Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini na svom sajtu daje mogućnost vjernicima da postavljaju pitanja oko islamskih propisa koji su sporni i nejasni građanima, a na pitanja odgovara muftija prof. dr. Enes Ljevaković.
Izdvajamo neka pitanja i odgovore koji se tiču abortusa i prava na razvod.
Pitanje:
- Muž često poteže pitanje razvoda, s tim da nikad nije podnio zahtjev, koji bih potpisala ako podnese, međutim, nedavno mi je rekao da mi nismo bračni drugovi već cimeri koji povremeno imaju intimni odnos. Moje pitanje je, da li smo mi u tom slučaju i dalje supružnici i imam li obaveze prema njemu?
Odgovor prof. dr. Ljevakovića:
- Kada je muškarcu dato pravo na jednostrani razvod braka, nametnuta mu je i odgovornost za izgovorene riječi. Prema propisu u hanefijskom mezhebu, ako punoljetan i umno zdrav muž kaže svojoj supruzi da se razvodi od nje, do razvoda braka će doći makar to izgovorio tokom svađe i prepirke. Od tog trenutka žena je u 'iddetu i ona ostaje u njegovoj kući dok joj ne istekne 'iddet ili dok se ne predomisle tj. odluče za nastavak bračne zajednice. Ako se odluče za nastavak bračne zajednice tokom 'iddeta nije potrebno sklapanje novog bračnog ugovora, a ako se na to odluče nakon isteka 'iddeta potrebno je zaključiti novi bračni ugovor - poručio je
Ukazao je profesor da je njen muž potegao pitanje razvoda, ali nije preuzeo konkretne radnje koje ukazuju na ispunjavanje te njegove želje.
- Ukoliko nije jasno i nedvosmisleno rekao da se razvodi od Vas nego je imao namjeru prijetnje ili vršenja pritiska na Vas, onda se to ne tretira kao razvod braka. Samo postojanje želje za razvodom ne tretira se razvodom ukoliko se ta želja ne iskaže riječima koje nedvosmisleno ukazuju na razvod braka ili ne potvrdi postupkom kao što je podnošenje zahtjeva za razvod braka. Savjetujemo supružnicima da vode računa o svojim riječima, pa makar to bilo i u afektu. Sa razvodom braka nema poigravanja, niti to pitanje treba koristiti za realizaciju nekih drugih (nezakonitih) interesa, ili radi psihičkog maltretiranja supruge/muža. Napominjemo da je prema pozitivnim pravnim propisima kod nas za razvod braka potrebna odluka suda. Bez takve sudske odluke i provedenog iddeta (pričeka), ženi nije dopušteno da stupi u novi brak - stoji u odgovoru Ljevakovića.
Iddet je inače u islamu period kada se bračni partneri odluče na razvod, a nakon kojeg su i dužni ostati zajedno u trajanju od tri mensturalna ciklusa kod žene.
Pitanje:
Želim da vas pitam da li je zabranjen abortus prije 40 dana trudnoće? Imam 40 godina i troje djece. Da li ću učiniti grijeh ako abortiram? Muž često nije kod kuće, a uskoro i odlazi u inostranstvo, tako da ostajem sama sa djecom. Trudnoća nije željena.
- Vijeće muftija Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini razmatralo je pitanje abortusa i donijelo je fetvu o načelnoj zabrani abortusa. U njoj se, između ostalog, navodi: „Moderna medicina, na osnovu preciznih istraživanja, zauzela je stav da je embrio, koji nastaje spajanjem muškog i ženskog gameta, živo biće, čovjek u nastajanju, izdiferencirali se neki njegovi organi ili ne, te da ima pravo na život... Sukladno općim vjerskim odredbama (Kur’an i Sunnet), bez opravdanog, legitimnog vjerskog razloga, niko nema pravo da prekine život u majčinoj utrobi. Prema tome, bez stvarne i nužne potrebe, kao što je opasnost gubljenja majčinog života, niko nema pravo da prekine trudnoću u bilo kojoj fazi nakon začeća...“- poručio je Ljevaković.