AVAZ SAZNAJE

FBiH će unajmiti zračne traktore iz Španije?

Preduvjet za to je potpisivanje ugovora s proizvođačem

Na požarištima u Hercegovini najčešće je neophodna pomoć iz zraka. Avaz

Piše: M. Smajkić

3.5.2022

Dok ne formira svoju protupožarnu eskadrilu, Federacija BiH bi, kako saznajemo, ovog ljeta na raspolaganju trebala imati tri zračna traktora iz Španije.

Te letjelice za gašenje požara Federalna vlada bi uzela u najam zajedno s posadom, s obzirom na to da nije realno očekivati da se funkcionalne zračne snage mogu uspostaviti u ovoj godini.


Zračna snaga

Da je nerealno očekivati nabavku letjelica i uspostavu zračnih snaga u ovoj godini, navedeno je, podsjetimo, u elaboratu o nabavci letjelica za zaštitu i spašavanje, dokumentu koji je pripremila radna grupa koju je imenovala Vlada FBiH, a koji je prihvaćen na sjednici održanoj 14. aprila.

No, preduvjet za to da Federacija BiH dobije letjelice u najam za predstojeću požarnu sezonu jeste potpisivanje ugovora s proizvođačem iz Španije o kupovini tri tzv. Air Tractora, i to, najvjerovatnije, AT-802A Fire Boss, dva jednosjeda i jedan dvosjed. Za kupovinu letjelica u federalnom budžetu je osigurano 30 miliona KM.

Letjelice bi u tom slučaju bile spremne za najam, a s druge strane, Španci bi se obavezali da isporuče na vrijeme avione koje bi Vlada FBiH kupila, čime bi, zapravo, cijela priča dobila potpuni smisao tokom naredne sezone.

Amadeo Mandić, pomoćnik federalnog ministra prometa i komunikacija i član radne grupe, kaže nam da je najam letjelica jedno od ad hoc rješenja, koje je itekako realno.


Zasebna jedinica

On nije mogao govoriti o modelu letjelica koje bi Vlada FBiH kupila zbog eventualnih negativnih konotacija, napomenuvši da u elaboratu stoji da su to dva protupožarna aviona, dva jednosjeda i jedan dvosjed, i to amfibijska varijanta, što svakako odgovara Fire Bossu, a u drugoj fazi bi bila nabavka helikoptera.

- Činjenica je da su proizvođači iz Španije bili spremni isporučiti tri protupožarna aviona, ali u međuvremenu je izbio rat u Ukrajini, kada su druge jače države rezervisale letjelice od te kompanije. Međutim, treba imati na umu obuku kadra, koja je dosta zahtjevna i skupa - oko 30.000 dolara po pilotu. Također, to moraju biti piloti borbenih letova u mirnodopskim uslovima - kaže nam Mandić, koji je, inače, pilot.

Naglašava da je neophodno odlučiti hoće li zračne snage djelovati kao zasebna jedinica, svojevrsni servis Vlade ili pod okriljem Ministarstva ili Civilne zaštite.

- Sve je jasno, sada se ne smije gubiti vrijeme, već je potrebno djelovati odmah, budući da je ovo vrlo složen projekt. Ključna stvar je imenovati vođu cijelog projekta, kako bi do naredne sezone sve bilo spremno - poručuje Mandić.


Hangari u Mostaru

Protupožarni avioni bili bi smješteni na Aerodromu Mostar. Iako postoji infrastruktura, potrebno je uložiti u hangare. Prema elaboratu, helikopteri bi bili stacionirani u Sarajevu. Lokacije za smještaj letjelica odabrane su uzimajući u obzir niz faktora, od zračno-meteoroloških odlika aerodroma u FBiH, do značaja hidroloških objekata za gašenje požara otvorenih prostora.


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.