Povodom aktuelnih dešavanja u vezi s koronavirusom (COVID-19) u BiH i neophodnih nabavki za sprečavanje njegovog širenja i ublažavanje posljedica, Agencija za javne nabavke BiH saopćila je da se "u situaciji krajnje hitnosti, kada nije moguće primijeniti redovne postupke javne nabavke, ali ipak postoji dovoljno vremena, može koristiti pregovarački postupak bez objavljivanja obavještenja o nabavci pod uvjetima navedenim u članu 21 Zakona o javnim nabavkama".
Navedena odredba Zakona tretira situaciju kada je potrebna brza aktivnost ugovornog organa u vezi s nabavkom prouzrokovanom nepredvidivim događajima.
- Ugovorni organi mogu izuzetno ugovore dodjeljivati putem pregovaračkog postupka, bez objavljivanja obavještenja o nabavci, kada se zbog dokazivih razloga krajnje hitnosti, prouzrokovane događajima nepredvidivim za dati ugovorni organ, ne mogu ispoštovati minimalni rokovi koji su utvrđeni za redovne postupke. Okolnosti kojima se opravdava izuzetna hitnost, ne smiju se ni u kom slučaju moći dovesti u vezu s ugovornim organom. Znači, prvi uvjet za primjenu ovog postupka jeste da ugovorni organ mora ponuditi jasne i objektivne dokaze za hitno djelovanje, potkrijepljene argumentima koje može uvjerljivo dokazati javnosti ili institucijama nadležnim za kontrolu postupaka javnih nabavki - navode iz Agencije za javne nabavke BiH.
Drugi uvjet je, kako dodaju, da okolnosti krajnje hitnosti trebaju biti izazvane događajima koje ugovorni organ nije mogao predvidjeti (viša sila). Treće, nastanak takvih okolnosti mora poticati izvan kontrole ugovornog organa te se traži naročito brza aktivnost ugovornog organa što se tiče nabavke koja djeluje u pravcu sprečavanja, ublažavanja i prestanka štetnog djelovanja.
Dakle, naglašavaju iz Agencije, dozvoljena je primjena pregovaračkog postupka bez objavljivanja obavještenja o nabavci ukoliko su kumulativno ispunjeni uvjeti - postojanje događaja koji se nije mogao predvidjeti; krajnja hitnost zbog koje je nemoguće ispuniti rokove predviđene za druge, redovne postupke javne nabavke te slučajna veza između nepredvidivog događaja i krajnje hitnosti koja iz njega proizlazi.
Pregovarački postupak iz razloga krajnje hitnosti provodi se sa jednim ponuđačem u skladu sa članom 28. Zakona te se ugovor sa njim može zaključiti odmah po donošenju odluke o izboru, jer nije potrebno čekati protok roka od 15 dana od dana kada su ponuđači obaviješteni o izboru najpovoljnijeg ponuđača, a u skladu sa članom 98. Zakona.
U situacijama krajnje hitnosti, kada je potrebno reagirati istog momenta, npr. u roku od jednog ili dva sata, ili čak u roku od nekoliko minuta, odnosno kada objektivno nije moguće primijeniti ni pregovarački postupak bez objavljivanja obavještenja o nabavci, tada se nabavka može podvesti pod izuzeće od primjene Zakona s aspekta „posebnih mjera sigurnosti" iz člana 10. Zakona.
- U slučaju izuzetne nužde (npr. spašavanje ljudskih života, zdravlja i sl.) i kada objektivno nije moguće primijeniti ni pregovarački postupak bez objavljivanja obavještenja o nabavci, opravdano je primijeniti izuzeće od primjene Zakona, oslanjajući se na javni interes (npr. Zakoni o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti u BiH, Zakoni o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara u BiH od prirodnih i drugih nesreća i sl.). Bitno je obrazložiti da bi primjena postupaka javne nabavke, odnosno vrijeme potrebno za njihovo provođenje, prouzrokovalo izuzetno negativne posljedice te da su ugovorni organi upravo na temelju takve procjene postupili i preduzeli radnje odmah - navode iz Agencije za javne nabavke BiH.
Iz Agencije su pojasnili da je primjena pregovaračkog postupka bez objavljivanja obavještenja o nabavci za hitne nabavke kada je ovaj postupak vremenski moguće provesti i pozivanje na izuzeće od primjene Zakona kada nije moguće provesti niti jedan postupak u skladu s navedenim, opravdana samo ukoliko se nabavka ne odugovlači i može se odnositi samo na one nabavke koje su neophodne da bi se spasili ljudski životi, spriječila ili ublažila epidemija ili materijalna šteta te se, shodno tome, ne mogu primijeniti na redovne nabavke, odnosno na nabavke koje zaista nisu neophodne.
Naglašavaju da su i u navedenim slučajevima ugovorni organi dužni da poštuju sve odredbe Zakona i pratećih podzakonskih akata.
Iz Agencije za javne nabavke BiH u saopćenju za javnost skreću, također, pažnju ponuđačima da se ponašaju u skladu s tržišnim okolnostima i da ne zloupotrebljavaju navedenu situaciju, jer će u tom slučaju biti obaviješteni nadležni organi.