Prva transverzala je ključni i strateški projekt Vlade KS, ovo su riječi tadašnjeg premijera Vlade Kantona Sarajevo Edina Forte, koje je izgovorio još daleke 2019. godine.
Zaboravljeni prioritet
Tada je Vlada Kantona Sarajeva saopćila da je proglašen Javni interes na čitavoj dionici Prve transverzale.
- Ova odluka još jednom potvrđuje našu opredijeljenost da nam je izgradnja Prve transverzale proritetni projekt. Na ovaj način želimo da olakšamo i ubrzamo procedure u njenoj izgradnji, poručio je Forto u oktobru 2019. godine.
I dvije godine kasnije, tačnije 29. januara 2021., Forto, Adnan Šteta i Srđan Mandić slavodobitno su Prvu transverzalu proglasili prioritetom Vlade KS.
Neki radovi na izgradnji Prve transverzale u međuvremenu su završeni, ali u vrijeme kratkotrajne vlade Marija Nenadića.
Poslije njegovog mandata napravljeni su tek simbolični pomaci, poput asfaltiranja dionice od Šipa do tunela Kobilja glava.
Forto je, u međuvremenu, preuzeo funkciju državnog ministra, a stvari s njegovim nasljednikom na premijerskoj poziciji i stranačkim kolegom Nihadom Ukom čini se da će biti još i gore.
Uk je, izgleda, odlučio zaboraviti na obećanje svog stranačkog šefa, pa je tako Prva transverzala izbačena iz budžeta Kantona Sarajevo za 2024. godinu.
Bivši premijer Kantona Sarajevo Mario Nenadić kaže za „Avaz“ da je projekt Prve transverzale u mandatu njegove, ali i prethodne vlade, s Edinom Fortom na čelu, bio jedan od ključnih prioriteta.
- Svake sedmice su se održavali posebni sastanci svih nadležnih za ovaj kapitalni infrastrukturni projekt - premijera i ministara saobraćaja, prostornog uređenja, pravde, a sastancima su povremeno prisustvovali i predsjednici sudova i predstavnici komunalnih preduzeća i drugih institucija, kako bi procedure bile ubrzane. Bio je to veoma naporan rad, koji je rezultirao vrlo konkretnim aktivnostima, tako da smo kompletnu ulicu, od raskrsnice u Kranjčevićevoj do ulice Braće Begića „očistili“ od objekata, očistili smo i šiblje, te praktično sve pripremili za početak gradnje - kaže Nenadić.
Nenadić ističe kako je premijersku poziciju napustio u vrijeme kada je trebala krenuti ugovorena gradnja.
Krenulo, pa stalo
- Dio toga je krenuo, a nakon toga je sve stalo, i to iz meni nepoznatih razloga. Ono što slušam u javnosti, da je ostalo jedno sporno imovinskopravno pitanje, ili dva... To je sad nonsens čitavog sistema, da jedan grad na ovako kapitalnom projektu trpi neuhodanost, odnosno neprotočnost sistema, da sve sada može da stoji zbog jednog ili dva sporna pitanja - ističe Nenadić.
U saradnji s načelnicima općina i drugim institucijama, Vlada KS je u tom kratkom periodu riješila više od 20 imovinskopravnih pitanja na trasi Prve transverzale, te započela takve aktivnosti i s kompanijama oko tunela na Kobiljoj glavi kako bi ta dionica bila spojena s gradilištem tunela.
Ipak, nove vlasti očito ovu transverzalu ne smatraju važnim, a kamoli prioritetnim pitanjem, iako je sjeverni ulaz u centar glavnog grada preko Kobilje Glave svakodnevno u jutarnjim i popodnevnim satima gotovo blokiran usljed gužvi. Nova vlada KS već dvije godine ne može jednu kuću da sruši na trasi Prve transverzale, a poziva se na izgradnju bh. metropole.
Djela, a ne vizije
Da apsurd bude veći, u svom ekspozeu Uk je kazao kako se u svom radu vodi vizijom Sarajeva kao metropole. Lijepo je imati snove i vizije, no oni sami po sebi ne grade metropole. To čine isključivo sposobnost, težak i efikasan rad, a čini se da strankama trojke upravo te karakteristike nedostaju. Uz ovaj tempo i ovakav rad vlasti, građani će na završetak Prve transverzale, projekt osmišljen još prije četrdesetak godina, čekati još naredne tri decenije.