Već dvije i po godine na snazi je uredba koju je donijela prošla Vlada FBiH, s Fadilom Novalićem na čelu - na insistiranje Ministarstva prostornog uređenja FBiH i tadašnje Uprave „Autocesta FBiH“ - a kojom je uveliko otežan rad građevinskom sektoru i koja prijeti da ugrozi megaprojekte.
Naime, riječ je o Uredbi o uređenju gradilišta, obaveznoj dokumentaciji na gradilištu i sudionicima u građenju, a prema kojoj su se strane kompanije izvođači našle u problemu s obzirom na to da moraju angažirati isključivo osoblje koje ima položen stručni ispit na jednom od zvaničnih jezika u BiH pred Ministarstvom finansija.
Diskriminatorna uredba
- Dokazom o ispunjavanju stručne osposobljenosti u smislu stava (2) tačka d) ovog člana smatraju se sljedeći dokumenti za stručnu osobu: a) ovlaštenje za fizičko lice izdato od Ministarstva ili b) ovjerena kopija uvjerenja o položenom stručnom ispitu u skladu s članom 49. stav (2) tačka b), odnosno rješenje o oslobađanju od polaganja stručnog ispita za struke, za koje Uredbom nije propisano pribavljanje ovlaštenja za fizička lica, te potvrda o radnom iskustvu u struci, izrađena na memorandumu pravnog lica s upisanim ukupnim godinama od dana sticanja visoke stručne spreme (VSS) ili minimalno 240 ECTS bodova II ciklusa visokog obrazovanja i referentna lista - navodi se u stavci ove uredbe.
Dalje se navodi kako je to uvjet da bi se dobilo ovlaštenje za učestvovanje u projektima gradnje!?
Ovakva diskriminatorna uredba, uvedena vjerovatno zbog pogodovanja lokalnim kompanijama za projektiranje i nadzor, prema navodima stručnjaka, krši sve moderne prakse poslovanja u modernom globaliziranom svijetu.
Da to nije uobičajena praksa, već naprasno donesena izmjena, najbolje govori i podatak da ranija uredba nije podrazumijevala da se stručni ispit mora položiti na zvaničnim jezicima u BiH. Apsurdno je, naime, da se raspisuju međunarodni tenderi, a onda se onemogućava stranim kompanijama da rade sa svojim stručnjacima na tim istim poslovima.
Zbog ovakvih diskriminatornih uredbi kontaktirali smo Evropsku investicionu banku (EIB) i Evropsku banku za obnovu i razvoj (EBRD), s obzirom na to da one finansiraju megaprojekte na Koridoru 5C, a na čijem provođenju rade strane kompanije, koje su direktno pogođene ovom uredbom.
Iz EIB-a su nam naglasili da firme iz brojnih zemalja u svijetu učestvuju u projektima koje finansiraju u BiH te da do sada nisu bili upoznati s poteškoćama u primjeni pravila koja se odnose na preduzeća koja nisu iz BiH.
- Naravno, predlagači koji učestvuju u projektima koje finansira EIB ravnaju se s lokalnim zakonodavstvom i tenderskom dokumentacijom koju objavljuje predlagač, kao i pravilima EIB-a. U svim tenderskim dokumentima za ugovore koje finansira EIB pozivamo ponuđače da pisanim putem upozore naručitelja, uz primjerak EIB-u, u slučaju da smatraju da su određene odredbe tenderskog dokumenta nepoštene ili narušavaju tržišno takmičenje. Nismo upoznati ni s jednim takvim upozorenjem od ponuđača do sada - poručili su nam iz EIB-a.
EBRD je naglasio da su promicanje dobrih politika te praksi nabavki i njihove provedbe sastavni dio njihovog mandata i procesa tranzicije za zemlje u kojima djeluju.
- U svojoj tranziciji prema tržišnim privredama i primjeni načela višestranačke demokratije, EBRD vjeruje da zemlja poslovanja mora postići ekonomičnost, učinkovitost, transparentnost i odgovornost u poslovanju u javnom sektoru. Zemlja poslovanja trebala bi osigurati održivi okvir za ekonomično i učinkovito djelovanje privatnog sektora. Konkurencija je dokazani način postizanja ekonomičnosti i temeljno je načelo dobre prakse nabave - rekli su iz EBRD-a za “Dnevni avaz”.
Dalje navode da transparentni i pošteni postupci za dodjelu ugovora s javnim sektorom u polju roba, radova, usluga ili konsultantskih usluga pomažu u stvaranju pouzdanih i stabilnih tržišta za učinkovita privatna preduzeća.
Javni sektor
- Oni, također, čine osnovu za uspostavljanje odgovornosti i poticanje ekonomičnog korištenja javnih sredstava. EBRD ostaje na raspolaganju Vladi Federacije Bosne i Hercegovine i nadležnim tijelima za podršku u postizanju tranzicije zemlje ka tržišnim ekonomijama kroz ekonomičnost, učinkovitost, transparentnost i odgovornost u poslovanju u javnom sektoru - istakli su iz EBRD-a.
Da se zaključiti da je njihov odgovor posve jasan, a to je da stoje na raspolaganju našoj državi, ali uvjeti tržišne ekonomije i jednaka pravila za sve moraju da važe. Potencijalno prilagođavanje nekome da dobije tender zbog neke uredbe ne može i ne smije biti opcija, a tržišno zatvaranje je sigurno i korak dalje od Evropske unije.
Opasnost od obustavljanja velikih projekata
Strane kompanije koje rade na brojnim projektima su zabrinute i nije im najjasnije kako će realizirati građevinske projekte. Nije im jasno ni da li se ova uredba primjenjuje retroaktivno, odnosno da li strani stručnjaci koji su dobili dozvole prije uvođenja ove uredbe moraju obustaviti radove ili ih mogu nastaviti.
Iz Ministarstva prostornog uređenja FBiH i „Autocesta FBiH“ na naše upite nismo nikada dobili odgovor, ali smo nezvanično saznali da Ministarstvo i Vlada FBiH planiraju izmijeniti takvu uredbu. No, na ovakvim pitanjima ne bi trebalo biti mjesta za politizaciju te je potrebna hitna reakcija, jer je većini stranih kompanija istekla licenca ili će uskoro isteći, a nove ne mogu da dobiju. Zbog toga postoji opasnost od obustavljanja velikih projekata od značaja za BiH.
Inače, posljednjih godina su brojne kompanije angažirane na realizaciji brojnih projekata u FBiH, poput Južne longitudinale, terminala na Međunarodnom aerodromu Sarajevo, Prve i Druge transverzale, tramvajske pruge u Sarajevu, ali svakako je najznačajniji Koridor 5C, koji je trenutno u izgradnji te za koji je potreban angažman i domaćih i stranih stručnjaka.