Nakon što su postizbornim inžinjeringom nad sastavom Kluba Bošnjaka u Domu naroda, a potom i postavljanjem Refika Lende za potpredsjednika Federacije BiH, neuspješno pokušali blokirati formiranje nove vlade FBiH, SDA, potpomognuta satelitskom DF, spremno je dočekala i odlazak u opoziciju.
Iako su mnogi krivo procjenjivali da će gubitkom budžeta, državnih firmi i pozicija „ispuhati“ i mašinerija SDA, ona sve vrijeme radi punom parom.
Sve po starom
Doslovno niti jedan potez nove vlasti koju čine stranke trojke nije prošao da nije „dočekan na nož“, uz vječito ponavljanje refrena kako su nametnuta vlast koja je izdala i Dodiku i Čoviću prodala ovo ili ono.
Stranke trojke, s druge strane, ne nude adekvatnu - ili bolje rečeno - nikakvu odbranu na ovakve optužbe. Tek se ponekad pojavi neki individualni krik, poput jučerašnje objave ministra vanjskih poslova BiH Elmedina Konakovića, koji je istakao kako SDA i DF plasiraju same laži na račun trojke, pozvavši Bakira Izetbegovića i Željka Komšića na TV duel.
No, nakon skoro dvije godine vlasti na federalnom i državnom nivou postavlja se pitanje koliko je trojka zaista ispunila očekivanja. Na državnom nivou sva energija i snaga usmjerene su ka evropskim integracijama nakon što je EU odlučila progledati kroz prste državama zapadnog Balkana i otvoriti im vrata za evropski proces.
Ipak, uprkos zelenom svjetlu EU, SNSD je nastavio igrati po starom, a naša država ostaje na začelju integracija. A kada u EU i pošalju nepotpunu Reformsku agendu, bez riješenih svih tački, očekujući da će im opet progledati kroz prste, tu je SDA da preko svojih kantonalnih premijera blokira.
Rezultati stranaka
Ni na nivou Federacije BiH stvari nisu mnogo bolje. Iako su vlasti na ovom nivou najtiše i izbjegavaju pretjeranu javnu promociju, do dugo iščekivanih i najavljivanih reformi nije došlo te vjerovatno i neće. Od paketa fiskalnih reformi koje poslodavci i ekonomisti zagovaraju godinama, prema svemu sudeći, neće biti ništa. Vrlo malo je urađeno na restrukturiranju državnih preduzeća, racionalizaciji javne uprave, a Vladi svakako neće ići u prilog ni stvari poput poskupljenja struje ili optužbi kulturnjaka da nikad gori odnos prema kulturi nisu imali.
Konačno, tu je i treći stub vlasti od kojeg je sve počelo, Vlada Kantona Sarajeva.
Iako, s jedne strane, jeste primjetan značajan napredak u kulturnoj i društvenoj ponudi Sarajeva, kao i započinjanje nekolicine značajnih projekata poput obnove saobraćajne infrastrukture i urbanističkog plana, ostavlja se i dalje utisak prilične haotičnosti u radu institucija i funkcioniranju Kantona, od problema s odvozom smeća preko redukcija vode do sigurnosne situacije u gradu.
I dok su lokalni izbori 2020. i pobjeda u Sarajevu bili najava velikog dolaska trojke na sve nivoe vlasti nakon izbora 2022., predstojeći lokalni izbori će biti veliki test za trojku koji će pokazati koliko su zaista ispunili očekivanja građana. I to će se mnogo više vidjeti na pojedinačnim rezultatima stranaka nego po uspjehu kandidata za načelnike.
Nestabilan brak
I dok ne znaju adekvatno odgovoriti na napade i optužbe SDA, strankama trojke, s druge strane, ne manjka ličnih sukoba i prozivki, što dodatno portretira sliku raštimanog orkestra. Posljednji u nizu je slučaj komentara Ivane Marić na društvenim mrežama, gdje su se NiP i Naša stranka oglasili s oprečnim mišljenjima glede pitanja slobode govora i vjerskih osjećanja. Tu su i brojni sukobi na lokalnom nivou, poput onog u općinama Centar i Novo Sarajevo, kao i mnogi personalni obračuni i prozivke.