RAZGOVOR

Profesor Ekonomskog fakulteta Denis Berberović za "Avaz": Potrošači su finansijski iscrpljeni, rast cijena više neće tolerirati

U 2025. godini potrošači su finansijski iscrpljeni od prethodnih godina inflacije, i sada se polako počinju buniti, kaže prof. Berberović

Prof. Berberović: Sektor prehrambenih proizvoda. Facebook

Alen Bajramovic

prije 16 sati 53 minute

BiH se posljednjih godina suočava s inflacijom iz uvoza, na koje domaća ekonomija nije mogla utjecati, osim da im se prilagodi, smatra vanredni profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu Denis Berberović.

On podsjeća da je rast cijena u BiH izazvan najprije pandemijom Covid-19, koja je poremetila tržišne odnose, a kada smo tek počeli da se oporavljamo od zdravstvenih i ekonomskih posljedica pandemije, Rusija je napala Ukrajinu.

Godišnja inflacija

To je, pojašnjava, izazvalo kratkoročnu energetsku krizu, ali ipak dovoljno ozbiljnu da nanovo poremeti tržišne odnose, izazove prekide u lancima snabdijevanja, smanji ponudu pojedinih roba i usluga, posebno energenata, što je kao posljedicu imalo ozbiljan rast cijena.

- Kumulativan rezultat tih dešavanja se odrazio na rast cijena koji je počeo 2021. godine, ali je svoju kulminaciju doživio 2022., kada je prosječna godišnja inflacija u BiH bila čak 14 posto. Međutim, to je prosječna inflacija, a u sektoru prehrambenih proizvoda, onoga što se najčešće kupuje, inflacija je, zavisno od kategorije proizvoda, bila između 25 i 30 posto. U 2023. godini je prosječna inflacija bila 5,1 posto, dok za 2024. nemamo još zvaničnu informaciju, ali bit će niža od inflacije u 2023. Da li su neki privrednici koristili situaciju i uz povećanje troškova povećavali i maržu, te tako dodatno pogoršali ionako lošu situaciju za potrošače, ne znam, ali ako i jesu, teško je reći u kojoj mjeri - kaže prof. dr. Berberović

Društveni bunt

Pojašnjava da inflacija ne znači samo rast cijena za posmatrani period, već i da ranije uvećane cijene ostaju. 

- U 2025. godini potrošači su finansijski iscrpljeni od prethodnih godina inflacije, i sada se polako počinju buniti. Svoj revolt i društveni bunt izražavaju kroz bojkot kupovine u trgovinama, koji kratkoročno ne može ozbiljno naškoditi trgovcima ili proizvođačima roba široke potrošnje, ali to i nije cilj. Potrošači bojkotuju jer žele poslati poruku da povećanje cijena neće više biti tolerisano, posebno ako se dešava zbog povećanja marži, a ne stvarnih troškova poslovanja – ističe Berberović.

Zaštititi potrošače

Odgovornost je, prvenstveno na vladi, koja na raspolaganju ima niz ekonomskih i socijalnih mjera kojima može zaštititi potrošače, posebno najsiromašnije, ali Berberović naglašava da od društvene odgovornosti ne treba abolirati ni privredu.

- To mogu pokazati tako što neće povećavati marže. Konačno, i potrošači se moraju razbuditi i početi aktivno sudjelovati na tržištu, jer predstavljaju snagu koja može utjecati na cijene. Bojkot je upravo jedan od takvih načina – zaključuje prof. Denis Berberović.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.