Brojni su primjeri naivnosti građana BiH, koji u veoma teškoj i neizvjesnoj ekonomskoj situaciji novac troše u beskorisne stvari, ali nedavni dvoboj popularnih tiktokera Sanela Hadžića zvani Patak i Zehrudina Nadarevića zvanog Huda Kompany, mogao bi poslužiti za izučavanje ovog neobjašnjivog fenomena.
Za one koji nemaju iskustva s ovom, ne po dobru često spominjanom društvenom mrežom, dvoboj je izgledao otprilike ovako – u prijenosu uživo dva takmičara ohrabruju svoje pratioce da im šalju giftove ili poklone, na način koji se riječima ne da opisati iz petnih žila se trude da osvoje titulu „kralja TikToka za BiH“, što je na kraju pošlo za rukom Sanelu Patku.
Posjedovanje narkotika
Kako bi slali „poklone“ u obliku različitih virtualnih predmeta, korisnici TikToka moraju kupiti novčiće i u tome je i povod bespoštednoj borbi. Inače, Zehrudin Nadarević zvani Huda Kompany imao je problema sa zakonom, dok je Sanel Hadžić zvani Patak hapšen zbog posjedovanja narkotika.
Sarajevski političar Mirsad Bahtanović analizirao je “dvoboj”, te evidentirao da ga je pratilo više od 60.000 osoba, koji su za pet minuta potrošili desetine hiljada maraka.
- 100.000 dolara je ovaj ‘napaćeni’ narod tzv. giftovanjem uplatio ovoj dvojici hudnika. Djecu nam po klubovima i kafićima za basnoslovnu sumu novca srpski izvođači udaraju tenama po glavi. Za djecu oboljelu od raznih malignih, teških bolesti nam je teško izdvojiti dvije marke. Nismo mi napaćen već intelektualno zaostao narod koji teži ka ovim novim evropskim vrijednostima - napisao je Bahtanović.
Društvene mreže postale su naša svakodnevica, a prelaze i u određen vid ovisnosti, kaže sociolog Vladimir Vasić.
- Ovo što je trenutno popularno među tiktokerima je klasično iznuđivanje novca, ali to je jedna strana medalje. To je stvar ličnog izbora korisnika mreža, kao i kocka, ali zabrinjavajuća je ta cifra od nekoliko desetina hiljada ljudi koji su pratili i imitirali ljude koji, tvrdim odgovorno, ne mogu ništa pozitivno da ponude publici – kaže Vasić.
Ozbiljnim problemom smatra što u današnjem društvu ljudi bez intelektualnih i moralnih kapaciteta oblikuju svijest mladih.
Moralno posrnuće
- Mladi ih pokušavaju oponašati, oni im se nameću kao uzori. S jedne strane imamo rijalitije, a s druge tzv. influensere koji putem društvenih mreža, koje su besplatne, nameću svoje obrasce ponašanja. To postaje jako opasno. Toliki novac uplaćen na taj način u vremenu kada sredstva za liječenje djece prikupljamo SMS porukama, pokazuje naše moralno posrnuće i u kakvim okolnostima živimo. Mislim da je vrijeme da se prostor društvenih mreža institucionalno prati, jer mnogo opasnosti nam prijeti iz nekontrolisanog i haotičnog cyber svijeta – ističe Vasić.
Izmišljeni sukobi, mamac za giftove
Nerijetko „zvijezde“ TikToka izmišljaju sukobe. Stvar je jednostavna. Svemu prethodi raniji dogovor koji je do u detalje isplaniran, kada, ko i kome šta psuje, kada mu se odgovara. Administratori su zaduženi da snimaju „sukobe“, onda to dalje plasiraju na društvenu mrežu.
Nakon što se nekoliko dana ili sedmica na TikToku puštaju snimci, kada se stvori dovoljan hype, odnosno kada tenzija dosegne vrhunac, tiktokeri se dogovaraju na „konačan obračun“ live match. I onda novac dolazi u velikim količinama.