Prošli petak građani su širom BiH održali bojkot prodavnica zbog visokih visina koje nakon Nove godine dostižu nove rekorde. Ipak, sudeći prema podacima Porezne uprave FBiH, akcija „Bojkot u BiH“ nije dala očekivane rezultate, jer je očekivani promet trgovina bio čak i veći u odnosu na dan ili sedam dana ranije.
Reagirao ministar
Ipak, bojkot i pritisak građani donekle je polučio rezultat, pa je tako ministar trgovine Amir Hasičević donio odluku da snizi, a potom zaključa cijene za 50 osnovnih artikala.
- Bojkot je ustvari regularan element slobodnog tržišta kojim kupci izražavaju svoje stavove. Mi smo kao Vlada dobili taj signal, sjeli za sto i pokušali da dogovorimo. Vjerujem da i jesmo – kazao je Hasićević.
Ipak, ne slažu se svi da bojkot može značajnije utjecati na smanjivanje cijena. Profesorica na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu Sabina Silajdžić smatra kako je rast cijena direktno uslovljen odlukom Vlade FBiH o naglom povećanju minimalca.
- Ako pak govorimo o FBiH rast cijena uslovljen je direktnom interventnom Vladinom mjerom na tržištu koja definira trošak rada, s povećanjem 'luđačkih' razmjera! U takvim uslovima dolazi do rasta cijena po definiciji!, i moguće je spiralnog efekta. Zašto ? Trošak je stvaran i mjerljiv po svakom radniku na minimalcu, dok za sviju važi postavka da u uslovima neizvjesnosti i nesigurnost rast cijena može biti prolongiran. Psihologija uvijek igra ključnu ulogu, s ciljem preveniranja rizika od gubitka ili bankrota – objašnjava Silajdžić.
Neće promijeniti puno
Sličnog mišlenja je i ekonomist Faruk Hadžić koji u razgovoru za „Dnevni avaz“ da bojkot sam po sebi ne može.
- Bojkot prodavnica neće ništa promijeniti. Ako ste se jučer podmirili, to neće promijeniti puno. Ako se građani masovno odazovu, past će promet za jedan dan, ali nešto se bitnije se neće promijeniti. Ovo može biti poruka da se građani bude i da su možda spremni značajnije reagirati u buudćnosti ako se situacija ne promijeni – objasno je Hadžić.
Ipak, ono što je činjenica da se građani polako počinju buniti i dizati svoj glas, te da je i Vlada FBiH natjerana da reagira. Ostaje da se vidi da li će to dovesti do nižih cijena ili još većih problema.
Kataloška akcija
Ekonomski stručnjak, federalni zastupnik Admir Čavalić, predsjednik Odbora za ekonomsku i finansijsku politiku u Zastupničkom domu Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine kritikovao je odluku Vlade FBiH, naglašavajući da ona neće dati željeni rezultat.
- Ranije su se kataloške akcije i katalozi sedmični dogovarali u okviru marketing odjela trgovinskih lanaca. Sada se oni dogovaraju i o njima se pregovora u okviru Vladinih institucija. To je prolem! Mislim da to nije dobro i to narušava tržišno-ekonomsku bilo kakvu praksu koja je sasvim očekivana i predvidljiva u ostatku svijeta – kazao je Čavalić.