STRANI MEDIJI

Njemački Die Zeit: Zašto se ubio Kristijan M., menadžer Volkswagena?

Godinama se vodi spor između Volkswagena i jednog od njegovih najmoćnijih dobavljača. Na kraju izgori automobil i menadžer VW -a se ubije

Piše: Die Zeit

6.8.2021

Kada je 10. avgusta 2020. u selu Rotorf u Donjoj Saksoniji, Njemačka izbio požar, vatrogasci su u početku pretpostavljali da se radi o velikom požaru. Ali, na licu mjesta su zatekli auto u plamenu i leš. Mrtav čovek je menadžer VW -a Kristijan (Christian) M. Nekoliko dana kasnije, vijest o njegovoj smrti se proširila diljem Njemačke, piše Die Zeit. 

Kristijan je bio ključna figura u jednom od najvećih industrijskih sukoba posljednjih nekoliko godina i bio je duboko uključen i umiješan u borbu globalne korporacije Volkswagen s jednim od svojih najvećih dobavljača: Preventom. Neposredno prije smrti, Kristijan je snimio interne sastanke koji su se održavali u VW, a ticali su se toga kako u budućnosti postupati sa dobavljačem. Ovi tajni dokumenti su dospjeli u Prevent. 

"Da li je mrtvac krtica", pitao se NDR nakon požara u Rottorfu. Ova priča podsjeća na mafiju na Siciliji, a ne na automobilsku kompaniju u pokrajini Donja Saskonija.

Sredinom jula, javno tužilaštvo u okrugu Braunšvajg objavilo je svoje rezultate istrage o smrti Kristijana M. Njihov zaključak je "netipično samoubistvo". On je pokušao dovesti auto do nasipa i tako se ubiti. Prema izvještaju o požaru, suha trava se zapalila kroz ispušni sistem i Kristijan je preminuo od udisanja dima. Automobil je također zahvatila vatra. Istražitelji su detaljno opisali svoju istragu u saopćenju za javnost, jer su se i prije toga pojavile brojne špekulacije o uzroku njegove smrti čak i unutrag VW grupacije.

Kada je objavljen izvještaj istrage, ovim špekulacijama se stalo u kraj. Međutim, sukob između Volkswagena i Preventa je i dalje u jeku. To je borba oko ugovora i uticaja, oko pravila cijele industrije i za veliki novac. Samoubistvo u provinciji baca svjetlo na dramu s mnogo gubitnika i malo pobjednika, koja reorganizira tržište vrijedno milijarde.


Bosanac postaje stanovnik Donje Saksonije

Korjeni ovog sukoba sežu u prošlost, nazad u sedamdesete, u jednoj tvornici u Sarajevu, gdje je jugoslavenska vlada, u saradnji s VW –om, proizvodila automobile. Ovdje počinje uspon jednog zaposlenika, Nijaza Hastora, koji će postati jedan od najbogatijih ljudi danas u Bosni i Hercegovini, a njegova kompanija je izazvala najvećeg proizvođača automobila na svijetu.

Ko je ovaj čovjek? Nihad Imamović, opušteni gospodin u svojim ranim 70 -im i jedan od dugogodišnjih partnera Nijaza Hastora, može puno reći o svemu ovome. Kako ističe na sastanku održanom u Sarajevu, njih dvojica su i danas prijatelji, a sve do penzionisanja Imamović je bio dio Hastorove imperije. Prošle godine, na proljeće, rekao je za ZEIT kako je Hastor, porijeklom iz Goražda u istočnoj Bosni, mogao postati jedan od najutjecajnijih menadžera u svjetskoj automobilskoj industriji. Njih dvojica su se upoznali davne 1977. godine u fabrici TAS, koja je bila zajednički poduhvat jugoslavenske državne kompanije i VW-a. Kako kaže, njih dvojica su dijelila kancelariju. Njihov posao je bio da dobavljaju dijelove iz cijele Jugoslavije za izgradu legendarnog Golfa, koji se proizvodio baš u TAS-u. I dan danas, Imamović i Hastor se čuju barem jednom sedmično.

- Radi 24 sata dnevno i uvijek razmišlja o tome kako se stvari mogu poboljšati. Kaže Imamović za Hastora.

Imamović opisuje 1988. godinu kao prekretnicu. Te godine, Hastor postaje šer ureda TAS-a u Volfsburgu (Wolfsburgu). I ovo je bio početak bogate karijere, navodi Die Zeit u svojoj analizi.

Kada je izbio rat u Bosni i Hercegovini, Hastor živi na relaciji Njemačka Balkan. Radi za kompanije iz Slovenije koje proizvodi za VW. Za jednu od kompanija, Prevent, osniva njemačku podružnicu. I to je bila njegova prva vlastita kompanija.

Na početku, Prevent je pravio zaštitnu odjeću, kaže prijatelj iz ranih dana koji, za razliku od Nihada Imamovića, ne želi da ga zovu njegovim imenom kada govori o Hastoru. On je brzo obučio krojačice da šiju presvlake za sjedala.

 Inžinjer iz Sarajeva poznavao je zanat, imao je kontakte s dobavljačima u bivšoj Jugoslaviji i poznavao je ključne ljude u Volsburgu. Hastor je bio na pravom mjestu u pravo vrijeme.

-Ubrzo je postao pouzdan partner. Vodio se politikom „Želite 50 presvlaka za sjedala, dobit ćete 50. Želite 500 presvlaka za sjedala? Napravit ću vam 500", kaže njegov prijatelj. Kad je goveđa koža za automobilske presvlake postala rijetka tokom krize BSE-a, Hastor je nabavljao kožu iz svih dijelova Evrope. Na kraju je pokrenuo vlastitu kožaru u Bosni i Hercegovini. Rad nije bio organiziran na sastancima, već onako kako je posao zahtijevao, opisuju bivši rukovoditelji.

Njemački Die Zeit o sukobu Volkswagena i Preventa. Printscreen

Jedna od rijetkih objavljenih fotografija Nijaza Hastora prikazuje ga 1997. zajedno sa Špancem Frencisom Havierom Garciom Sanzom (Francis Javier Garcia Sanza), Volkswagenovim dugogodišnjim šefom nabavke.

Na slici je Sanz treći put zaredom proglasio Prevent dobavljačem godine. U to vrijeme Volkswagen je sklapao sve više vanjskih ugovora, od kojih je Hastor posebno profitirao zbog svoje blizine ovoj grupaciji.

Sve više je postajao stanovnik Donje Saksonije nego Bosanac. Njegovi sinovi, Damir i Kenan, školovali su se u Volsburgu, a po završetku školovanja pridružili su se kompaniji koja je u to vrijeme imala više od 20 podružnica. U to je vrijeme Volkswagenovo povjerenje u "Hastore" doseglo je takav nivo da je Hastor preuzeo i restrukturirao dobavljače koji nisu uspjeli, u konsultaciji s Volkswagenom. Prevent je rastao, prodaja se povećavala iz dana u dan, a Volkswagen je pouzdano dobijao svoje dijelove. Ovaj model je radio godinama, i svi su profitirali. Godine 2009. Prevent je ponovo preuzeo francuskog dobavljača stražnjeg dijela i bočnih prozora koji su ušli u ekonomske poteškoće. -Gubili su dva miliona eura iz mjeseca u mjesec- izjavio je tadašnji menadžer Preventa.

Neposredno prije toga, Hastorova dvojica sinova su preuzeli posao. Mlada braća pogledala su svako poslovno područje - i očito su u slučaju gubitaka reagirali dosljednije nego što bi njihov otac.

2011. godine, kompaniju iz Francuske ponovno su prodali međunarodnom finansijskom ulagaču. Tadašnji menadžeri Preventa još se sjećaju reakcije menadžera za nabavke Garsije Sany (García Sanz): -Doveli ste mafijaše u kuću-.

Hastorov prijatelj Nihad Imamović kaže: -Mislim da su problemi počeli kada je Hastor počeo kupovati kompanije izvan Bosne.-

Prevent, mali dobavljač presvlaka za sjedala, već je postao kompanija s nekoliko hiljada zaposlenih pod vodstvom Nijaza Hastora. Njegovi sinovi su oformili Prevent u konglomerat s podružnicama i firmama - kćerkama širom Evrope, u Brazilu i SAD-u.

-Njegovi sinovi su posebno tražili kompanije koje su bile velike u poslovanju s VW-om i kojima nije išlo dobro- kažu upućeni izvori iz Preventa. Dobavljač je reorganizirao kompaniju, često na štetu radne snage te pregovarao o cijenama s VW-om. Mnoge kompanije bile su jedini dobavljači vrlo specifičnih komponenti u opskrbnom lancu Volkswagena - s odgovarajućom tržišnom snagom. Volkswagen je godinama imao koristi od takozvanog jedinstvenog izvora (op.a. single sourcing u automobilskoj industriji nabavke). Sinovi Hastora su ipak okrenuli ploču - i iskoristili svoju novu moć u pregovorima s VW -om.

Vrh Volkswagena bio je prisiljen reagirati. I to je bio početak svađe.

Proizvodne linije dolaze u zastoj

2013. godine visoki menadžeri i pravnici u projektnoj skupini "Elefant" razgovarali su o tome kako bi se saradnja s Preventom mogla reorganizirati. Volkswagen je prvi put shvatio koji je konglomerat uzgajan desetljećima. Zbog svoje ogromne veličine, usporedba sa slonom bila je očita, a sada ju je trebalo „izrezati na kriške“, kako je jedan od sudionika nazvao cilj grupe. U početku to nije značilo razbijanje, već prodiranje u složenu strukturu Preventa. Od tada. Dobavljača će pomno posmatrati u Volsburgu. Početkom 2015. menadžeri VW-a vidjeli su kako je Prevent grupacija kupila brazilskog dobavljača Keiper, proizvođača sjedišta, preko svoje holandske podružnice Eastern Horizon. Njihov glavni kupac: Volkswagen. VW-u će se odmah naplatiti veći troškovi. Kada Volkswagen nije izmirio te obaveze, Keiper je nekoliko puta u 2015. prekinuo isporuke brazilskoj tvornici VW. Ista se stvar dogodila brazilskoj podružnici VW-a godinu dana kasnije s Fameqom, dobavljačem metalnih dijelova, nakon što je grupacija Prevent sedmicama ranije kupila upravo tu kompaniju. Eastern Horizon preuzima i dobavljača od VW-a u Schönheideu u Saksoniji: tvrtku ES Automobilguss.

Početkom 2016. četiri podružnice Preventa, uključujući prvu otvorenu u Njemačkoj, privremeno olbustavljaju isporuku robe Volkswagenu. Ali skandal s dizelskim motorima u to vrijeme bjesni u Volsburgu, a cijela grupacija se načazina rubu ponora. Problemi s isporukom s Preventom uglavnom utječu na brazilsko tržište a to je značilo da se oko 100.000 vozila ne može proizvesti. Slučaj u to vrijeme nije bio prioritet.

Tada Prevent kupuje kompaniju Car Trim, proizvođača presvlaka za sjedala koja je u to vrijeme bila blisko povezana s Volkswagenom i njegovom podružnicom Porsche. U ljeto 2015. Volkswagen je s tom tvrtkom naručio Porsche Cayenne i VW Touareg. Posao od vise stotina miliona dolara. Ubrzo nakon preuzimanja od strane Preventa, Volkswagen je raskinuo ove ugovore. Navodno je nezadovoljstvo Car Trimom trajalo duže vremena. No, umjesto da odustanu - kao i mnogi drugi dobavljači - Prevent menadžeri ispisuju dvije fakture: jednu za 30 miliona eura za VW AG, drugu za 25 miliona eura za Porsche. Rok plaćanja bio je 31. juli 2016. godine.

-Novac uopšte nismo mogli prebaciti jer račun nije pokazivao koje smo usluge trebali platiti- rekla je osoba koja je u to vrijeme bila upoznata s procesima.

Budući da VW odbija platiti, slijedi sljedeći nivo eskalacije sukoba. Novostečeni ES Automobilguss iz Saksonije izdao je 4. augusta 2016. obustavu isporuke. Sudski nalog Regionalnog suda u Braušveigu nije izvršen, a uprava Preventa je zatim zatvorila kompaniju. Pisani ugovori o opskrbi ionako nisu postojali, tvrde advokati Preventa. -S ovim prekidom isporuke bilo je jasno da ćemo ostati na suhom, a proizvodne linije u zastoju- kažu danas iz Volkswagen grupacije. Do tada je ovo bio nezamisliv proces: dobavljač se buni protiv globalne korporacije.

Advokati  i najviši menadžeri iznova i iznova pregovaraju, a konferencijske sobe u Ritz-Carltonu u Volfsburgu na kraju se iznajmljuju s pogledom na praznu tvornicu Volkswagen. Nakon još jedne duge noći pregovora, konačno se postiže dogovor, prestaje zamrzavanje isporuke, Volkswagen i Prevent odriču se naknade, a saradnja se nastavlja. No, čak ni ljudi okupljeni u Ritz-Carltonu ne vjeruju u to. Jedan od njih rekao je izjavio za Zeit: -Pitanje kako ćemo se ubuduće nositi s Preventom bilo je pitanje bez odgovora.- I jedno je tada bilo jasno: uprava Volkswagena ne želi ponovno biti pritisnuta na ovaj način.


Kompanija Volkswagen uzvraća udarac

Sljedećih mjeseci tajna radna grupa uvijek se sastaje srijedom, prvo na jedanaestom, a zatim na sedmom spratu VW-ovog nebodera na Volfsburškom kanalu Miteland. Jezgru čini desetak ljudi koji se nalaze na različitim pozicijama. Redovno su prisutni korporativni advokati, glasnogovornici i menadžeri poput Kristijana M. Naziv grupe: Projekt 1. Cilj: uništiti Prevent. Prije svega, Projekt 1 ispituje kako smjesta osporiti kompromis (op.a iz avgusta 2016) poznat interno kao "hitna nagodba" s Preventom. Oni koji su uključeni nisu sasvim opušteni.

-Od samog početka postojao je strah da bi neko mogao prisluškivati sastanke- kaže jedan od sagovornika Zeit-a. Zapravo, objavljeni su dijelovi iz povjerljivih dokumenata, a Zeit ih je također imao. Prema tome, na dan dogovora s Preventom, 23. augusta 2016., Upravni odbor VW Grupe propisuje „izradu cjelovite strategije usmjerene na budućnost za suočavanje sa situacijom u Evropi“. Kasniji prezentacijski slajdovi ispunjavaju nejasan plan projekta 1: moguća „kontrola Prevent grupe“ do februara 2018. VW je u tu svrhu odvojio više od 200 miliona eura kako bi se riješio omraženog dobavljača i pronašao alternative. Jedini rizik: "Prevent će vjerojatno tražiti odštetu". U međuvremenu, sinovi Hastora nastavljaju svoju strategiju bez razmišljanja i već pripremaju sljedeće preuzimanje kompanije. Ovaj put riječ je o dobavljaču Grammeru, proizvođaču autosjedišta. U iscrpljujućim i dugotrajnim pregovorima, VW sprečava Prevent da preuzme Grammer i dionice kupuje kineski ulagač. Javni spor oko preuzimanja bez presedana je u inače tajnovitoj automobilskoj industriji. -Stalno smo mijenjali automobile i telefone jer smo se bojali da će nas Prevent nadzirati i prisluškivati- rekao je tada angažirani odvjetnik Grammera. Za to još uvijek nema nikakvih dokaza.

Volkswagen, s druge strane, zapravo naređuje nadzor menadžmenta Preventa u sklopu Projekta 1, što je vidljivo iz revizijskog izvještaja VW Grupe, a rezultati špijunaže se šalju novom izvršnom direktoru Herbertu Disu (Diessu) i mnogim drugim članovima uprave. U rezultatima pravnog ureda navedene su fotografije zaposlenika Grupacije Prevent, kao i podaci članova porodica koji su bili slobodno dostupni na društvenim mrežama. "Usluge trećih lica" korištene su za „uspostavljanje kontakta s ljudima“ iz okruženja menadžera. Volkswagen grupa špijunirala je Prevent.


Krtica je pronađena

U martu 2018. godine je došao taj trenutak. Volkswagen raskida ugovor za snabdijevanje sjedišta s Preventovom podružnicom TWB – Prevent iz Hagena, a također raskida i mnoge druge ugovore s Preventom i njegovim podružnicama, uključujući one s ES Automobilgussom i Car Trimom. Od tada traje spor dvije kompanije na sudu. Radi se o različitim postupcima koji se tiču zakonitosti otkaza ugovora i naknade štete. Nijedna strana nije spremna učiniti ustupak, tako da je moguće da će na kraju Savezni sud pravde odlučiti.

U julu prošle godine, web-portal Business Insider objavio je da je "špijun" snimio oko 50 sati snimaka s internih sastanaka Projekta 1 u Volkswagenu. Sa zadovoljstvom su citirali sjednice na kojima menadžeri VW-a razmišljaju o vršenju pritiska na Prevent preko bivšeg kancelara Gerharda Šrodera (Schröder) i njegovih odnosa s Rusijom, te o sprečavanju Preventa da kupi odnosno preuzme nove dobavljače. U jednom od članaka autori opisuju autora snimaka toliko precizno da ga Volkswagen može razotkriti: Kristijan M.

Kao menadžer, Kristijan M. pregovarao je o cijenama i količinama isporuke s Preventom. Od kraja 2019. godine, otprilike šest mjeseci prije nego što će izvršiti samoubistvo, on će raditi na odjeljenju za usklađenost poslovanja (op.a. Compliance) - premješten je na vlastiti zahtjev, kako kažu iz kompanije. Prije toga, dugo je bio na bolovanju.

Prema javnim izvještajima, tim korporativne sigurnosti kompanije VW odvodi Kristijana M. u mračnom autobusu VW-a iz kuće njegovih roditelja. U narednom razgovoru u sjedištu u Volfsburgu, navodno je brzo priznao optužbe. Međutim, nije se izjasnio o tome zašto je napravio snimke. Ujutro, 10. augusta, pojavljuje se nova vijest o Kristijanu M.: Business Insider izvještava da je nekoliko sedmica ranije kuća "špijuna" spaljena. Državno tužilaštvo provodi istragu. Došaptava se: Radi li se „možda i o mnogo novca“ i hoće li osigurani iznos uskoro biti isplaćen Kristijanu? Na kraju, M. neće u očima javnosti biti samo špijun, već možda i varalica. Ta sumnja se do danas nije potvrdila. Činjenica da tokom požara nije bio kod kuće i nije bio u mogućnosti ugasiti plamen nije više igrala nikakvu ulogu.

U večernjim satima gori Kristijanov automobil. Prema navodima državnog tužilaštva, prije smrti je napisao više oproštajnih pisama.


Prevent otvara nove poslovnice

Barbaros Arslan je 18. juna 2021. godine poslao e-mail saradnicima. Arslan je jedan od najvažnijih menadžera Preventa i osoba od povjerenja Hastorovih sinova. Pozivnica ide i njima, također. Predmet e-maila glasi: Svečano otvaranje DAT B. "U malom i ugodnom društvu " tako stoji u poruci. “DAT B” znači tradicionalna hamburška pekara Dat Backhus. Preuzimanje je dio Preventove nove strategije. Prošlog decembra firma je objavila da je Volkswagen kroz otkaze u Prevent grupaciji „uništio više od 4.000 radnih mjesta u Njemačkoj“. U ljeto 2021. godine, od firmi kao što su TWB ili ES Automobilguss, ostali su samo ostaci, jer su one likvidirane ili će to biti. Prevent se sada seli u druge industrije – između ostalih i prehrambenu industriju. S holding kompanijom, Hastori su preuzeli nesolventni lanac pekara Dat Backhus s više od 1000 zaposlenika, i prije svega su ga “oživljavali” , kako to menadžeri Preventa ponekad zovu. Između kriški svježe pečenog hljeba, Arslan govori i o velikim planovima.

-Već tragamo za zaduženim firmama, dobavljačima pića i drugim proizvođače hrane-. U toku pandemije koronavirusa, mnoge firme su upale u probleme i umjetno su održavane u životu uz državnu pomoć. Pitanje koje još nije razjašnjeno: Je li Kristijan M. imao pomagače? Ko bi osim Preventa mogao biti zainteresovan za snimke? Iz Volkswagenove grupacije se čuje da su njihovi vlastiti istražitelji pretpostavili da M. nije bio organizator snimki. Čak i prije nego što je Kristijan M. biootkriven, Prevent je porekao bilo kakvu umiješanost u snimke.


Pozadina ove priče

Ubrzo nakon samoubistva menadžera VW-a Kristijana M. prošlog ljeta, jedan doušnik koji ga je dobro poznavao je kontaktirao njemački Zeit. Sumnjao je da je M. počinio samoubistvo, pa je čak sumnjao i na ubistvo po narudžbi. Uostalom, Kristijan je u to vrijeme bio ključna osoba u velikom sukobu između VW Grupe i dobavljača Preventa, koji je uključivao stotine miliona eura. Zeit je dobio slične informacije iz Bosne i Hercegovine. Glasine ove vrste proširile su se čak i unutar Volkswagen grupacije. Ipak, naše istraživanje posljednjih mjeseci u Njemačkoj i Bosni nije dalo nikakve dokaze za ovu teoriju. Krajem jula javni tužilac u Braunšveigu također je utvrdio da je Kristijan M. počinio samoubistvo.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.