Imam Ferhadija džamije u Sarajevu Muhamed-ef. Velić kazao je za "Avaz" da mjesec ramazan ima dva krila: jedno krilo je post, a drugo krilo je namaz. Na taj način on je skrenuo pažnju na ova jednako važna temelja islamskog vjerovanja.
- Mi učimo dovu "Allahu, blagoslovi nam mjesec Redžeb i Ša'ban i omogući nam da dočekamo Ramazan". Tu ima značenje "dostavi nam ramazan" ili "dostavi nas ramazanu". Zapravo, to je jedna dilema i putokaz da svako onaj ko žuri Božijoj milosti, ona će mu i doći. Tako kaže i čuveni islamski mislilac Muhamed Ikbal: "Bog će krenuti u akciju sa čovjekom, ako inicijativa dođe od čovjeka". Uvijek je prvi naš korak - kazao je Velić.
Brige prestaju u ramazanu
- U hadisu-kudsiju se kaže: "Ja sam tamo gdje Moj rob zamisli i Ja sam uz njega kada Me spomene. Ako Me spomene u sebi, Ja ga spomenem u sebi; a ako Me spomene u skupu, Ja ga spomenem u skupu odabranijem od njegovog. Ako Mi se približi koliko jedan pedalj, Ja mu se približim koliko lakat. Ako Mi se približi za lakat, Ja mu se približim za hvat. Ako Mi u susret krene idući, Ja krenem njemu žureći." Važno je da mi prvi krenemo. Dva mjeseca pred ramazan mi to tako učimo, žurimo ka ramazanu i ramazan žuri nama i evo, došli smo u ramazan, kao putnici kada dođu na izvor, gladni, žedni, umorni. Tu sve naše brige prestaju - kazao je efendija Velić.
Ramazanski post
Ramazan je mjesec milosti i oprosta, a moramo imati uvijek na umu da je post Božiji, kaže imam Velić.
- U hadisu se navodi da je Uzvišeni Allah rekao: "Svako čovjekovo djelo pripada njemu osim posta - on je Moj i Ja za njega (posebno) nagrađujem". Mi kada postimo, to je naš ljudski post, ali ima i Božiji post. U našoj akidi stoji da Allah, dž.š. ne jede, ne pije, ne spava, ne obuzima Ga ni drijemež ni san, nema oca, majku, nema djece, nema ženu, tako da mi kada postimo, imamo taj jedan djelić Božijeg posta, zato se ljudi promijene. To je Božija intervencija - smatra Velić.
- Nije gladan, žedan, ili umoran onaj ko posti od hrane i pića i onoga što je Allah, dž.š. zabranio. Gladan, žedan i umoran je onaj ko posti od Božije milosti. Ima ljudi, milijarde broje, ali, nešto im fali, a to što fali ne mogu dokučiti, ali da mogu, onda bi to imali. S tom jednom supstancom koja im fali, oni nemaju ništa, bez obzira koliko donose i unose u kuću. Zato je važna Božija milost i bereket i kako se kaže, kada se postač iftari čašom vode, u njoj je bereket, vrijednost cijelog jednog svijeta u toj jednoj hurmi, u jednom zalogaju, u jednom obroku koji se podijeli - pojašnjava Velić.
Podijeliti iftar sa drugima
Imam Velić je povukao paralelu između postupaka životinje i čovjeka.
- Čuveni antropolog Isak kazao je da kada bismo bili u mogućnosti upitati majmune da opišu čovjeka, kako ga oni vide, oni bi odgovorili da je čovjek biće koje dijeli svoju hranu sa drugim pripadnicima svoje vrste. Životinje to ne rade, to je osnovna razlika. Zato, imamo iftare koje trebamo podijeliti sa siromašnima, sa onima koji nisu u mogućnosti. Dragi Allah je u ramazanu dao da vidi i nas na djelu. Naravno, imamo tu i obavezu zekata i sadekatul-fitra - podsjeća Velić.
Insan i ramazan
Velić podsjeća da je hafiz Sulejman Bugari govorio "ne smijemo biti od onih koji će proći kroz ramazan, već trebamo biti od onih kroz koje će ramazan proći".
- To je jedna interakcija da mi prođemo kroz ramazan i da ramazan prođe kroz nas, da ne budemo od onih ljudi, kako dalje kaže hafiz Bugari, koji peru automobil samo s vana. Vani uglancano, a unutra ga nikad ne peru. Zato, treba prati automobil, kao i sebe i svoje biće i vani i iznutra, jer nekada je važnije da to bude čišće unutra, nego što je to vani, ali obje su važne komponenete - pojašnjava Velić.
Ramazan ima dva krila
Velić naglašava da je jednako važno kako postiti, tako i klanjati.
- Važno je za vjernike da, koliko poste u ramazanu, da i klanjaju. Ramazan ima svoja dva krila, kao ptica. Jedno je krilo namaz, a drugo krilo je post. Neki ljudi uporno lete s jednim krilom, nema pravog leta. Ima tu fajde, ali pravi let je sa dva krila. Bog nas je stvorio sa dvije noge, sa dvije ruke. Post je u Kur'anu naređen u samo jednom ajetu, a namaz je naređen u više od 100 ajeta, zato što je ljudima možda lakše postiti, bez obzira koliko je ta potreba odricanja od hrane lakša bila. Ljudi su skloni dijetama, poput sportista. Jedan ajet je to obuhvatio. Ima mnogo ljudi koji poste, rade, ne moraju ništa mijenjati, ali za namaz se mora naći mjesto i vrijeme. Imamo ljude koji poste, a ne klanjaju, a oni koji klanjaju, oni zasigurno i poste. I jedno i drugo je neodvojivo i jednako važno - zaključio je imam Velić.