeme će pokazati – kazao je Amil Lojo.
Top 10 autora po abecedi iz 2017.
Prema podacima koje smo dobili prije nekoliko mjeseci iz AMUS-a, u 2017. godini su u BiH bile najslušanije pjesme autora Gorana Bregovića, Dine Merlina, Željka Joksimovića, Amila Loje, Mirka Šenkovskog Geronima... Na ovoj listi su i Perica Zdravković te Dragan Brajović Braja, autori iz Srbije. Njih dvojica potpisuju pjesme za izvođače narodne muzike uglavnom iz Srbije.