U surovom svijetu biznisa veliki lideri moraju da znaju kako da donose profitabilne odluke i sprovode razrađenu strategiju. Ono što krasi najveće jeste i misija koju imaju u srcu – fokus na budućnost, bez obzira na to šta drugi misle o tome.
Da biste bili uspješni, nisu dovoljne samo ambicija i poznavanje poslovne djelatnosti. Oni najbolji su poslovanje postavili na još viši nivo stavljajući fokus na prosječnog potrošača i njegove potrebe.
Svojom tržišnom orijentacijom i ličnom vizijom oni su strateško rukovođenje pretvorili u umjetnost balansiranja između mikro i makro menadžmenta. Kvalitetnim upravljanjem svojim kompanijama postigli su uspjehe i kroz inovacije i kroz profit.
Po čemu se razlikuju uspješni menadžeri od onih prosječnih?
Bivši menadžer Epla i Tesle Džordž Blenkenšip objasnio je u čemu je razlika između najuspješnijih rukovodilaca današnjice i ostalih menadžera.
Blenkenšip je tri godine bio potpredjsednik kompanije Tesla motors, a prije toga – kao potpredsjednik Epla za nekretnine – sa Džobsom je lansirao 165 Eplovih radnji širom svijeta.
On naglašava činjenicu koliko je ajfon olakšao i pojednostavio komunikaciju. – Džobs je prije 10 godina uvidio da telefon ima mnogo veći potencijal nego što su tada uviđali ljudi u kompanijama Nokija, Motorola itd. Naprosto, vidio je mogućnosti koje drugi nisu vidjeli.
„Gdje bi sada Uber i Fejsbuk bili bez pametnih telefona?“, pita Blenkenšip.
Mask je prije šest-sedam godina takođe imao veliku viziju – da svijet preusmjeri sa fosilnih goriva na obnovljive izvore energije.
Htio je da napravi električni automobil, ali se nije tu zaustavio. Taj automobil ide na baterije, pa su tako nastale njihove „powerwall“ baterije, koje mogu da napajaju i kuću i kola. Prije godinu dana stvorili su i Solarni grad, u kome sada možete solarnim pločama na krovu svoje kuće da punite „powerwall“ bateriju, a ona energijom napaja i vašu kuću i automobil.
Koje su odlike uspješnih?
Blenkenšip tvrdi da između Džobsa i Maska postoje mnoge sličnosti. Obojica lidera su (bili) uvjereni da je to što rade ispravno. Mogli su da organizuju i ubijede ljude da samo kao tim mogu da ostvare i ono što su ovi mislili da je nemoguće.
Blenkenšip kaže: „U Tesli sam radio 2013. godine, kada je bilo 80% šanse da firma neće postati profitabilna. Ali vi na posao dolazite da radite sa grupom ljudi koja ima filozofiju ‘Nikad ne reci nikad’ i zato postižu izvanredne stvari.“ On tvrdi da su ti ljudi uvjereni da zajedno mogu da premoste svaku prepreku i da ništa nije nemoguće.
Za Teslu kaže da je kompanija koja je još u povoju i prva uspješna automobilska kompanija još od 1956, kada je Ford izašao u javnost. Vjeruje da se Mask tek zahuktava u svojim projektima.
Finansijski pristupačniji od prethodna dva Teslina modela, koji su koštali po 100.000 dolara, model 3 je ono što je Mask od početka želio da ostvari. Kada je prošlog marta najavio ovaj auto, 115.000 ljudi ga je rezervisalo a da model još nije ni lansiran. 325.000 ljudi ga je rezervisalo u prvoj nedjelji po najavi. Mask je tvitovao da imaju 1.800 rezervacija dnevno za auto koji još niko nije vidio. Možete li da zamislite bolji primjer do tančina razvijene strategije, koja odmah donosi dobit?
Uz „powerwall“ zid i Solarni grad, Tesla postaje kompanija koja vam omogućava da više ne koristite usluge javnog preduzeća. Proizvodi koje nude biće finansijski sve pristupačniji običnim ljudima.
Sada rade i na autobusu koji bi ljude prevozio sam, bez vozača. Maska ne zanima da dominira na tržištu, već da poveća bezbjednost i poboljša kvalitet života. Dakle, mora da postoji misija okrenuta ljudima – ona koja se pita šta je to što kupac želi. Isti princip rada postoji i u Amazonu, koji želi da poboljša iskustvo korisnika. Zbog toga ga u posljednje vrijeme kritikuju da je uticao na smanjenje prometa u američkim tržnim centrima.
Mask i Džobs su najsvjetliji primjeri majstorstva kojim se kreiraju čvrsti odnosi između kompanije i njenog okruženja, kao i uspješnog rukovođenja njenim resursima radi poboljšanja života običnog čovjeka. Vizija je neophodna, ali uvijek je potrebno i stvarno, primjenljivo znanje.
Morate da stvarate nove vrijednosti, svakodnevno. Ne zaboravite, ni Stiv Džobs ni Ilon Mask nisu uspjeli preko noći. Ali nema razloga da predugo čekate – možete da počnete već danas. Ideja je uvijek prvi korak.