VRIJEDNA 120 MILIONA EURA

Počinje gradnja novih brodova za Mornaricu Vojske Crne Gore

Riječ je o dva tzv. ofšor patrolna broda tipa OPV-60 M, koje serijski pravi francuska korporacija "Kership"

Patrolni brod OPV-60. Kership

N. Aj.

16.4.2025

Svečana ceremonija tzv. sječenja čelika i polaganja kobilice na navoz, čime se simbolično označava početak gradnje brodova, za dva nova patrolna broda Mornarice Vojske Crne Gore (VCG) bit će održana 26. aprila u Lorijenu u Francuskoj.

Riječ je o dva tzv. ofšor patrolna broda tipa OPV-60 M, koje serijski pravi francuska korporacija "Kership". Ovo je pojedinačno najznačajnija i najveća investicija u nabavku naoružanja i vojne opreme od obnove nezavisnosti Crne Gore, jer su dva nova broda, koja bi u operativnu upotrebu Mornarice trebalo da uđu početkom 2027. godine, vrijedna 120 miliona eura. Ova suma ne uključuje svo naoružanje i opremu (posebno raketne i protivpodmorničke sisteme), a koji će na ove brodove biti ugrađeni naknadno, pišu Vijesti.me.

Svečano obilježavanje

Osim ministra odbrane Crne Gore Dragana Krapovića na ceremoniju svečanog obilježavanja početka gradnje dva broda u Francusku putuju komandant Mornarice VCG, kapetan fregate Milan Jevtović, savjetnik načelnika Generalštaba VCG za Mornaricu, kapetan bojnog broda Vesko Tomanović, vršilac dužnosti generalnog direktora Direktorata za logistiku u Ministarstvu odbrane, potpukovnik Radovan Kostić, kao i šef kabineta ministra odbrane, potpukovnik Želimir Pojužina. Njima će se, prema zvaničnoj platformi koju je za ovaj događaj usvojila Vlada, u Lorijenu pridružiti i crnogorski ambasador u Francuskoj Ivan Ivanišević.

Ceremoniji će, osim čelnika crnogorskog, prisustvovati i visoki predstavnici Ministarstva odbrane Francuske, kao i francuska ambasadorica u Crnoj Gori An-Mari Maske (Anne Marie Maske). Osim Krapovića, na svečanosti će govoriti i predsjednik korporacije "Kership" Paskal Le Roj (Pascal Le Roy).

Ugovor s francuskim koncernom "Kership" o gradnji dva broda potpisan je u novembru prošle godine. Iz Ministarstva odbrane Crne Gore tada je saopšteno da je to “najveći projekat u okviru bilateralne vojne saradnje Crne Gore i Francuske, koja je svoj pravni okvor dobila zaključivanjem međuvladinog sporazuma o saradnji u domenu odbrane”, a koji je potpisan u aprilu prošle godine.

Komercijalni ugovor

- Predmetna nabavka se sprovodi na osnovu tehničkog aranžmana između Ministarstva odbrane Crne Gore i ministra odbrane Francuske o nabavci dva patrolna broda od strane Crne Gore, potpisanog u julu 2024. - naveli su iz Ministarstva odbrane. Nakon potpisivanja tehničkog aranžmana uslijedilo je potpisivanje komercijalnog ugovora s brodogradilišnom korporacijom "Kership", tokom Sajma odbrambene industrije “Euronaval” u Parizu u novembru 2024.

Ovaj posao je kritikovao bivši dugogodišnji načelnik Generalštaba VCG, admiral u penziji Dragan Samardžić, koji je doveo u pitanje zakonitost ove nabavke i implicirao da iza svega moguće ima i korupcije. To je negiralo Ministarstvo odbrane, te Ambasada Francuske u Podgorici.

Samardžić je kupovinu brodova tipa OPV-60, kakve je "Kership" već izgradio za Mornaricu Senegala, nazvao nepotrebnim rasipništvom, poručivši da će oni biti vrlo skupi kako za nabavku, tako i za kasnije održavanje i redovnu upotrebu.

- Kupili smo brodove dužine 60 metara, koji će nas, uz dodatne kamate za kredite, koštati oko 70 miliona eura po brodu bez PDV-a. Ukupna cijena može dostići čak 140 miliona eura bez PDV-a, a brodovi nemaju raketne sisteme, već samo po jedan top 40 mm. Ovo je, bez sumnje, rasipništvo ogromnih razmjera na teret građana. Namjerno ne koristim izraz ‘glupost’, jer nije u pitanju neznanje - onaj ko je ‘dogovorio’ ugovor s privatnom kompanijom Keršip po ovim uslovima, bez tenderske procedure i na nezakonit način, morao je znati šta radi - kazao je, između ostalog, Samaradžić.

On je kao pozitivan primjer brodova koje je trebalo nabaviti naveo nove hrvatske odobalne patrolne brodove (OOB-31) tipa “Omiš”, koje pravi kompanija Brodosplit iz Splita, a čije uvođenje u operativnu upotrebu Hrvatske ratne mornarice, inače, već godinama kasni zbog niza tehničkih manjkavosti tih brodova, rastućih cijena i finansijskih skandala koje su pratile njihovu nabavku. Patrolni brodovi tipa OPV-60 M, koji će se za Mornaricu VCG graditi u Francuskoj, dugi su 62 metara, deplasmana po 620 tona, postižu maksimalnu brzinu plovidbe od 22 čvora, imaju autonomiju od 21 dana na moru i akcioni radijus od 5.000 milja. Brodovi na krmi nose i dva brza interventna RHIB čamca dužine po 6,8 metara, a na krmenoj palubi mogu ukrcati dva standardna TEU kontejnera s modulima za razne misije - od izviđačih do misija pružanja podrške ronilačkim operacijama, humanitarnim intervencijama ili za djelovanje u slučaju zagađenja mora.

Ekonomska zona

Dizajnirani za duže zadatke patroliranja na moru dalje od obale, odnosno za kontrolu i nadzor teritorijalnog mora, tzv. isključive ekonomske zone, a imaju i mogućnost upotrebe dronova s vertikalnim polijetanjem i slijetanjem. Ministarstvo odbrane do sada nije preciziralo s kojim konkretno naoružanjem i senzorima će biti opremljena dva nova crnogorska patrolna broda, ali je izvjesno da će oni nositi pramčani top kalibra 40 mm i dvije daljinski upravljanje borbene stanice s mitraljezima kalibra 12,7 mm na bočnim stranama mosta.

Prema nezvaničnim informacijama “Vijesti”, nakon izgradnje u Francuskoj, brodovi za Mornaricu VCG će naknadno biti opremljeni protivbrodskim i protivvazduhoplovnim raketnim naoružanjem, najvjerovatnije izraelskim raketama “Spike”, odnosno francuskim PVO sistemom kratkog dometa tipa “Mistral”.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.