U narednih nekoliko dana bit će jasno jesu li prijetnje Milorada Dodika, člana Predsjedništva BiH, o ukidanju Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, Visokog sudskog i tužilačkog vijeća (VSTV) BiH i Oružanih snaga (OS) BiH samo pokušaj jačanja njegove pozicije ili je lider SNSD-a zaista u jednosmjernoj ulici iz koje mu nema povratka.
Pravni eksperti jedinstveni su u stavu da Dodik krši i Ustav BiH te da se njime konačno trebaju pozabaviti i institucije BiH i visoki predstavnik i međunarodna zajednica.
- Dodik se stalno poziva na Ustav, a na važnoj stvari ga krši. Ustav govori o Bošnjacima, Srbima i Hrvatima u BiH, a on stalno koristi termin „muslimani“, kako bi jedan narod sveo na vjersku grupu. Ali masa je stvari u kojima on nije principijelan - kaže za “Avaz” doktor pravnih nauka i profesor ustavnog prava Kasim Trnka.
Vraćanje nadležnosti države na nivo entiteta, smatra profesor Trnka, neizvodivo je na način kako je Dodik planirao, odnosno usvajanjem takve odluke u Skupštini RS. Zakoni kojima su definirane nadležnosti UIO i VSTV-a, formirane OSBiH i druge državne institucije, doneseni su u Parlamentarnoj skupštini BiH, pa se jedino u državnom parlamentu mogu i promijeniti.
- To je pravni tok stvari, ali on ne računa na to, već na faktičko stanje i prijeti da će upotrijebiti silu, istjerati SIPA-u, opkoliti kasarne. To je sve priča, ali mene druga stvar brine. Ta njegova retorika, koja je, naravno, neprincipijelna i protuustavna, kao da je ošamutila, onesposobila sve demokratske snage u BiH. Niko ne reagira na to. Siguran sam da su demokratske snage mnogo jače, ali bi se trebale okupiti, nametnuti, reagirati i pokazati ne samo Dodiku nego i međunarodnoj zajednici da u BiH postoje snage koje žele multietničku BiH i koje se suprotstavljaju ovakvim nasrtajima - ističe Trnka.
On dodaje da je Dodik samo izvršilac šire politike na prostoru BiH te da je u toku odmjeravanje snaga između Istoka i Zapada.
Sve što je Dodik najavio nema pravno utemeljenje, ali to ne znači da se neće desiti, kaže profesor ustavnog prava Nurko Pobrić.
Entiteti su, u skladu s Ustavom, prenijeli svoje nadležnosti na nivo BiH, a državni zakoni o VSTV-u, OSBiH i UIOBiH ne mogu se jednostrano derogirati zakonima bilo kojeg ili oba entiteta.
- O eventualnoj modifikaciji tih zakona, u bilo kojem smislu, odluku bi morala donijeti Parlamentarna skupština BiH. Tužilaštvo BiH, vjerovatno, detaljnije prati Dodikove izjave, ali, jednostavnim jezikom rečeno, mislim da već ima posla za tužioce - ističe prof. dr. Pobrić.
On dodaje da postoje i obaveze međunarodne zajednice u BiH, posebno visokog predstavnika Kristijana Šmita (Christian Schmidt), koji je zadužen za provedbu Dejtonskog sporazuma.
- Ovdje se očito radi, pogotovo ako dođe do realizacije najavljenog, o kršenju Dejtonskog sporazuma. Visoki predstavnik mora reagirati u takvoj situaciji. Na koji način, to je njegova ocjena, ali ostaje nedoumica hoće li visoki predstavnik bilo šta poduzeti - kaže Pobrić.
Formalno, i BiH ima institucije, prvenstveno Tužilaštvo, da se suprotstavi, ali drugo je pitanje koliko je ta institucija jaka. Ona mora, ako joj bude potrebno, imati određeni kvantum prinudnih sredstava da realizira svoje odluke. Tu je mnoštvo pitanja, ali bez podrške međunarodne zajednice, bez svjedoka Dejtonskog sporazuma - EU i najmoćnijih država, čini mi se da domaće institucije neće biti u stanju to uraditi - ističe Pobrić.