DIREKTOR TMD GROUP

Adem Hanić za "Avaz": Radna mjesta u vremenu krize se mogu spasiti samo intervencijom države

Automobilska industrija u Evropi u ogromnim je problemima, pa je i izvoz iz BiH već duže vrijeme u zabrinjavajućem padu

Adem Hanić. Facebook

Alen Bajramovic

prije 4 dana

Sjednica Ekonomsko - socijalnog vijeća u FBiH, koja je trebala biti održana danas, odgođena je za ponedjeljak. Na njoj bi Vlada FBiH trebala predstaviti konačan model subvencioniranja malih i srednjih preduzeća čije poslovanje ugrožava rast minimalne, ali i ostalih plaća u ovoj godini. Direktor TMD Group iz Gradačca i član Upravnog odbora Udruženja poslodavaca FBiH Adem Hanić poziva da se saga o minimalcu konačno završi, jer nas čekaju mnogo veći izazovi i to u narednih par mjeseci.

- Ovo je mala barica kojom se duže od mjesec bakćemo. Rješenje je vrlo jednostavno, samo treba smanjiti obaveze i omogućiti povećanje plata od kojih ljudi žive. Time štitimo radna mjesta i obezbjeđujemo da ljudi ne idu trbuhom za kruhom. Dajte da se počnemo baviti ozbiljnim stvarima i ogromnom krizom, nedostatkom poslova, pogotovo izvozom. Da se u korijenu sasiječe ono što povećava inlaciju, a inflacija je strahovita. Mešetari, pogotovo u trgovini, danas koriste situaciju i osiromašuju svakog građanina, a ostat ćemo bez izvoza, jer će vanjsko tržište biti smanjeno, neće biti profitabilno i konkurentno i to će biti najveći problem za ovu državu jer će se smanjiti i priliv u budžete. Dajte da vidimo kako da se sačuvaju radna mjesta, a kad su velike krize u pitanju to je moguće samo intervencijom države. Kompanije ne mogu same, pogotovo u ovako globalno nesigurnom vremenu. Dakle, završiti ovaj cirkus oko minimalne plate, a posvetiti se kako sačuvati radna mjesta i kako da se preživi – kaže Hanić za "Avaz".

Opterećenje cijena rada

Podsjeća da niko nije osporavao minimalnu platu od 1.000 KM, da je minimalac mogao biti i 1.200, a ostale znatno veće, jer smatra da radnik bez 2.000 KM mjesečno danas nije produktivan. Naglašava da je problem u opterećenjima cijene rada.

- Dakle, minimalna plata može biti i 1.200 maraka, ali mora biti kao u okruženju. I vladi uvijek kažem da nam ne trebaju praviti ništa više od onog što imamo u okruženju i u svijetu. U Hrvatskoj imamo pogon sa 20 radnika, gdje je mladim radnicima do 30 godina opterećenje na platu samo 22 posto. Nikome ne pada na pamet da daje one famozne koverte i da manipuliše s tim, ali je tamo porez na dobit 25 posto. Država mora napraviti regulativu. Oni kažu da prave povoljno okruženje s porezom na dobit od 10 posto, ali okruženje je nepovoljno i odoše nam radnici jer su visoki porezi na rad. Bolje oporezuj dobit, onog ko stavlja u džep, a oslobodi poreza one koji investiraju. Da ne govorimo o povlačenju fondova, grant sredstava i ono što daje okruženje zato što smo mi siromašna država. A nismo siromašni, već samo trebaju ukinuti sivu i crnu ekonomiju – dodaje Hanić za "Avaz".

Govoreći u globalnim uvjetima poslovanja i onome što u vrlo bliskoj budućnosti čeka bh. ekonomiju, Hanić kaže da loše vijesti, koje su nekada stizale svakih pet ili deset godina, danas imamo svaki dan.

- Složeno, turbulentno, vrlo teška vremena. Kompanije propadaju, ljudi ostaju bez posla, čuli ste da se VW prodaje Kinezima, zaustavljen je Audi. Svaki dan u Sloveniji, Austriji, Njemačkoj … kompanije se gase. Nažalost, ni tamo vlade nisu u stanju da mogu reagirati i spašavati radna mjesta. I oni imaju političkih problema. Naše vlasti kao da su izvan svega ovoga. Zabavili smo se oko minimalne plate, ali to je sitnica u odnosu na ono što se dešava globalno. Tek će se za mjesec dva, ja mislim već u martu, znati kolika je dubina ovog potresa ili kataklizme koja nas čeka. Tek onda ćemo se uhvatiti za glavu kad vidimo kako divljaju cijene, kako ljudi ostaju bez posla i kako u budžetima nedostaje novca, što se već sada osjeti – naglašava Hanić.

Rast troškova

TMD Group u četiri fabrike upošljava oko 800 radnika, koji su proizvodnjom komponenti u metalnoj industriji – automobilskoj, transportnoj, avionskoj industriji, željeznici, energetici, industriji mašina u 2024. ostvarili promet od oko 150 miliona KM. Uprkos svim problemima izvoz u prošloj godini povećan je za 1,7 posto, anuliran je pad od 25 posto u odnosu na godinu ranije, ali ovakvi rezultati posljedica su ranije ugovorenih poslova. Dobit je u značajnom padu zbog rasta troškova struje i rada. Automobilska industrija u Evropi u ogromnim je problemima, pa je i izvoz iz BiH već duže vrijeme u zabrinjavajućem padu.

- Mi smo upozoravali, posebno iz Udruženja poslodavaca, jer nama je za tri godine cijena struje povećana za 74 posto, za subjekte koji su na 10 kilovoltnim priključcima. Rekli smo da će se to odraziti na izvoz, jer mi te troškove ne možemo prebaciti na cijenu proizvoda. Manje smo konkurentni u svijetu. Ako budemo i dalje tako radili, ne pazili i ne štitili izvoz, to će se desiti i u 2025., jer opterećenja su puno veća, posebno kroz cijenu rada. Naše tržište najvećim dijelom bila je Evropa, ali nažalost mi se moramo preorjentisati. Mislim da ni EU ni Njemačka neće biti ono što su bili do sada, pa moramo tražiti druga tržišta – pojašnjava direktor TMD Group iz Gradačca Adem Hanić.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.