Od deset članaka o njemačkoj kancelarki Angeli Merkel koji su imali najveći odjek na društvenim mrežama, sedam je čista laž, pokazala je analiza američke tvrtke BuzzFeed News.
Oni su istraživali članke o kancelarki Merkel koji su na Facebooku imali najviše interakcije, odnosno koji su izazvali najviše reakcija, komentara i dijeljenja (shareova). Rezultat analize je poražavajući - mnogi portali i društvene mreže žive u carstvu lažnih vijesti - fake newsa. Naime, od deset članaka koji su najviše zaokupili Facebook zajednicu samo je jedan bio istinit, dva su bila osobni stav ili komentar dok ih je sedam bilo lažnih.
Angela Merkel:"Nijemci moraju prihvatiti nasilje koje sprovode stranci", naslov je članka koji je imao najveći odjek na Facebooku. Komentiralo ga je ili dalje dijelilo 273 hiljade ljudi, a ispostavilo se da se radi o laži. Taj je članak objavila Gloria.tv, katolički klon YouTubea koji ima sjedište u Moldaviji.
Radi se o kratkom video koji traje samo sedam sekundi i u kojem Merkel kaže samo jednu rečenicu: - ...ali mi moramo prihvatiti činjenicu da je broj kriminalnih djela kod mladih imigranata posebno velik... -
Rečenica je izvučena iz konteksta u kojem Merkel traži upravo suprotno, ne da prihvate nasilje stranaca nego da Njemačka mora učiniti sve da se imigranti bolje integriraju u njemačko društvo. Ovako glasi cijela izjava kancelarke Merkel:
- Ovdje se radi o tome da sigurnost moramo osigurati na licu mjesta i istovremeno pobijediti uzroke nasilja u društvu. To se odnosi na sve dijelove društva, ali mi moramo prihvatiti činjenicu da je broj kriminalnih djela kod mladih imigranata posebno velik. Zbog toga je tema integracije povezana s pitanjem prevencije nasilja u svim sferama našega društva.
Kraćenjem izjave Anegele Merkel potpuno je izmijenjen smisao poruke i izazvan efekt koji je želio onaj koji je izjavu skratio. Za usporedbu, tog 24. januara 2015. kada je plasirana ova jeizjava izvučena iz konteksta, njemački tradicionalni mediji imali su manji odjek na Facebooku. Tako je članak s najviše komentara i podjela na Facebooku toga dana imao Stern (269.000 interakcija), Bild (235.000), Welt (144.000), Spiegel (122.000).
Svih sedam od deset lažnih vijesti sa najvećim odjekom u digitalnom svijetu o Merkel objavili su alternativni portali, niti jednu lažnu vijest nije objavio tradicionalni medij.
Merkel želi svim izbjeglicama što prije dati pravo da biraju na izborima, lažna je vijest koja je imala drugi najveći odjek, a plasirao ju je satirični portal eine-zeitung.net (u prijevodu; jedne-novine.net). Tri od sedam lažnih vijesti o Merkel dolazi sa satiričnih portala, a nigdje se čitatelji nisu upozoreni da se radi o političkoj satiri pa je uslijedila salva psovki u komentarima koji su napali tradicionalne medije jer kriju tako bitne informacije.
Merkel je luđakinja - Kanadska televizija prikazala je dokaze, lažna je vijest s trećim najvećim odjekom, a objavio ju je kanadski ekstremno desničarki portal “HE RO”.
Dva od deset najdijeljenijih članaka o Merkel na Facebooku su osobni stavovi, odnosno komentari;
Psihoanalitičar Hans-Joachim Maaz:"Angela Merkel djeluje potpuno iracionalno!" i Business Insider britanski magazin:"Angela Merkel je najveća opasnost za Europu".
Jedini od deset najuspješnijih članaka o Merkel koji je bio istinit nosi naslov Merkel: "Mirovine nisu dovoljne za sve, u kojem je kancelarka govorila o potrebi za reformom penzionog sistema da bi se osiguralo blagostanje u poznim godinama".
Gotovo sve lažne vijesti o kancelarki Merkel vezane su uz migrante i njezinoj odluci da u velikom migrantskom valu u ljeto 2015. otvori granice za milion i po ljudi iz Azije koji su bježali što od ratova što od neimaštine.
Digitalni mediji, posebno društvene mreže, postali su prostor koji vrvi od lažnih vijesti i postaju sve veći problem jer se u toj prašumi informacija ne može lako prepoznati šta je istina i stvara se lažna stvarnost što je jedna od najgorih posljedica tzv. digitalne demokratije, prenosi Večernji list.