Održana je sjednica Vlade Federacije BiH, a na dnevnom redu je bilo više važnih tema.
Vlada FBiH je, na prijedlog premijera Federacije BiH,usvojila informaciju o usklađivanju plaća policijskih službenika FBiH. Zadužila je federalnog premijera da sa sindikatom Federalne uprave policije zaključi sporazum o osnovici za obračun plaća policijskih službenika, u skladu s članom 8. Zakona o plaćama i naknadama policijskih službenika Federacije BiH, u iznosu od 346,5 KM, uz primjenu ove osnovice od 1.3.2022. godine
Danas je zaključeno i da će plaća za mart 2022. godine biti obračunata i isplaćena po osnovici koja trenutno važi (330 KM), a razlika između tako isplaćene i one obračunate po osnovici od 346,5 KM će biti isplaćena skupa s plaćom za april 2022. godine.
Kako je obrazloženo, ovogodišnji Budžet Federacije BiH, kojeg je usvojio Parlament Federacije BiH na sjednici Predstavničkog doma od 28. marta 2022. godine i na sjednici Doma naroda od 31. marta 2022. godine, predviđa uvećana sredstava za plaće policijskih službenika u Federalnoj upravi policije u odnosu na prethodni budžet.
Time je stvorena pretpostavka za povećanje plaća za pet posto. Isti procenat povećanja je predviđen i za zatvorske policajce i službenike sudske policije.
Program ekonomskih reformi
Federalna vlada je usvojila Program ekonomskih reformi (PER) Federacije BiH za period od 2022. do 2024. godine, te zadužila svoj Generalni sekretarijat da ovaj dokument dostavi Direkciji za ekonomsko planiranje BiH, kao koordinirajućoj instituciji na nivou BiH koja je zadužena za izradu Programa ekonomskih reformi BiH 2022-2024. godina.
Vlada je zadužila Federalni zavod za programiranje razvoja da unutar odgovornih institucija uspostavi mrežu koordinatora i njihovih zamjenika odgovornih za pripremu priloga za Program ekonomskih reformi 2023-2025. godinu.
Kako je obrazloženo u Programu, strateška odrednica Vlade FBiH je proces euroatlantskih integracija Bosne i Hercegovine, s ciljem ostvarivanja punopravnog članstva. PER je pripremljen uzimajući u obzir strateške dokumente i definisane strateške pravce za period 2022 - 2024. godina.
S ciljem oporavka od krize i stabilizacije privrede, Vlada FBiH namjerava unaprijediti zaštitu najugroženijih kategorija stanovništva putem pravovremene isplate naknada iz budžeta i unaprjeđenja ciljanje socijalne pomoći, efikasnijom i transparentnijom politikom zapošljavanja u javnom sektoru, povećanjem kapitalnih investicija, te provođenjem aktivnih politika i mjera u oblasti tržišta rada. Također, treba unaprijediti sistem budžetiranja i nastaviti s mjerama suzbijanja sive ekonomije.
U skladu s makroekonomskim okvirom koji predviđa dalji rast i jačanje ekonomske aktivnosti, očekuje se nastavak rasta naplate javnih prihoda u periodu 2023-2024. godina. U 2023. projektovani ukupni javni prihodi u FBiH bi trebali dostići 10.230,4 miliona KM, što je za četiri posto više od projekcije za 2022. godinu, dok projektovana stopa rasta za 2024. godinu iznosi 4,4 posto.
Predviđa se da će prosječna godišnja stopa rasta prihoda od indirektnih poreza za FBiH u periodu 2023-2024. iznositi 3,3 posto. U okviru direktnih poreza, očekuje se da će prihodi od poreza na dobit ostvarivati stabilan prosječni godišnji rast od 6,49 posto, dok bi prosječni godišnji rast u naplati prihoda od poreza na dohodak, prateći očekivani porast broja zaposlenih, kao i pretpostavljeni nominalni rast plate, mogao iznositi 7,89 posto.
Bazirajući se na pozitivnim prognozama tržišta rada u 2023. i 2024. godini, stope rasta naplate obaveznih socijalnih doprinosa u FBiH trebala bi iznositi 4,73 posto i 4,91 posto respektivno.
Projektovani ukupni javni rashodi za 2023. godinu iznosili bi 9.803,9 miliona KM, što je za 260 miliona KM više od projektovanih za 2022. godinu.
Kapitalni budžet FBiH bi u 2023. godini iznosio ukupno 1.101,5 miliona KM i manji je u odnosu na kapitalne rashode i izdatke u 2022. za 228,5 miliona KM.
U PER-u je navedeno i da FBiH već u 2022. godini ulazi u zonu suficita.
Ključne smjernice i ciljeve za novi PER daju Ekonomska politika Vlade FBiH za period od 2021. do 2023. godine, važeće sektorske strategije, kao i prioritetno definirani projekti za dalje usklađivanje domaćeg sa zakonodavstvom Evropske unije, očuvanje makroekonomske stabilnosti i jačanje fiskalne discipline, strukturne reforme, te rad na evroatlanskim integracijama.
Ključni izazov za BiH, a tako i za FBiH, jeste povećanje privrednog rasta, odnosno uklanjanje prepreka za razvoj potencijala.
Fokus Ekonomske politike i PER-a FBiH je otvaranje novih radnih mjesta, bolja regionalna i
međunarodna povezanost, te povećanje životnog standarda stanovništva, uz osiguranje stabilnosti penzionog sistema i unaprjeđenje sistema socijalne zaštite. Za ostvarivanje ovih ciljeva neophodne su, uz makro fiskalne politike, i sektorske strukturalne reforme.
Ekonomska politika Vlade FBiH
Na današnjoj sjednici je usvojen dokument Ekonomska politika Vlade Federacije BiH 2022-2024. godina, koji je pripremio Federalni zavod za programiranje razvoja, a u čijoj su izradi učestvovala i sva federalna ministarstva. Obaveza izrade ovog dokumenta propisana je Zakonom o budžetu FBiH.
Temeljni dokumenti koji opredjeljuju strateško usmjeravanje ekonomske politike Vlade FBiH u narednom periodu su Strategija razvoja FBiH 2021-2027. godina, Zajedničke socioekonomske reforme za period 2019-2022. godina, Program ekonomskih reformi FBiH 2022-2024., te sektorske strategije na nivou BiH i FBiH.
Ekonomska politika Vlade FBiH 2022-2024. će, u značajnoj mjeri, usmjeriti djelovanje federalnih ministarstava i institucija na politike i aktivnosti koje će najviše doprinijeti ostvarenju zacrtanih strateških ciljeva, prioriteta i mjera. Ovim dokumentom su obuhvaćena pitanja makroekonomskogg i fiskalnog okruženja, javnog duga i politike ostvarivanja strateških ciljeva po federalnim ministarstvima.
Prioriteti Vlade FBiH u periodu 2022-2024. godine će biti usmjereni na efikasno upravljanje javnim finansijama i rast investicija, nastavak izgradnje modernog prometno-komunikacijskog sistema, podršku u razvoju mikro, malih i srednjih preduzeća, plansko korištenje prostora i energetsku efikasnost, razvoj poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, te zaštitu prirodnih resursa.
Posebna pažnja će biti posvećena daljnjoj borbi protiv pandemije i poboljšavanju zdravstvenog sistema, unapređivanju obrazovnog sistema i naučno-istraživačke i istraživačko-razvojne djelatnosti, zaštiti i afirmaciji kulturno-historijskog naslijeđa, unapređenju i afirmaciji kulture, sporta i položaja mladih, osiguranju većeg stepena sigurnosti, društvenoj odgovornosti i solidarnosti.
U dokumentu je navedeno da su, prateći zadnje zvanične podatke o izuzetno povoljnim makroekonomskim prognozama i uzimajući u obzir potpuno oporavljenu projekcionu bazu, pripremljene revidirane projekcije godišnje naplate prihoda budžeta FBiH za period 2022-2024. godina. Tako, očekivana ukupna naplata poreznih i neporeznih prihoda budžeta FBiH, uključujući i doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje u 2022. godini, iznosi 4.423 miliona KM i u odnosu na realizovanu naplatu iz 2021. godine pretpostavlja rast od dva posto.
Federalna vlada će, u saradnji s drugim nivoima vlasti u BiH, dati doprinos evroatlanskim integracijama Bosne i Hercegovine, implementaciji Agende 2030, kao i drugih međunarodno preuzetih obaveza Bosne i Hercegovine, s ciljem da Federaciju BiH bude konkurentnija i ugodan prostor za poslovanje i život svih njenih stanovnika.
Pozitivan finansijski rezultat
Vlada Federacije BiH upoznala se s Konsolidovanim izvještajem o izvršenju budžeta FBiH, kantona i općina FBiH, te finansijskih planova vanbudžetskih fondova Federacije BiH za period januar-decembar 2021 .godine.
Kako je navedeno, u protekloj godini su svi nivoi vlasti u Federaciji BiH ostvarili pozitivan finansijski rezultat od 284,6 miliona KM, dok je u 2020. godini ostvaren negativan rezultat od 110 miliona KM.
Kada je riječ o ukupnom finansijskom rezultatu po pojedinim nivoima vlasti u FBiH u 2021. godini, ukupan finansijski rezultat na nivou Budžeta FBiH u 2021. godini iznosio je 33,3 miliona KM (godinu ranije 7,1 miliona KM), na nivou kantona 108,9 miliona KM (godinu ranije minus 39,9 miliona KM), a na nivou općina 101,7 miliona KM (godinu ranije bio je minus 55,9 miliona KM).
Ukupan rezultat na razini sektora socijalne zaštite, odnosno vanbudžetskih fondova lani je bio 40,5 miliona KM, dok je 2020. godine bio u minusu 22,8 miliona KM.
Ukupni konsolidirani prihodi u Federaciji BiH u 2021. godini iznosili su 9.588,7 miliona KM, što je 12,5 posto više u odnosu na ostvarenje iz 2020. godine. Ukupna naplata poreznih prihoda iznosila je 8.449,4 miliona KM i u odnosu na prethodnu godinu veća je za 12,7 posto. Neporezni prihodi iznosili su lani 1.106,3 miliona KM, primljeni tekući transferi i donacije 26,2 miliona, te primljeni kapitalni transferi 6,68 miliona KM.
Neporezni prihodi su u 2021. godini iznosili 1.106,3 miliona KM i u strukturi ukupnih sudjelovali su sa 11,5 posto.
Prošlogodišnji ukupni konsolidirani rashodi iznosili su 8.716,6 miliona KM, što je za 3,1 posto više u odnosu na 2020. godinu.
Tekući transferi i drugi tekući rashodi su prije konsolidacije iznosili 4.591 milion KM, a nakon nje 4.301,2 miliona KM. U odnosu na 2020. godinu, njihovo ostvarenje je veće za 3,1 posto, a u ukupnim rashodima sudjeluju sa 49,3 posto.
Posmatrano po ekonomskim kategorijama, tekući transferi drugim razinama vlasti lani su iznosili 234,3 miliona KM, pojedincima 3.261,2 miliona KM, a neprofitnim organizacijama 199,6 miliona KM. Javnim poduzećima dodijeljeno je 228,9 miliona KM subvencija, a privatnim poduzećima i poduzetnicima 286,6 miliona KM.
Konsolidirani kapitalni transferi za dvanaest mjeseci 2021. godine iznose 191,4 miliona KM i u odnosu na 2020. manji su za 10,4 miliona KM.