SPREMAN ZA MISIJE

Ovo je novi američki lovac, sastavljen od olupina dva F-35

Ovaj nesvakidašnji projekt započeo je 2014. godine kada je F-35A prilikom priprema za trenažni let iz baze Eglin na Floridi doživio težak kvar motora

Borbeni avion. US Air Force

A. O.

10.4.2025

1

Ratno zrakoplovstvo SAD predstavilo je novi borbeni avion neobičnog porijekla, F-35 sastavljen od dijelova dvaaviona uništenih u nesrećama.

Nosi naziv "Frankenjet", a sada je službeno spreman za misije.

Kako je objavio Zajednički ured za F-35 (JPO) u najnovijem izvještaju, "Frankenjet" je potpuno operativan i spreman za borbene zadaće.

Kvar motora

Ovaj nesvakidašnji projekt započeo je 2014. godine kada je F-35A prilikom priprema za trenažni let iz baze Eglin na Floridi doživio težak kvar motora.

Letjelica, poznata pod oznakom AF-27, zadobila je ozbiljna oštećenja na stražnjem dijelu. Istraga je pokazala da su se komadi rotora motora raspršili kroz kućište ventilatora, probili rezervoar goriva i hidraulične vodove, te izašli kroz gornji dio trupa, izazvavši požar koji je progutao dvije trećine aviona.

Godinama kasnije, u junu 2020., drugi F-35A, ovaj put s oznakom AF-211, teško je oštećen prilikom slijetanja u zračnu bazu Hil (Hill) u Utahu kada je otkazao prednji stajni trap.

Nakon dva ozbiljno oštećena aviona, zrakoplovstvo je ostalo s upotrebljivim prednjim dijelom aviona AF-27 i stražnjim dijelom AF-211, dijelovima borbenih zrakoplova koji pojedinačno koštaju 75 miliona dolara.

Umjesto otpisa, inovativno spajanje

Umjesto da oba aviona budu otpisana, stručnjaci su 2022. godine odlučili iskoristiti ono što je ostalo, spojiti prednji dio jednog i stražnji dio drugog.

Tako je nastao prvi F-35 "Frankenjet", čime je floti vraćen još jedan operativan avion, uz znatnu financijsku uštedu.

- Ovo je prvi takav slučaj u historiji. Dijelovi F-35 mogu se teoretski odvojiti i ponovno spojiti, ali to dosad nikada nije učinjeno - rekao je Skot Tejlor (Scott Taylor), glavni inženjer mehanike u Lockheed Martinu.

Radovi su izvedeni u bazi Hil, a za ovaj jedinstveni projekt razvijeni su potpuno novi alati, oprema i metode sastavljanja.

Nakon gotovo dvije i po godine rada, u januaru 2025. "Frankenjet" je poletio prvi put, sletio je u fabriku Lockheed Martina u Fort Vortu (Worthu) u Teksasu, gdje su obavljena dodatna testiranja.

"Letio kao da je upravo izašao iz fabrike"

- Avion je na prvom letu testiran do granica svojih mogućnosti i ponašao se kao da je upravo proizveden - rekao je Džefri Džensen (Jeffrey Jensen), vodeći inženjer F-35A varijante.

Krajem marta "Frankenjet" je ponovno stigao u bazu Hil i vraćen je u 388. lovačku eskadrilu, onu istu kojoj je pripadao originalni AF-211.

Cijeli projekt izgradnje ovog neobičnog F-35 koštao je 11m7 miliona dolara, a Pentagon tvrdi da je time uštedio čak 63 miliona dolara, što bi bila cijena potpuno novog zrakoplova.

Trenutano američko ratno zrakoplovstvo raspolaže s 383 F-35A aviona, prema podacima Međunarodnog instituta za strateške studije (IISS). Osim SAD-a, F-35 postaje sve popularniji i među američkim saveznicima, čak 17 zemalja već ima te zrakoplove ili ih je naručilo, prema podacima Lockheed Martina.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.