Udruženje banaka Federacije BiH odgovorilo je na neka od najčešćih pitanja građana u vezi sa moratorijem na otplatu kredita, koji se uvodi zbog stanja prirodne nesreće, uzrokovanog pandemijom koronavirusa.
1. Hoće li klijentima biti omogućena odgoda u otplati kreditnih obaveza?
Banke primjenju odluke bankarskih agencija o privremenim mjerama za ublažavanje negativnih ekonomskih posljedica, uzrokovanih virusnim oboljenjem COVID-19, koja se odnosi na potraživanja od fizičkih i pravnih lica. U skladu s ovim odlukama, banke će odobriti jednu ili modalitet više mjera, koji će klijentima pomoći da lakše premoste ovaj krizni period te da u narednom periodu uredno izmiruju svoje kreditne obaveze i uspostave održivi model poslovanja.
2. Ko ima pravo na odgodu u otplati kreditnih obaveza?
Prema odlukama agencija, pravo na posebne mjere mogu ostvariti klijenti koji su direktno ili indirektno pogođeni vanrednim okolnostima, izazvanim virusnim oboljenjem COVID-19. To znači da je njihova kreditna sposobnost pogoršana, odnosno izvori za otplatu smanjeni, čime je onemogućeno ili će biti onemogućeno izmirivanje obaveza prema banci.
Šta to znači u praktičnom smislu?
Ukoliko se radi o klijentu fizičkom licu to znači da:
• nema mogućnost za rad uslijed oboljenja, boravka u karantenu ili samoizolaciji,
• nema mogućnost za rad uslijed gubitka posla jer je kompanija u kojoj je radio zapala u probleme zbog korona virusa
• su klijentu značajno smanjeni prihodi zbog pojave korona virusa
• drugi slučajevi u kojima je vaša kreditna sposobnost ugrožena zbog korona virusa
Ukoliko se radi o klijentu pravnom licu to znači da:
• mu je smanjena likvidnost/solventnost pojavom korona virusa
• mu dobavljači nisu u mogućnosti isporučivati proizvode ili usluge, te je klijent privremeno obustavio proizvodnju
• su mu kupci prestali raditi ili su smanjili svoje poslovne aktivnosti u značajnom obimu
• su zaposlenici klijenta zaraženi, te je klijent odlukom nadležnih organa morao zatvoriti svoje pogone
• je poslovanje klijenta pretrpjelo štetu na neki drugi način uslijed korona virusa
3. Na koji način klijenti mogu podnijeti zahtjev?
Klijenti samostalno trebaju kontaktirati banku i podnijeti zahtjev za odgodu plaćanja kreditnih obaveza. Zahtjev za odobrenje privremenih mjera za ublažavanje servisiranja obaveza prema banci će se podnositi zavisno od poslovne odluke konkretne banke. U nekim slučajevima će to biti isključivo putem Internet stranice, a kod nekih drugih banaka će moći telefonski i/ili mailom. Banke mogu pokrenuti moratorij i druge posebne mjere samoinicijativno u okviru redovnog procesa praćenja potraživanja u kašnjenju ukoliko se radi se o klijentu koji je pogođen negativnim efektima vanrednih okolnosti. U ovom slučaju ćete obavijest dobiti putem jednog od bančinih zvaničnih kanala komunikacije.
4. Kakav je proces nakon što klijenti podnesu zahtjev?
Nakon što u zahtjevu navedete razlog zbog kojeg je kreditna sposobnost klijenta pogoršana isti ulazi u proces razmatranja. U ovom se procesu odlučuje o modalitetu koji je najprimjereniji za rješavanje novonastale situacije. Nakon toga, banka klijentu putem nekog od zvaničnih kanala komunikacije dostavlja ponudu o kojoj se klijent treba izjasniti na način definisan u ponudi.
5. Šta podrazumijeva privremeni moratorij?
Banke Vam mogu odobriti moratorij sa maksimalnim rokom trajanja do ukidanja proglašenja stanja „Prirodne ili druge nesreće na teritoriji Bosne i Hercegovine“. Ovaj moratorij znači da će Vam banke odložiti plaćanje obaveza (glavnica i kamata ili samo glavnica, u zavisnosti od procjene mogućnosti klijenta) do ukidanja proglašenja stanja nesreće,
6. Da li se za vrijeme trajanja privremenog moratorija obračunava kamatna stopa na kredit?
U toku privremenog moratorija zaustavlja se obračun dospijeća glavnice, a redovna kamata se nastavlja obračunavati ali ne dospijeva. Nakon isteka privremenog moratorija sva glavnica i obračunata kamata dospijeva, a njihovo se plaćanje vrši prema modalitetu posebnih mjera koje klijent dogovori sa Bankom ili nakon isteka privremenog moratorija ukoliko poseban modalitet ne bude ugovoren.