Širom planete više od 145 miliona ljudi „inficirano“ je jednim novim, do sada neviđenim tehnološkim virusom koji prijeti da u potpunosti promijeni ili čak odvede u nestanak gledanje televizijskog programa. I ne samo to, odlazak u kino mogao bi postati prošlost.
Virus se zove „Netflix“. Mreža za strimanje filmova i serija posljednjih godinu-dvije doživljava svoj bum, a koncept za koji se tvrdoglavo zalažu njegovi izumitelji prijeti da promijeni sve ili, bolje rečeno, već mijenja.
Nisu gubili vrijeme, već pratili trendove
„Netflix“ je osnovan daleke 1997. godine. Zanimljivo je da je ta kompanija starija i od „Googla“. Prvobitna ideja Rida Hastingsa (Reed) i Marka Randolfa (Marc Randolph) bila je online videoteka. Na svojoj platformi nudili su naslove filmova i serija snimljenih na DVD-u. Nudili su u to vrijeme više od 100.000 naslova, što je, vjerovatno, sve što je i bilo snimljeno na DVD.
Kako je cijena, ali i popularnost DVD-a padala, a rasla popularnost YouTubea, dvojac Hastings-Randolf nisu gubili vrijeme. Svojim pretplatnicima, kojih je tada bilo oko četiri miliona, ponudili su i nešto novo – online strimanje sadržaja.
Prvobitno su u ponudi imali 12.000 naslova. Ali to se širilo vremenom. Naglom rastu „Netflixa“ u SAD pomogle su i sve više cijene kablovskih operatera, koje su to pravdale ekskluzivnim sadržajem. Tu je „Netflix“ vidio priliku za sebe.
Svojim pretplatnicima (koji mjesečno plaćaju 10 dolara, što je oko 18 KM) ponudio je sadržaj po principu gledaj šta želiš, kad želiš i koliko želiš. U međuvremenu, usavršena je cijela platforma. Kako je internet rastao, rastao je i „Netflix“ i sad je prisutan u 190 zemalja svijeta.
Upravo se takva poslovna politika po kojoj za 10 dolara mjesečno nekome nudite „all you can eat“ sadržaja smatrala samoubilačkom i neodrživom. I tu je bila prva greška onih koji su se kladili protiv „Netflixa“. Koncept po kojem možete šta želite i koliko želite gledati širio se poput virusa. Ljudi sve manje gledaju TV, a sve više gledaju „Netflix. Ljubitelji staromodne televizije i kina ježe se na tu pomisao, a prst u oko bila im je i posljednja dodjela Oskara. Netflix ih je dosta pokupio.
Prave i drugi, ali nije isto
Računajući na to da će nekada i širenju broja pretplatnika doći kraj, „Netflix“ je na vrijeme učinuo i presudni korak – uložio u vlastitu produkciju. Planetarni uspjeh odmah je doživjela serija „House of Cards“, a poslije toga i „Stranger Things“, „The Sinner“, „Narcos“, „Ozark“... Serije su se gledale, otkupljivale...
Koliko je „Netflixu“ to sve donijelo možda najbolje pokazuje podatak da će u 2019. godini izdvojiti osam milijardi dolara za produkciju novih filmova i serija.
Poslije „Netflixa“ sličnu platformu napravio je „Amazon“, HBO, a pravi ih i „Walt Dinsney“. Ipak, sve do sada nije uporedivo sa pionirom.
Kako vas istražuje
Koliko je „Netflixu“ stalo do svojih pretplatnika najbolje pokazuje koliko su posvetili vremena istraživanju navika pojedinačnih pretplatnika. Naime, pri samoj registraciji „Netflix“ vam ponudi masu poznatih filmova i serija i „pita“ vas koji su vam se svidjeli. Na osnovu toga vam kasnije izbacuje prijedloge koji bi vam se mogli svidjeti.
Osim toga, Netflix je primijetio da sve više gledalaca „guta“ veliki broj epizoda u nizu. Istražujući to, „Netflixovi“ producenti promijenili su koncept snimanja serija. Sezone se snimaju po principu epizode, tako da ljudi jednu sezonu čak i u komadu mogu pogledati. Fanatično gledanje epizode za epizodom dobilo je svoje ime „binge watching“.
Nema godišnjih, ali ima slobodnih dana koliko želite
Cijeli poslovni model „Netflixa“ je drugačiji. Hastings je nedavno izjavio da njegovi uposlenici nemaju određene godišnje odmore, već da svako može uzeti koliko želi slobodnih dana i kada želi. Također, naveo je da je svaki uposlenik upoznat sa svim projektima i da svi imaju pravo glasa.
- Nekada se donesu vrlo važne odluke, a ja pojma nisam imao o njima – naveo je Hastings, govoreći da je važno da imate povjerenje u ljude koji rada za vas.
Bračni par Obama potpisao ugovor
Bivši američki predsjednik Barak Obama (Barack) i njegova supruga Mišel (Michelle) sklopili su višegodišnji ugovor s „Netflixom“ za produkciju filmova i serija sredinom prošle godine.
Pod imenom „Higher Ground Productions“, bračni par Obama ima mogućnost producirati emisije sa scenarijima i bez njih, dokumentarne i dugometražne filmove.
Taj ugovor sugerira da će javna uloga bračnog para Obama nakon Bijele kuće biti šira nego što je to uobičajeno. Ugovor s „Netflixom“ omogućit će im da se njihov glas čuje i izvan tradicionalnih oblika: govora, knjiga i dobrotvornog rada s kojim su povezani bivši predsjednici.
- Jedna od jednostavnih radosti našeg vremena u javnoj službi jeste što smo dobili mogućnost susresti mnoge fascinantne ljude u svim fazama života i pomoći im da podijele svoja iskustva sa širom publikom - rekao je Obama.
- To je razlog zbog kojeg smo Mišel i ja tako uzbuđeni što smo partneri „Netflixa“. Nadamo se da ćemo razvijati i ohrabriti talentirane, inspirativne i kreativne glasove koji mogu promovirati veću empatiju i razumijevanje među ljudima i pomoći im da podijele svoje priče s cijelim svijetom - rekao je u izjavi Obama.