Odluka Saveznog suda Njemačke, prema kojoj gradovi mogu zabraniti vožnju zastarjelim vozilima na dizelsko gorivo, uzdrmala je najveću zemlju Evropske unije i njezine automobilske kompanije.
Sud nije potpuno zabranio vožnju automobila na dizelsko gorivo, jer oni čine trećinu od ukupno 45 miliona vozila u Njemačkoj, ali je omogućio gradskim vlastima da ograniče njihov dolazak u urbana središta, tamo gdje je zagađenje zraka najveće.
Prodaja dizelaša
I prije Njemačke digle su se i ostale zemlje Evropske unije, ali još niko nije spreman da ode tako daleko. Prodaja automobila s dizelskim motorima u svijetu je naglo pala, a mi smo kontaktirali naše stručnjake da nam odgovore na neka od zanimljivijih pitanja vezanih za ovu temu.
Osman Lindov, profesor na Saobraćajnom fakultetu u Sarajevu, u razgovoru za Avaz.ba kaže da Nijemci nisu prvi nominirali ovu odluku za dizelaše.
- Prije njih je još nekoliko gradova krenulo ovim putem, a razlog su PM čestice koje su znatno više prisutne kod dizela, nego kod benzinaca. Ovaj trend će se sigurno nastaviti, s tim da neće ići tako brzo. Očekujem da Njemačka "pripremi" svoje gradove za ovu odluku, prije svega mislim da će prvo podići nivo javnog prijevoza i alternativnih vidova prijevoza pa tek onda donijeti konačnu odluku za sva vozila – kaže Lindov.
Zanimalo nas je hoće li će se ovakva praksa proširiti i na ostale zemlje Evrope, odnosno hoće li se može očekivati nešto slično i u Bosni i Hercegovini.
- Vjerovatno hoće, ali ne tako brzo jer postoje predradnje za ovakve odluke. U BiH ovakvu odluku mogu donijeti jedino neodgovorne osobe radi popularizacije, a nikako radi nečeg drugog, jer naši gradovi nisu pripremljeni za to. U bh. gradovima, gdje mi prodajemo tramvaje zbog PDV-a, ova odluka bila bi suluda, ali ovo je BiH i sve je moguće – smatra Lindov.
On kaže da bi u BiH, gdje nema nijedan električni bus, ili imamo dva električna vozila, ovo bila baš "prava" odluka.
- Mi trenutno imamo normu Euro 4 za uvoz polovnih vozila. Ono što bismo mogli sasvim opravdano uraditi da nam se ne bi desila "poplava" ovih vozila jeste da podignemo prag uvoza na Euro 5. U dobroj mjeri bismo se zaštitili od prekomjernog zagađenja, odnosno spriječili bismo nagli porast uvoza ovih vozila, jer će se sigurno desiti pad njihove cijene na evropskom području – dodao je Lindov.
Stručna analiza
Naš sagovornik kaže da je u BiH tržište tako razvijeno da neće doći do poremećaja u kupovini „polovnjaka“.
- Svakako da će cijena takvih vozila padati, ali bitno je da se ovo stručno analizira i donese valjana stručna odluka. No, kako nije do sada, neće ni od sada biti pitana struka, niti će se napraviti posebna stručna analiza ovog 'problema' – smatra Lindov.
Naš drugi sagovornik Adnan Tatarević, sudski vještak i stručnjak u Institutu za saobraćaj i komunikacije, smatra da najnovija odluka suda u Njemačkoj može imati određenog utjecaja i na Bosnu i Hercegovinu, ali ne u nekoj značajnijoj mjeri.
- Očekivano je da će i ostale zemlje Evropske unije krenuti za sličnim mjerama, no smatram da je još rano, usljed ovakve socijalne situacije u Bosni i Hercegovini, nešto poduzimati u tom smjeru. Ono gdje mi svakako možemo uraditi više je određena stimulacija kod kupovine novijih vozila (manji porez, takse za zaštitu okoliša i sl.) i, također, promocija ekološki prihvatljivijih pogonskih goriva, prije svega tečnog plina (LPG), čega imamo sve više na našim cestama – kaže Tatarević.
Drugi problemi
Naglašava da mi u Bosni i Hercegovini nemamo toliko velikih gradova koji imaju problema sa zagađenjem zraka u velikoj mjeri, te dodaje da bi se trebalo poraditi na mnogo većim zagađivačima u odnosu na vozila.
- Prije svega treba zabraniti upotrebe čvrstih goriva (uglja) u grijnoj sezoni promocijom i subvencioniranjem plina za te namjene, koji je ekološki prihvatljiv. Nažalost, veoma često se donose ad hoc mjere oko ograničavanja kretanja vozilima, iako se ne znaju konkretni i kvantitativni utjecaji vozila na zagađenje okoliša – smatra Tatarević.
Ni Tatarević, kao uostalom ni Lindov, ne vjeruje da će doći do značajnijeg porasta uvoza vozila na dizelski pogon, ali ni do smanjenja cijena takvih automobila.
- Prema ranijim iskustvima, kod promjene granice uvoza s Euro 3 norme na Euro 4 nije bilo neke naročite promjene u povećanju ili smanjenju cijene vozila, tako da sam mišljenja da se ni u ovom slučaju neće ništa značajnije promijeniti – dodao je Tatarević za naš portal.