MAGLA

"Antifog sistem" u funkciji od 15. novembra, ali i dalje ima problema s letovima

Niti jedan sistem ne može u potpunosti riješiti problem guste magle, kazala je Sanja Bagarić

Sarajevski aerodrom. Arhiv

Fena

9.12.2018

Iako je "antifog sistem" za rasturanje tzv. pothlađene magle na Međunarodnom aerodromu Sarajevo u funkciji od 15. novembra, nažalost, gusta magla s kojom se glavni grad BiH suočava u ovom periodu uzrokuje i dalje probleme letovima.

- Niti jedan sistem ne može u potpunosti riješiti problem guste magle, kako na Sarajevskom tako i na drugim aerodromima, međutim, definitivno može da pomogne - kazala je Feni portparol Međunarodnog aerodroma Sarajevo Sanja Bagarić. 

Također, uz već postojeći Sistem za instrumentalno slijetanje (tzv. ILS sistem), MAS je odnedavno uveo i globalni sistem satelitske navigacije (GNSS), koji će još više poboljšati uvjete za uspješno slijetanje i polijetanje aviona sa Sarajevskog aerodroma.

Bagarić je naglasila da se sistem može efikasno primijeniti u određenim uvjetima kao što su vanjska temperatura ispod 0 stepeni do nekih minus 8. Van navedenih temperatura, rješenja trenutno nisu raspoloživa.

- Sigurni smo da je u protekle dvije sezone, otkako je ovaj sistem u upotrebi, odnosno otkako se testira, upravo to jedan od razloga zašto smo imali manje otkazanih letova, nego prijašnjih sezona. Primjerice, u prošloj zimskoj sezoni imali smo otkazanih tek tridesetak letova zbog loših vremenskih uvjeta, a tu, osim guste magle, spadaju i druge meteorološke pojave: obilne snježne padavine, jak vjetar... - kazala je Bagarić.

Dodala je da je na području Sarajevskog aerodroma postavljeno 15 difuzionih jedinica, kojim se vrši zasijavanje magle. Svaka jedinica se sastoji od rezervoara za reagens, provodnog trakta za reagens, sistema za raspršivanje reagensa, jedinice za elektronapajanje, odgovarajuće instalacije i neophodni rezervni dijelovi.


Naglasila je da se "svi poznati sistemi za rasturanje pothlađene magle, a nema ih mnogo, zasnivaju na primjeni tehnike zasijavanja magle sa reagensima, uz pomoć kojih se zamrzavaju čestice vode u zraku".

- Nakon zamrzavanja te čestice, rastu i povećavaju svoju težinu, potom padaju na zemlju u vidu kristala. Poznate metode razlikuju se po izboru reagensa te prema tehnikama zasijavanja. Postoje dvije vrste tehnika zasijavanja, one kojima se taj proces izvodi iz zraka i one koje se provode sa zemlje. Zasijavanje iz zraka u većini slučajeva je efikasnije, ali zbog složenog rada i visoke cijene, nije našlo širu komercijalnu primjenu. Sistem za rasturanje pothlađene magle, koji je instaliran na MAS-u, jedinstven je i inovativan po tome što se, izborom reagensa i usavršenim načinom njegovog zasijavanja sa zemlje, može postići zadovoljavajući efekt sistema. Ovaj sistem koristi za reagens tečni propan, jer ima niz prednosti u odnosu na druge poznate reagense koji se koriste u vještačkom utjecaju na vrijeme (srebreni jodid, tečni azot, suhi led…) - pojasnila je Bagarić.

U slučaju otkazanih letova zbog magle, Međunarodni aerodrom Sarajevo nije dužan refundirati troškove putnicima. Za refundiranje troškova putnici trebaju kontaktirati aviokompanije, koje i donose odluku o otkazivanju leta, a što je praksa na svim zračnim lukama u svijetu, poručili su sa Međunarodnog aerodroma Sarajevo.


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.