Vrijeme koje je visoki predstavnik u BiH Kristijan Šmit (Christian Schmidt) odabrao za donošenje izmjena Izbornog zakona BiH nije dobro, jer se u demokratskim društvima pravila ne mijenjaju u izbornoj godini, a pogotovo ne odmah nakon zatvaranja birališta, kaže pravni ekspert Nedim Ademović.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Blokada institucija
On smatra da Šmit takvu odluku nije želio donijeti pred izbore jer se plašio reakcije javnosti, funkcionera i političkih subjekata koji su mogli ugroziti izborni proces.
- S obzirom na to da međunarodna zajednica ima ulogu da demokratizira državu, trebalo se o tome voditi računa i, prema mom mišljenju, ovo nije dobar primjer - ističe Ademović.
Kada je riječ o konkretnim nametnutim rješenjima, Ademović primjećuje da se veći dio njih odnosi na mjere u slučaju blokade institucija i procesa donošenja odluka, jer se u najvećem broju slučajeva određuje zamjenska institucija koja u takvoj situaciji preuzima ovlasti.
- Druga grupa rješenja je meritorne prirode i odnosi si na sastav i način izbora delegata u Domu naroda. Mislim da ta rješenja nisu dobra iz više razloga. Jedan je taj što to ne spada u nadležnost visokog predstavnika i smatram da ne može obrazložiti čvrstu vezu između svoje uloge konačnog tumača i zaštitnika Dejtonskog sporazuma s odredbama iz Ustava FBiH. Nove odredbe u vezi sa sastavom i načinom izbora delegata u Domu naroda su jedno od političkih rješenja, ali to je u nadležnosti politike i Parlamenta FBiH u ulozi ustavotvorca - dodaje Ademović.
S druge strane, Šmitove mehanizme deblokade smatra dobrim jer onemogućavaju neodgovornu politiku i primoravaju nosioce javne vlasti na saradnju. Ademović pozdravlja nametanje obaveze saradnje između kantona te obaveza Parlamentu da institucionalizira odnos s građanima i mladima, ali, ako one ne budu konkretizirane kroz daljnje akte, mogle bi ostati mrtvo slovo na papiru.
Dug put
- Veoma je dobro što je Ustavni sud FBiH ojačan kroz odredbe koje propisuju da oni sami odlučuju o sudijama koji se biraju u Vijeće za zaštitu vitalnog nacionalnog interesa. Dobro je i što je isključen Parlament FBiH iz imenovanja sudija Vrhovnog suda, što je sad isključivo u nadležnosti VSTV-a. Time pravosudna vlast postaje samostalnija i nezavisnija - naglašava Ademović.
Nakon Šmitove odluke proces uspostave vlasti bit će efikasniji, a FBiH funkcionalnija, smatra Ademović, ali se istovremeno slaže sa Šmitovom ocjenom da je pred BiH dug put reformi, jer obaveze naše zemlje su da implementira i presude Evropskog suda za ljudska prava.
- On je izašao ususret HDZ-ovim zahtjevima, a taj potez pokušao je izbalansirati ograničavajući mogućnosti bilo koje stranke da blokira procese. Ne mogu se složiti sa stavom da je implementacija presuda Evropskog suda stvar Parlamentarne skupštine BiH i podsjetit ću da je KS bio među prvima koji je proveo principe na koje se poziva sudska praksa ESLJP. Imao je mogućnost da intervenira, sve građane izjednači u političkom smislu - pojašnjava Ademović te dodaje da su presude Evropskog suda starije i ozbiljnije, a pitanje ravnopravnosti građana iz reda ostalih predstavlja mnogo flagrantnije kršenje ljudskih prava i sloboda od prava kolektiviteta koji se zovu konstitutivni narodi.
- Ustavni sud je u više svojih odluka naglasio da su oni koji se izjašnjavaju kao ostali, prema slovu Ustava BiH, apsolutno ravnopravni i da u Ustavu ne postoji bilo koja norma koja opravdava privilegiranje konstitutivnih naroda. U BiH je stvoren sistem prvorangiranih i drugorangiranih građana, dok su građani iz reda ostalih u poziciji koja se može uporediti s Jevrejima nakon pobjede nacionalsocijalista u Njemačkoj 1933. Na osnovu isključivo etničke, odnosno vjerske pripadnosti, ljudi su podijeljeni na one s privilegijama i one bez privilegija. Ostalim je uskraćena mogućnost političke participacije u stotinama institucija u BiH. Samo još nedostaje da oni koji se izjašnjavaju kao ostali nose žute trake da bi se u javnom prostoru znalo ko su oni. To je toliko tragično da bi svaki građanin trebao da se zalaže da se takva pojava što prije eliminira iz pravnog sistema i prakse BiH. To sam očekivao od visokog predstavnika da uradi - ističe Ademović.
Elektronsko glasanje
Tehničke izmjene Izbornog zakona koje je uveo visoki predstavnik smatra korakom naprijed, ali malverzacije u RS, koje su se desile nakon što je Milorad Dodik osjetio da bi mogao izgubiti, pokazuju da izbori i dalje nisu sigurni.
- Sve dok se ne uvede elektronsko glasanje, neće biti dovoljno garancija da rezultati zaista reflektiraju građansku volju i da su građani glasali onako kako CIK utvrdi. Još ne postoji kritična masa mehanizama koji će spriječiti prevare, malverzacije, inžinjeringe, falsifikate, a koji mogu utjecati na suštinu izbora u BiH. Ovo je bilo ad hoc poboljšanje od visokog predstavnika, ali građani zaista moraju zahtijevati uvođenje elektronskog glasanja, jer to niti zahtijeva tako veliku reformu niti košta tako puno novaca - dodaje Ademović.
Kad je riječ o bh. zvaničnicima, on smatra da ne vrše vlast u korist građana, već, poput predsjednika FBiH Marinka Čavare i njegovih zamjenika, koji su konačno usaglasili prijedloge kandidata za sudije Ustavnog suda, rade tek kad se suoče s ultimatumom visokog predstavnika.
- Ako ne bude reformi koje će propisivati sankcije i posljedice za one koji ne rade za građane, mislim da BiH neće biti sposobna ni za reforme ozbiljnije prirode, kao što je implementacija presuda Evropskog suda. Reforma zadire u srž problema BiH nakon Dejtona, a to je otimanje države i državnih resursa od etnonacionalnih stranaka za vlastite potrebe i interese, bez bilo kakvog osjećaja odgovornosti za građane. Ta oteta država trenutno egzistira i ako ne bude reformi od međunarodne zajednice, neće se ništa desiti - ističe pravni ekspert Nedim Ademović.
Slaže se s porukama visokog predstavnika da odluke donosi samostalno, ali očekuje da bude razjašnjeno zašto se Hrvatska javno hvali da su njegove odluke rezultat lobiranja Hrvatske, a njeno miješanje u unutrašnja pitanja predstavlja napad na suverenitet BiH.
Ograničiti nadležnost Doma naroda
Šmitovu odluku o načinu izbora i broju pozicija u Domu naroda PFBiH Ademović vidi kao daljnju etnonacionalizaciju, koja donosi još veću razliku u legitimitetu delegata. Tako će jednom delegatu srpske nacionalnosti biti potrebno 2.000 glasova ili čak i manje, a njegovom kolegi Bošnjaku i 20 puta više.
- Broj glasova građana koji stoje iza pojedinih delegata je disproporcionalniji nego što je bio. S obzirom na to, a trebamo zastupnike Srbe i Hrvate da štite svoje nacionalne interese, trebalo je ograničiti nadležnost Doma naroda na identitetska pitanja - kulturu, tradiciju, vjeru, jezik i sl. Upotreba vitalnog nacionalnog interesa, koja je sad nešto reducirana po temama, i dalje je vrlo jednostavna za upotrijebiti i koristiti kao poprilično oštro oružje da se parlamentarni postupak zaustavi i blokira - pojašnjava Ademović.
Ostali trebali dobiti jednak status
Podsjeća da je Ustavni sud BiH precizirao da, bez obzira na njegovu brojnost, svaki narod mora biti ravnopravan, pa smatra da su i ostali trebali dobiti jednak status u Domu naroda.
- Primjera radi, ako Srba ima 20 puta manje nego Bošnjaka u FBiH, a imaju jednak broj delegata u Domu naroda, čime se pravda više nego dvostruko manji broj delegata iz reda ostalih ako je Ustav BiH propisao da oni moraju biti ravnopravni s konstitutivnim narodima, a ima ih u FBiH skoro isto kao i Srba - pita Nedim Ademović.