Petak nakon Dana zahvalnosti u Sjedinjenim Američkim Državama označava se kao "Black Friday" ("Crni petak") koji označava najavu početka praznične šoping sezone.
To je i najprometniji dan kada je kupovina u pitanju u SAD-u. Ova pojava je nakon Amerike importovana u sve dijelove svijeta, pa tako i u Bosnu i Hercegovinu.
Posjetili smo tržne centre u Sarajevu, a gužvi u trgovinama koje smo obišli nije bilo. Sniženje pod motom "Black Friday" kod nas traje nekoliko dana, pa i sedmica, a zapravo bi trebalo biti samo na jedan dan.
Međutim, trgovci ipak očekuju veće gužve u poslijeodnevnim i večernjim satima.
Rekordna potrošnja
Prošle godine na "Black Friday" kupci u Bosni i Hercegovini su, dakle, u samo jednom danu, potrošili više od 372 miliona KM. Stručnjaci smatraju da se i ove godine očekuje rekordno visoka potrošnja. Uprkos izazovima ekonomske situacije, shopping centri u našoj zemlji očekuju pune ruke posla, a građani veće popuste.
Otkud "Black Friday"
Iako postoje brojne teorije oko naziva ovog fenomena, sigurno je da je ovaj naziv prvi upotrijebila Policija Filadelfije, kako su označavli "četvrti petak u novembru" zbog saobraćajnih gužvi na cestama koje su uslijedile zbog kupovine na taj dan.
U godinama koje su uslijedile, dosjetljivi trgovci su ovaj naziv popularizirali da bi njime označili preokret u poslovanju.
Sniženje ili manipulacija
Jedan od najvećih trikova koji se primjenjuju u Bosni i Hercegovini jeste vještačko podizanje cijena prije sezonskih sniženja. Ključne fraze poput "dostupno samo još danas" ili "na stanju samo jedan komad" kupce tjeraju da donose brze i vrlo često nepromišljenje odluke. Stručnjaci pozivaju na oprez prilikom ovakve vrste kupovine. Sezonske akcije mogu biti privlačne, ali mogu dovesti i do finansijskih poteškoća.