Predsjednik Sindikata radnika trgovine Goran Savanović, vidno zabrinut za prava radnika u Republici Srpskoj, početkom proteklog mjeseca sazva pres-konferenciju. U žaru borbe za prava radnika primoran je, kaže, pravdu potražiti i u crkvi. Pored vladike, koga je već posjetio, uskoro će se obratiti i glavešinama drugih konfesija.
Au, radnici, kukala vam majka! Na šta ste spali? Crkve i džamije spašavaju vaša prava? „Normala“, rekle bi liske u Mostaru. Pa poznato je da su popovi i hodže uvijek predvodili sve bitke za radnička prava. Revolucionari su to veliki uvijek bili.
E, moji radnici, kakvu ste državu imali
Dakle, popovi i hodže, koji su odvajkad živjeli na grbači naroda, sada će da spašavaju radnike od izrabljivanja kapitalista. Aferim.
Karakteristika 19. vijeka je bezdušno, kapitalističko izrabljivanje radnika, niska primanja i radni dan od 12 sati. Primjećujete li neku sličnost sa današnjom Bosnom i Hercegovinom?
Radnici privatnih taksi službi u Sarajevu, svi to znaju, rade 12 sati, pa su slobodni 12. Onda opet na posao. I subotom i nedjeljom. Ali pošto to svi znaju, kako to država dopušta? Fino, nije je briga. Zbog takvih stvari Sindikat RS nas vraća u srednji vijek i obraća se za pomoć crkvi.
E, moji radnici, kakvu ste državu imali. Državu u kojoj bi svaki pokušaj uspostavljanja radnog vremena 12 – 12 bio sanksionisan masovnim hapšenjem. Ali, nije vam bilo dobro, htjeli ste kapitalizam. Tražili ste, gledajte.
I upravo jedan od tih taksista kaže mi neki dan kako ne drži do komunističkih praznika, već samo do Bajrama.
„Nova godina, Prvi maj, nije to bošnjačka tradicija“, veli mi. „To su komunjare propisale da se slavi.“
„Griješiš“, skromno se upustih u raspravu.
„Ako Prvi maj nije komunistički praznik, čiji je?“
„Međunarodni, a u prvom redu američki.“Najveći simbol borbe za radnička prava
Kod nas su vjerski praznici postali vrlo popularni i pridaje im se kudikamo veći značaj nego svjetovnim. Vjerski praznici su uglavnom poetičnog karaktera. Recimo, Bog je naredio Ibrahimu da žrtvuje svog sina Ismaila, pa se od tada prinosi žrtva (ovan) i obilježava Bajram. Ili, Isus je umro, te je vaskrsao/uskrsao, pa se obilježava vaskrs/uskrs. U paganskom Rimu se slavilo rođenje Boga sunca, pa je taj datum preuzet kao rođenje Isusa, i tako dobismo Božić.