Firma penzionisanog hrvatskog generala posao s naftnim terminalom razvija sve "zelenije", a nova ulaganja ovisit će i o završetku željezničke pruge Zadar – Knin.
Skoro deset godina general Ivan Čermak posluje u Zadru. Od Tankerkomerca, kojeg je na kraju i preuzeo, u najam je još 2015. uzeo naftni terminal u industrijskoj zoni Gaženica, s velikim planovima da uloži u njegovu modernizaciju i proširenje, kao i u Marinu Zadar, jednu od najatraktivnijih jadranskih marina kojom je upravljao Tankerkomerc, piše Poslovni.hr.
Višegodišnji spor
Oko Marine vodio se višegodišnji spor između države i zadarske firme, kojeg je na kraju pravomoćno dobila država, a nedavno je Lučka uprava Zadar i službeno ušla u njen posjed, s obvezom raspisivanja natječaja za novog koncesionara u roku od godinu dana.
No, posao s naftnim terminalom razvija se, i to, kako je suditi iz odluka nadležnih državnih tijela, sve "zelenije". Generalova firma Delta terminali pred kraj prošle godine zatražila je od resornog ministarstva izdavanje saglasnosti za sigurnost područja Terminala naftnih derivata, tačnije obnovu postojeće, što je za ovako specifičnu i osjetljivu djelatnost zakonska obaveza svakih pet godina.
Na terminalu naftnih derivata Delte u međuvremenu su, kako se može iščitati iz priložene dokumentacije, nastupile i određene promjene. Tačnije, postojeći terminal za skladištenje hemijskih proizvoda Kepol prenamijenjen je i moderniziran za skladištenje biljnih ulja, i to palminog ulja.
Taj je pogon, naime, dugo vremena bio izvan funkcije, a u skladu s novom predanošću obnovljivim izvorima energije i potporama koje takvu orijentaciju prate, te porast korištenja, Delta terminali uspjeli su provesti projekt prenamjene na skladištu kapaciteta 10 hiljada kubnih metara.
Potencijalna opasnost
Ta je promjena ujedno i smanjila potencijalnu opasnost za okoliš i sigurnost područja terminala u Gaženici, pa je predstavljala i plus u ishođenju saglasnosti za sigurnost sistema.
No, čini se da s time ne staje namjera Delta terminala u okretanju biogorivima, kao sve brže rastućim alternativama tekućim gorivima. Iako je general Čermak prilično zatvoren i rijetko nastupa u javnosti sa svojim planovima, ovih dana na zadarskom skupu koji je o važnosti obnove željezničke pruge Zadar – Knin organizirala HGK, iz njegove firme čule su se najave velikih ulaganja za koje je ta upravo pruga od izuzetne važnosti.
U planu je, među ostalim, izgradnja novih spremnika, pa bi u Gaženici kapaciteti za skladištenje biljnih ulja bili povećani na 17 hiljada kubnih metara.
Direktorica za investicije i razvoj Delta terminala Svetlana Petrović nije ulazila u detalje, ali je dala do znanja da o toj pruzi svakako ovisi nekoliko važnih ulaganja kompanije, a njihova je ukupna vrijednost oko 180 miliona eura.
Sudeći prema dostupnoj dokumentaciji o modernizaciji i proširenju skladišnih prostora terminala čiji je ona autor, prenamjena terminala za biogoriva svakako je u planu.
Biogoriva su, kako je istaknula Petrović u stručnom radu, jedan od najbolje razvijenih i brzo rastućih alternativa tekućim gorivima na tržištu i stoga se investicijski ciklusi kompanije Delta terminali baziraju na projektima usmjerenima na proširenje skladišnih kapaciteta koji će pratiti porast potrošnje biogoriva, razvoj naprednih biogoriva i održivih tehnologija.
Ostvareni prihodi
Prema dokumentaciji iz Ministarstva privrede, ukupni su skladišni kapaciteti Naftnog terminala 61.600 kubnih metara, a prema najavama koje su se pojavile, skladišni bi kapaciteti trebali biti povećani na 105 hiljada kubika.
Iz dokumentacija o sigurnosti terminala saznaje se da je na području terminala aktivno 29 zaposlenih, a prema zadnjim dostupnim službenim podacima, u ovoj ih je Čermakovoj firmi u 2022. zaposleno u prosjeku bilo 40, te su ostvarili oko 5 miliona eura prihoda.
Druga firma Delta Oil-International, koja preko zadarskog terminala obavlja poslove trgovine benzina, dizela i ostalih sirovina, uprihodila je te godine 199 miliona eura, piše Poslovni.hr.