Zakon o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine propisuje da svaki aerodrom obavezno mora imati službu hitne medicinske pomoći. Prisustvo medicinara na aerodromima definirano je i nizom međunarodnih standarda, prije svih onih postavljenih od Organizacije međunarodnog civilnog zrakoplovstva (ICAO) i Evropske agencije za sigurnost zračnog prometa.
Neuobičajene situacije
Kada je riječ o Međunarodnom aerodromu Sarajevo, portparol Sanja Bagarić-Arnaut pojašnjava da je Služba hitne medicinske pomoći uspostavljena još devedesetih godina prošlog stoljeća.
- Sigurnost putnika i zračnog prometa te svih posjetitelja, ali i zaposlenika, jedan je od najbitnijih aspekata rada Aerodroma u Sarajevu. Šest zaposlenika radi u tri smjene, a u svakoj ima po jedan liječnik i medicinski tehničar. Dnevno u prosjeku imaju četiri do pet intervencija, najviše 20 u toku dana. Tokom ljetne sezone, koja je najfrekventniji dio godine i kada je broj putnika najveći i broj intervencija je daleko veći - kaže za naš list Bagarić-Arnaut.
Prije nekoliko godina došlo je do curenja ugljenmonoksida u pilotskoj kabini u sportskom zrakoplovu koji je letio iz Splita za Beograd, a piloti su ga, srećom, uspjeli prinudno spustiti na Sarajevski aerodrom
Prije nekoliko godina došlo je do curenja ugljenmonoksida u pilotskoj kabini u sportskom zrakoplovu koji je letio iz Splita za Beograd, a piloti su ga, srećom, uspjeli prinudno spustiti na Sarajevski aerodrom
Najčešće se, kako kaže, radi o hroničnim bolesnicima, koji budu iscrpljeni nakon dugih letova te im se mora ukazati hitna i osnovna medicinska pomoć, nakon čega ili budu pušteni kući ili upućeni na daljnje liječenje.
- Nasreću, nikad nije bilo zrakoplovnih nesreća, ali je zaposlenicima Hitne pomoći ostalo u sjećanju nekoliko neuobičajenih situacija. Prije nekoliko godina došlo je curenja ugljenmonoksida u pilotskoj kabini u sportskom zrakoplovu koji je letio iz Splita za Beograd. Piloti su, unatoč tome što im je pozlilo, bili dovoljno prisebni te uspjeli prinudno spustiti zrakoplov na naš aerodrom. Pilotima je zbog trovanja ukazana pomoć i upućeni su na daljnje liječenje – rekla je Bagarić-Arnaut.
Bagarić-Arnaut: I do 20 intervencija dnevno
Bagarić-Arnaut: I do 20 intervencija dnevno
Također, kako nam je kazala, prije tri godine je prilikom slijetanja aviona pukla guma, što je dovelo do panike i uznemirenosti među putnicima, srećom ni tada nije bilo ozlijeđenih.
- Zaposlenici Hitne pomoći na aerodromu angažirani su i prilikom izmještanja teških pacijenata koji se upućuje na operacije i liječenje u druge zemlje, a daju i konačno mišljenje i potvrdu o spremnosti određenih putnika da podnesu daleki put - naglasila je Bagarić-Arnaut.
Osnovna oprema
Međunarodni aerodrom Tuzla posljednjih godina je u velikoj ekspanziji. Povećava se broj zračnih operacija, ali čine se i napori da tuzlanska zračna luka izgleda sve modernije i opremljenije. Od početka ove godine u ambulanti koja djeluje pri ovom aerodromu zabilježeno je 35 medicinskih intervencija. Pacijenti, srećom, nisu bili životno ugroženi.
Tuzla: Nedavno imali slučaj da se tokom leta dječak bio zadavio žvakaćom gumom, ali brzom intervencijom sve se dobro završilo
Tuzla: Nedavno imali slučaj da se tokom leta dječak bio zadavio žvakaćom gumom, ali brzom intervencijom sve se dobro završilo
- Imali smo i slučajeva da se zrakoplov vratio s polijetanja kako bi se ukazala pomoć osobi koja je izgubila svijest. Nedavno smo imali i slučaj da se tokom leta dječak bio zadavio žvakaćom gumom, ali brzom intervencijom sve se dobro završilo. Ukoliko je tokom leta putnicima potrebna ljekarska pomoć, kontrola leta nas obavještava da je u zraku takav putnik. Ekipa se priprema za hitnu intervenciju i prilikom prizemljenja zrakoplova takav putnik se prvi iskrcava. Ukoliko nije u mogućnosti da izađe, ekipa mu pruža pomoć u zrakoplovu – pojašnjava za naš list Edina Šišić, rukovodilac Sektora saobraćaja i usluga u zračnom prometu Međunarodnog aerodroma Tuzla.
Prema njenim riječima, ambulanta je otvorena sve vrijeme dok je otvoren i Međunarodni aerodrom Tuzla.
Šišić: Kontrola leta nas obavještava
Šišić: Kontrola leta nas obavještava
- Ambulanta je opremljena osnovnom opremom za pružanje prve pomoći. Imamo dva sanitetska vozila, jednog medicinskog tehničara i ljekara, koji su osposobljeni za pružanje prve pomoći – ističe Šišić.
I Aerodrom Mostar ima svoju medicinsku službu. Marko Đuzel, rukovodilac Sektora saobraćaja i sigurnosti ovog aerodroma, kaže da u skladu sa odgovarajućim pravilnikom ta služba ima vozilo Hitne medicinske pomoći, doktora i medicinskog tehničara.
Mostar: Nikakvih vanrednih situacija do sada nije bilo, a godišnje na ovom aerodromu zabilježe desetak medicinskih letova
Mostar: Nikakvih vanrednih situacija do sada nije bilo, a godišnje na ovom aerodromu zabilježe desetak medicinskih letova
- Odnosno, Služba mora zadovoljiti sve uvjete koji su propisani pravilnikom. Trenutno imamo dva ambulantna vozila, a zbog činjenice da nam je jedno znatno staro, nabavili smo novo - kaže Đuzel.
Nikakvih vanrednih situacija, odnosno hitnih slučajeva, do sada nije bilo na Aerodromu Mostar, koji godišnje zabilježi desetak medicinskih letova.
Đuzel: Služba zadovoljava propisane uvjete
Đuzel: Služba zadovoljava propisane uvjete
- Pacijenta doveze ambulantno vozilo iz bolnice, naša zadaća je da obavimo ukrcaj i iskrcaj, jer pacijent se preveze specijalnim avionom prilagođenim za to - iznosi Đuzel.
U Banjoj Luci bez intervencija
Portparol Aerodroma RS Sanela Kasalić za „Avaz“ kaže da to javno preduzeće posjeduje aerodromski priručnik u čijem sastavu je i Pravilnik o medicinskoj službi na Banjalučkom aerodromu.
- Medicinska služba na Banjalučkom aerodromu pruža hitnu medicinsku pomoć, transportuje pacijente do najbliže medicinske ustanove, radi trijažu unesrećenih, pruža prvu pomoć unesrećenima - kazala je Kasalić.
Na aerodromu, dodala je ona, postoji opremljena sanitetska služba i adekvatan kadar u skladu sa zrakoplovnim propisima BHDCA.
Kasalić ističe i da aerodromska ambulanta nije imala intervencija prošle i ove godine.