Zamjenik predsjedavajućeg Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine Marinko Čavara bio je gost Dana uživo, a tokom gostovanja osvrnuo se na aktuelne teme uključujući evropski put BiH, izbornu reformu, odnose unutar vladajuće koalicije, te je odgovorio na kritike vezane za stavljanje na dnevni red Prijedloga zakona o državnoj imovini.
Jučer je predstavljen izvještak EK o proširenju EU: Kažu: BiH pokazala konkretne rezultate, nove članice do 2029. Dragan Čović kaže kako je izvještaj Europske komisije o Bosni i Hercegovini za 2024. godinu motivirajući. Šta su ti konkretni rezultati, ako nemamo usvojen Program reformi i ako smo ostali bez prve tranše iz Plana rasta?
Da se našalim: Otkad sam prestao predsjedavati Predstavničkim domom prestale su i reforme, naravno šalim se. Imali smo politički dogovor na početku zasjedanja, usvojili 13 zakona što je bilo dovoljno EU da otvori vrata, i od tada ništa, to pokazuje stanje, nema dijaloga, kompromisa, smanjuje se povjerenje, na neki način vidi se mržnja sve više i to je otežavajuća okolnost. Ono što je jasno – EU nije zatvorila vrata, ostala su otvorena, traže se reforme, jasno je, koje trebamo napraviti uz kompromis.
Čović kaže kako je sada pravi momenat za razgovore o izbornom zakonu. Vodi li to BiH u još jednu blokadu, s obzirom na suprotstavljene stavove strana po ovom pitanju?
Da nisu suprostavljeni stavovi već bi bilo riješeno, istina i pravda su negdje na sredini, jasno da nemamo alternative osim dijaloga onih koji mogu donositi zakone.
Jučer u Istočnom Sarajevu sastanak predsjednika HDZ-a i SNSD-a, Dragana Čovića i Molorada Dodika. Je li ovo neka priprema pred sastanak kompletne vladajuće koalicije? Jača li ponovo taj savez SNSD-HDZ?
Kad god se napravi susret Čović-Dodik to se nastoji prikazati kao dogovor protiv trećeg. Jasno da se mora razgovarati, posebno s partnerima s kojima ste formirali vlast, to je razgovor u kontinuitetu da se približe stavovi, da se stvori ambijent za pregovore svih koji žele evropski put, donošenje reformskih zakona, onog što čini bolji i stabilniji sistem u BiH.
U fokusu ste domaće javnosti nakon što ste reagovali na prijedlog zakona koji su Denis Bećirović i Željko Komšić, bez saglasnosti Željke Cvijanović uputili Parlamentu BiH. Vi tvrdite da državna imovina nije u ingerenciji Predsjedništva BiH, neki drugi kažu da jeste. Ko je u pravu?
Ja sam rekao da sam šokiran da Predsjedništvo BiH ne zna da nije nadležno za predlaganje svih zakona. Može predložiti budžet i nijedan drugi zakon, jer za to nema nadležnost u Ustavu.
Damir Arnaut se poziva na Ustavni sud BiH i Odluku U9/00. Tada je osporena ustavnost Zakona o državnoj graničnoj službi BiH koji je "nametnuo visoki predstavnik nakon što Parlamentarna skupština BiH nije usvojila prijedlog zakona koji je usvojilo Predsjedništvo BiH".
Ta odluka se odnosila na ustavnost zakona koji je nametnuo visoki predstavnik, neću komentirati odluku Ustavnog suda nego šta Ustav kaže i što se jedan državni službenik upliće u politička zbivanja što je skandalozno. Veleposlanik BiH u Njemačkoj se uključuje u političku raspravu sa zamjenikom predsjedavajućeg Zastupničkog doma PS BiH, to je prvorazredni skandal u kojem bi u demokratskim državama bio povučen sutra i razrješen dužnosti. Njemu je zabranjeno političko djelovanje jer dovodi u pitanje njegovu pristrasnost. Drugo, ne zna i ne poznaje Ustav i izvlači iz drugih rečenica Ustava da se može u nadležnosti dodati nešto. Jasno su nabrojane nadležnosti – piše proračun na prijedlog Vijeća ministara. Drugo, skandalozno je da Arnaut kao državni službenik poziva visokog predstavnika da mene smijeni zato što je blokiran izbor vlade, a ne zna da formiranje vlasti ne počinje od izbora Vlade nego od izbora predsjednika i dopredsjednika FBIH.
Kršite li Poslovnik i Ustav odlukom da ne dozvolite stavljanje na dnevni red Prijedloga zakon o državnoj imovini?
Isto tako izvedeno nešto što nisam rekao. Apsurdno je da neko misli… Idete u unaprijed izgubljenu bitku, može li neko pomisliti da će Nebojša Radmanović u Predstavničkom domu glasati da ovaj zakon ide u proceduru? Nisam govorio o svom stavu. Ako neko misli da preglasvanjem može napraviti nešto, a zna da je osuđeno na propast – zašto to činite? Zbog povećanja tenzija, prikazivanja javnosti da ste za državu, a u stvari rušite državu.
Protiv Šmita su nedavno protestovali ispred OHR-a. Jedan od razloga je i najava njegovog pojavljivanja pred Sudom za ljudska prava u slučaju Kovačević. Treba li Šmit biti dio ovog procesa?
Ne znam koja je uloga gospodina Šmita u tom procesu, s druge strane ne znam koju će stranu zastupati. Predmet Kovačević je apsurd BiH i da su se unitaristi udružili kako bi se natjecali u tuženju BiH po pitanju Ustava koji je dio mirovnog sporazuma i odnosi unutar BiH su stavljeni na filigransku vagu kako bi se došlo do mira i kad je postignut mir idemo sad praviti novo uređenje, što je paradoksalno.
Je li Šmit pod uticajem Hrvatske, kako to neki predstavljaju ovdje?
Mislim da je to spin bošnjačkih unitarista, da se prikaže kako Hrvati dobijaju nešto na što nemaju pravo. Da je visoki predstavnik pod uticajem Hrvatske mi bi riješili legitimno predstavljanje sukladno odluci Ustavnog suda BiH.
Kako funkcionišete, s obzirom da ste još od 6. juna 2022. na američkoj crnoj listi? Jeste li nešto poduzeli kako biste bili skinuti sa OFAC-ove crne liste?
Koliko znam za skidanje s liste trebate imati dosta novca i imati advokata u SAD da vas zastupa, a kako će osoba koja od drugog mjeseca nema plaće to uraditi? Svi oni koji nisu imali plaću 7-8 mjeseci, a rade, znaju kako je.