ISTRAŽUJEMO

Forto trguje s Lukašenkom, Šteti ne smetaju sankcije

Kako će preostali trolejbusi iz Minska stići na sarajevski asfalt

Šteta i Forto boravili u Bjelorusiji u oktobru: Poslali poruku o važnoj i uspješnoj posjeti. Avaz

Piše: E. Maslo - D. Hadžović

13.4.2022

Dok su Evropska unija, Sjedinjene Američke Države, Kanada i Velika Britanija razmatrale najrigoroznije sankcije Bjelorusiji i njenom čelniku, najpoznatijem bjeloruskom brendu Aleksandru Lukašenku, delegacija Vlade Kantona Sarajevo, predvođena premijerom Edinom Fortom i ministrom saobraćaja Adnanom Štetom, boravila je u Minsku.

Zaljubljujući se u nove trolejbuse u oktobru prošle godine, Forto i Šteta poslali su poruku da je posjeta Bjelorusiji važna i izuzetno uspješna.

Istovremeno, osebujnom predsjedniku Bjelorusije, koji se smatra jednim od najvećih kritičara Zapada i najvjernijih saveznika agresorske Rusije, uvedene su brojne sankcije.


Brojna obećanja

Nije to spriječilo Fortu i Štetu da obave trgovinu od novca građana Kantona Sarajevo i da se pohvale novim trolejbusima koji direktno iz Minska stižu na ulice Sarajeva. Ministar saobraćaja KS, poznat po davanju brojnih obećanja i isto toliko kašnjenja u njihovoj realizaciji, od početka godine izvještavao je, uz prigodan video, o dolasku novih trolejbusa iz Bjelorusije. Ukupno ih je pet stiglo na sarajevski asfalt.

Ali nikad Fortina vlada nije javnosti prezentirala sklopljene ugovore, osim Facebook promocije da su potpisani.


Faksimil objave o potpisanom ugovoru: Rok za isporuku bio juli 2022.. Avaz

- U januaru prošle godine potpisan je ugovor za 25 novih trolejbusa, a krajem godine je naručeno i dodatnih 10. Do sada je u BiH stiglo pet trolejbusa, onako kako je ugovorom propisano. Ugovor za prvih 25 trolejbusa iznosi 14.014.914 eura, a za dodatnih deset 5.569.900 eura - kazao je ministar Šteta za „Avaz“.

Kako je dodao, do sada je ukupno plaćeno 20 posto avansa prema ugovoru za 25 trolejbusa, ali nam nije pojasnio o kojem je tačno iznosu riječ.

Postavili smo mu i pitanje kako će sankcije Bjelorusiji zbog podrške napadu Rusije na Ukrajinu utjecati na isporuku trolejbusa. Šteta tvrdi da, iako je cijeli svijet zatvorio vrata Bjelorusiji, sankcije neće utjecati na isporuku preostalih trolejbusa.


Prvobitni rok

Naveo je da je isporuka sukcesivna, tako da svakog mjeseca dolaze novi trolejbusi, kako bismo krajem septembra ove godine dobili svih 35, iako je u objavi o nabavci novih trolejbusa prvobitni rok za dospijeće svih vozila javnog gradskog prijevoza bio juli 2022. godine.

- Nemamo problema s uvozom vozila. Kompanija iz Bjelorusije je ishodovala EU certifikat za kompletnu seriju i model trolejbusa koji se proizvodi za Sarajevo. Trenutno stanje u svijetu nije značajnije utjecalo na realizaciju ugovora. Mi smo procedure javnih nabavki za ovaj projekt provodili 2019. i 2020. godine i odabir proizvođača trolejbusa vršen je u skladu s međunarodnim pravilima i procedurama EBRD-a - istakao je Šteta.

Šteta je dodao i da je uobičajena garancija na trolejbuse dvije godine, no, kako je naveo, prema njihovim zahtjevima i potpisanom ugovoru, redovna garancija iznosi tri godine.

- Osim toga, a prema našim zahtjevima i potpisanom ugovoru, definirana je produžena garancija za pojedine komponente vozila. Naprimjer, garancija na koroziju šasije vozila deset godina, elektroopremu pet godina, podnu oblogu sedam godina. Na taj način smo osigurali korištenje što kvalitetnijih materijala i pouzdanije opreme. Imamo i standardnu garanciju za izvršenje ugovora 10 posto od vrijednosti ugovora. Obaveza proizvođača je da u narednih deset godina osigura proizvodnju potrebnih dijelova za ova vozila, što je uobičajena praksa - kazao je Šteta.



Ko je sve kaznio Bjelorusiju

Nakon agresije Rusije na Ukrajinu Evropska unija proširila je sankcije Bjelorusiji, koja je Putinovoj vojsci omogućila da vrši napade s njene teritorije. Ova država i ranije se nalazila pod sankcijama EU zbog krađe izbora od njenog diktatora Aleksandra Lukašenka i masovnog kršenja ljudskih prava. Nove sankcije posebno pogađaju ekonomski sektor Bjelorusije. Jedan od ciljeva novih sankcija Minsku je da se zaustavi izvoz svake bjeloruske robe u EU, pored onih koje su već bile predmet sankcija.


Je li bilo pametno trgovati s Bjelorusijom. Screenshot

S tom i takvom Bjelorusijom, vlada trojke u Kantonu Sarajevo sklopila je sporazum o kupovini 35 trolejbusa. Od tog broja samo njih pet je stiglo u glavni grad BiH, dok se očekuje isporuka još njih 30. Iako iz Vlade KS uvjeravaju javnost kako je sve uredu i kako će ovi trolejbusi stići u narednom periodu, postavlja se pitanje kako, odnosno preko koje teritorije će doći i jesu li navedeni trolejbusi, nekim čudom, izuzeti od zabrane koja se odnosi na izvoz bjeloruskih proizvoda u EU.

Možda i najvažnije pitanje jeste hoće li kupovina i pokušaj isporuke spornih trolejbusa iz ove zemlje predstavljati kršenje odredbi EU, koje se naša zemlja obavezala poštovati kao potencijalni kandidat za članstvo.

Sada valja postaviti ova pitanja, ali o njima je trebalo razmišljati mnogo ranije, onda kada je Vlada KS uopće pomislila da je pametno s ovakvom zemljom trgovati i iz nje nabavljati robu.

Ž8 = D. H.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.