STRAVIČNO

"Je*ote, mrtvi smo, srušit ćemo se": Posljednje riječi posade prije nego što se avion sa 216 putnika survao u okean

Avion je za samo četiri minute i 24 sekundi pao sa nekih 11.500 metara i srušio se u okean

Olupina aviona Air Francea. AP

D. H.

1.9.2024

Let avio-kompanije "Air Francea" je odjednom nestao sa radara na svom putu od Rio de Žaneira za Pariz, uprkos prijatnoj vožnji i dobrom početku putovanja, da bi se nakon nekoliko minuta "srušio" sa nevjerovatne visine u Atlanski okean — u stravičnoj nesreći koja je odnijela živote 216 putnika i 12 članova posade. Sada bi nova simulacija mogla da otkrije posljednje trenutke koji su doveli do tragedije.

Možda i jedna od najpoznatijih avio nesreća dogodila se 2009. godine, kada je let "Air Francea" AF447 zapao u oluju i nestao sa rada.

I pored toga što su porodice čekale dobre vijesti danima o najbližima, iz kompanije su tada saopštile da "nema nade da su putnici i posada preživjeli pad", što se na kraju ispostavilo kao tačno.

Naime, avion je za samo četiri minuta i 24 sekundi pao sa nekih 11.500 metara i srušio se u okean — u nesreći o kojoj se godinama ništa nije znalo.

Izgubljena crna kutija

Istražiteljima je trebalo dvije godine da lociraju crnu kutiju iz aviona, u kojoj su bili snimci Marka Duboa (58), Dejvida Roberta (37) i Pjera-Sedrika Bonina (32), pilota koji su bili svjesni da proživljavaju posljednje trenutke svog života stotinama metara na nebu.

- Izgubili smo brzinu. Ne znam šta se dešava - čuje se jedan od pilota na snimku, kada se ubacuje drugi i govori "Idemo! Je****, srušićemo se! Ovo nije istina. Šta se dešava?"

Nije jasno ko je sljedeći progovorio, ali posljednji snimak otkriva da neko kaže: "Je****, mrtvi smo!"

Hronologija tragedije

Nova simulaciji sudara, koja se godinama već pokušava hronološki postaviti, otkriva šta se moglo dogoditi uoči tragedije koja je odnijela 228 života u samo nekoliko minuta.

Avion je poletio sa međunarodnog aerodroma u Rio de Žaneiru 31. maja 2009. godine u 19.03 sati (po lokalnom vremenu), uz predviđeno vreme slijetanja na pariški aerodrom približno 11 sati kasnije, u 11.10 časova (po lokalnom vremenu).

Poslednji kontakt sa avionom je ostvaren u 1.33 sati, u trenutku kada su bili na 565 kilometara udaljenosti od brazilske sjeveroistočne obale, kada su naišle na jake vazdušne turbulencije.

- Avion je poslao seriju elektronskih poruka u roku od tri minuta, ali šta te poruke znače — ne znamo - izjavio je tada jedan od istraživača tragedije.

Poruke koje je emitovao Komunikacioni sistem adresiranja i izveštavanja aviona (ACARS) sistem koji se nalazi unutar aviona objavljene su zvanično 4. juna 2009. godine. Transkripti pokazuju da je poslano 5 poruka o otkazivanju opreme i upozorenja — problemi sa navigacijom, autopilotom, kontrolama leta i pritiskom u avionu.

Pretpostavlja se da se sistem autopilota isključio dok je avion bio na velikoj visini, uslijed čega je avion bio prepušten direktnoj kontroli posade.

Ostaci aviona nakon nesreće

Piloti su pokušali da drže "nos" aviona u vazduhu, u akciji koja je držala vozilo u aerodinamički zastoj — ravnoteža sila koje obezbeđuju potisak nagore i omogućava avionu da leti više nije funkcionisala.

Kapetan Duboa je u to vrijeme spavao, dok njegovi kopiloti nisu primjetili zastoj i kada se probudio, nije mogao da reaguje dovoljno brzo da ispravi grešku.

"... i niko nije kriv"

Francuski organ zadužen za istragu nesreće, Biro za istraživanje i analizu (BEA), kasnije je tvrdio da piloti nisu pravilno odgovorili na problem. Takođe je rečeno da piloti nisu imali odgovarajuću obuku za upravljanje avionom na velikoj visini sa isključenim autopilotom.

Sud je kasnije odlučio da "Air France" i "Airbus" nisu krivi za ubistvo onih koji su bili u avionu.

Ovakva odluka je donijela negodovanje porodica koje su izgubile svoje najbliže.

- Ovo je potvrda da možete ubiti 228 ljudi u avionskoj nesreći i da niko nije kriv. Porodice koje predstavljam su očajne i ovo ih sprječava da žale kako treba - izjavio je tada Dejvid Kobi, predstavnik porodica poginulih.

U avionu se nalazilo 228 osoba, uključujući 9 članova posade i tri pilota. Među putnicama je bila jedna beba, sedmoro maloljetnika, 82 žene i 126 muškaraca.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.