Piloti, kabinsko osoblje i aviomehaničari ''Croatia Airlinesa'' idu u štrajk. Štrajk kreće krajem juna ili početkom jula.
- Jučer je propalo mirenje uprave i radnika. Uprava nam je ponudila stari kolektivni ugovor, i to samo do kraja godine. Kad privredno socijalno vijeće primi dopis miriteljice, štrajk je legalan. Počinjemo pripreme za štrajk u koji idemo krajem juna ili početkom jula - rekli su u Sindikatu pilota.
Podsjetimo, u Sindikatu ORCA upozoravali su da će pokrenuti štrajk ako uprava ne udovolji njihovim zahtjevima.
Prije sedmicu pregovori Sindikata okupljenih u Organizaciji radnika ''Croatia Airlinesa'' (ORCA) i Uprave su prekinuti, a tad je pokrenut proces mirenja. Uprava im, kažu sindikati, nudi isti kolektivni ugovor koji su imali do sada, odnosno do kraja 2016. godine. Tada im je istekao stari KU, a novi još nisu sklopili.
- Tražimo povećanje plaća, više slobodnih dana, bolje planiranje posla i bolje uvjete rada. Osnovna plaća izražena nam je kroz vrijednost boda koji je isti od 2000., odnosno 2009. godine su nam skinuli vrijednost boda za 5 posto zbog krize i to nam nikad nije vraćeno. Uprava nam nudi kolektivni ugovor koji bi vrijedio samo do kraja godine iako se u ovoj industriji ugovori potpisuju na duže vrijeme jer niko ne želi non-stop pregovarati, recimo u ''Air Canadi'' potpisuju na 10 godina, u ''Lufthansi'' na 3 ili 5 godina, a nama bi vrijedio pola godine - rekao je Ivan Šimundić iz Sindikata pilota CA.
Uz to je rekao da piloti žele bolju kvalitetu života i manje prekovremenih sati. A isto želi i kabinsko osoblje. Stjuardese i stjuardi rade i po 17 sati u komadu. To je potvrdila predsjednica Sindikata kabinskog osoblja Suzana Artuković Vuksan.
- Nekad radimo 17 sati u danu. Dnevno znamo raditi 6 letova i već smo ukazivali Upravi na to da nam je sve to prenaporno, pogotovo ljeti kad se ni avioni ne stignu ohladiti, a moramo stići pripremiti avion već za novi let i boarding. Prije smo nakon 12 sati smjene imali 48 sati odmora, a sad nakon takve smjene imamo 12 sati odmora. Kad smo potpisivali prošli KU, imali smo daleko bolje uvjete rada - ispričala je Suzana Artuković-Vuksan.
Navodi kako ih Uprava mjesecima zavlači i ne želi udovoljiti njihovim zahtjevima za, kako kaže, humanije radno vrijeme.
- Jedino su kabinskom osoblju još 2013. godine srezali prava i smanjili plate te nam ih nikad više nisu vratili. Naš trenutni kolektivni ugovor (ovaj stari koji je istekao, ali se i dalje primjenjuje) je ispod razine europske regulative zaposlenika u zračnom prometu. Zato tražimo reguliranje radnog vremena i vraćanje materijalnih prava koja su nam oduzeta 2013., a u međuvremenu su troškovi života rapidno rasli. Istovremeno, dok nas Uprava ne želi platiti više, unajmljuje strane avione sa stranom posadom i njih daleko više plaćaju.
Zato nije čudo da ljudi odlaze iz firme, u zadnjih 5 godina CA je napustilo 140 članova kabinskog osoblja - rekla je Artuković Vuksan te dodala da od 2009. godine kompanija nije zapošljavala ljude za stalno, što se tiče kabinskog osoblja.
Naglasila je i da oni ne žele štrajk jer smatraju da nanosi štetu kompaniji, ali, također, tvrdi i da je Uprava ta koja ih svojim postupcima gura u štrajk.
Nezadovoljni su i u Sindikatu aviomehaničara.
- Premalo nas je. Do prije 10 dana radilo se dosta prekovremeno, a servisi aviona su nam se odužili upravo zbog nedostatka mehaničara. Prije bismo na nekom avionu radili 20 dana, a sad zbog manjka ljudi radimo po 40 dana. Zato smo ušli u sezonu bez aviona, sve je uzrokovano nedostatkom ljudi.
Zbog prekovremenog i iscrpljujućeg rada, dosta je mehaničara posljednju sedmicu-dvije završilo na bolovanju. U prva četiri mjeseca ove godine imao sam 100 prekovremenih, a lani u cijeloj godini 50 - rekao je Antonio Čorak iz Sindikata aviomehaničara.