Bivši direktor INA-e Davor Štern je za RTL komentirao aferu koja posljednjih dana trese ovu kompaniju, ali i cijelu Hrvatsku.
Štern je odgovorio na pitanje čudi li se i on, poput vladajućih, ovoj aferi.
- Više sam tužan nego što se čudim - kratko je kazao.
Štern je kazao kako bi po njemu odgovornost za sve trebao preuzeti predsjednik Uprave.
- Očito je da to neće napraviti. MOL se drži po strani kao da ga se to ne tiče, začudilo ih je i žao im je što se dogodilo. Činjenica je da se od samog početka upravljanja INA-om ukazuje na to da način za funkcioniranje kompanije nije adekvatan. Sjećam se 2011. i 2012. dok sam bio predsjednik Nadzornog odbora INA-e, vodili smo bitku da se lista oglašenja za davanje odobrenja (LODO) proširi tako da se što više ljudi uključi u ugovore, pregled ugovora. To se cijelo vrijeme odbijalo i radilo se na način da su izvršni direktori imali veće ovlasti od članova Uprave. To se mijenjalo, ali taj LODO, to je jedan od razloga da je unutarnja kontrola u INA-i slaba što se sada pokazalo", kazao je.
Kazao je kako je odgovornost na osobi koja je potpisala ugovor.
- Uz njega je moralo biti još ljudi koji su to gledali i potpisivali. Vjerojatno ima i drugih takvih ugovora, ako su identični to će se pokazati tijekom revizije. To je moralo doći na nivo izvršnog direktora i na Upravu. Za Nadzorni odbor takav ugovor nije predmet rasprave, Nadzorni odbor je zadužen za funkcioniranje kompanije. Kad smo odlazili iz Nadzornog odbora ostavili smo papir s preporukama na kojem se ukazuje na slabosti unutar INA-e, ali to očito nitko nikad nije pročitao - kazao je Štern.
Kazao je i kako ministar gospodarstva Davor Filipović nema neku odgovornost u tom slučaju.
- Nadzorni odbor nije preuzeo nadležnost koliko je trebalo jer se s političke strane gledalo koliko je naših, a koliko njihovih. U tom nesretnom braku se tako i događa, veliki nesporazumi koji rezultiraju ovakvim stvarima - kazao je Štern.
INA prodaje svoj plin malim distributerima po određenim cijenama. Štern je komentirao kontrolira li neko dalje što se događa s tim.
- Očito ne. Očito da se gubi kontrola i da je tu otvoreno lovište. To nije samo u plinu, to se može događati u derivatima. Ima povlaštenih kupaca, maloprodaje, veleprodaje. Ovo je užasno što se dogodilo, ali da se tu stane na loptu i napravi duboka analiza onoga što se događa s drugim ugovorima u INA-i, što se događa s kupovinom i prodajom nafte u Mađarsku, nikad nismo čuli cijenu po kojoj je ta nafta prodana. Ima puno pitanja koje traže odgovore. Nadam se da će sveobuhvatna revizija koja se najavljuje dati odgovor na pitanje - kazao je Štern.
Komentirao je i je li korupcija uvijek bila prisutna u INA-i.
- U velikim sistemima uvijek postoji način i mjesto gdje curi novac. To je kapilarna korupcija koja se događa na nižim nivoima, ali bilo je slučajeva krađe goriva, miješanje goriva s vodom. To je imalo financijski rezultat. Neki vozači su imali prednost pred drugima dolazeći na pretovar i utovar na rafinerije pa su s tim zaslužili još jednu vožnju tog dana. Ne mogu reći da nije bilo, ali u ovakvim razmjerima - kazao je Štern.