APSURDNA RJEŠENJA

Uredba koja je stvorila veliku pometnju među graditeljima kapitalnih projekata u zemlji: Stranim stručnjacima otežan rad u FBiH, građevinski sektor u strahu

Da bi mogli dobiti angažman u FBiH, i od stranih stručnjaka se zahtijeva da polože stručni ispit na jednom od zvaničnih jezika

Most „Hercegovina“: Grandiozan poduhvat. Facebook

Danijal Hadzovic

30.9.2024

Krajem aprila 2023. godine imenovana je nova Vlada FBiH. Svega godinu ranije, u martu 2022., stupila je na snagu nova uredba prošle Vlade Federacije BiH, na čelu s premijerom Fadilom Novalićem, o uređenju gradilišta, obaveznoj dokumentaciji na gradilištu i sudionicima u građenju (Službene novine Federacije BiH 25a/22) kojom je poništena uredba koja je važila do tada.

Upravo će ova uredba biti jedna od posljednjih odluka starog saziva, ostavljena u „amanet“ novoj vlasti, a rješenja iz nje uveliko će zagorčati život građevinskom sektoru u našoj zemlji te potencijalno ugroziti megaprojekte koji se izvode u BiH.

Stručni ispit na B/H/S

Naime, novom uredbom stranim kompanijama nametnuta su pravila koja bitno ograničavaju mogućnosti njihovog djelovanja u Federaciji. Tako se u Uredbi navodi da kompanije koje imaju sjedište van BiH (član 52.) moraju angažirati isključivo osoblje koje ima položen stručni ispit na jednom od zvaničnih jezika u Bosni i Hercegovini, i to pred Ministarstvom finansija FBiH.

Koridor Vc: Plan dionice Medakovo - Ozimice. Autoceste FBiH

- Dokazom o ispunjavanju stručne osposobljenosti u smislu stava (2) tačka d) ovog člana smatraju se sljedeći dokumenti za stručnu osobu: a) ovlaštenje za fizičko lice izdato od Ministarstva ili b) ovjerena kopija uvjerenja o položenom stručnom ispitu u skladu s članom 49. stav (2) tačka b), odnosno rješenje o oslobađanju od polaganja stručnog ispita za struke, za koje Uredbom nije propisano pribavljanje ovlaštenja za fizička lica, te potvrda o radnom iskustvu u struci, izrađena na memorandumu pravnog lica s upisanim ukupnim godinama od dana sticanja visoke stručne spreme (VSS) ili minimalno 240 ECTS bodova II. ciklusa visokog obrazovanja i referentna lista – navodi se u trećoj stavci člana 51. ovog zakona.

U članu 49. definirano je kako taj stručni ispit treba da izgleda kao jedan od uslova da bi fizičko lice dobilo ovlaštenja da učestvuje u projektima gradnje u FBiH.

- Ovjerenu kopiju uvjerenja o položenom stručnom ispitu stečenog na prostoru Federacije Bosne i Hercegovine ili ovjerenu kopiju uvjerenja o položenom stručnom ispitu stečenog na teritoriji SFRJ do 6. aprila 1992. godine, odnosno rješenje o oslobađanju od polaganja stručnog ispita izdato od nadležnog organa – stoji u tački b člana 49. Uredbe.

Član 49. Uredbe. Avaz

Drugim riječima, prema novom rješenju, strani stručnjaci praktično su onemogućeni da dobiju dozvolu da učestvuju u građevinskim projektima u FBiH, s obzirom na to da je nemoguće da stručni ispit polože na jednom od zvaničnih jezika u Bosni i Hercegovini, što s ranijom Uredbom nije bio slučaj. To, također, znači i da su strane firme koje posluju ovdje sada primorane da angažuju isključivo domaće stručnjake.

Primjerice, radovi na Koridoru Vc, koje uglavnom finansiraju EIB i EBRD izvode se prema međunarodnim ugovorima, a nakon što dobiju posao strane firme moraju naći načina da ispune sve uvjete iz odredbe – što je gotovo nemoguće.

U 21. stoljeću u kojem se na globalnom nivou teži mobilnosti i slobodnom protoku ljudi, informacija i roba, jasno je da je ovakva odredba, ne samo problematična nego i ekonomski besmislena.

Za donošenje aktuelne uredbe tada su se najviše zalagali Ministarstvo prostornog uređenja FBiH i tadašnja Uprava Autocesta Federacije BiH. Zašto? Bez obzira na to da li se htjelo podstaći veće zapošljavanje domaćih stručnjaka ili se, pak, pogodovalo određenim interesima prema lokalnim firmama za projektovanje i nadzor, jasno je da ovakva odluka može samo naštetiti građevinskom sektoru u našoj zemlji, projektima koji su u toku, kao i onim budućim, koji tek treba da budu realizirani. Jer, zabraniti stranim stručnjacima da učestvuju u izgradnji Bosne i Hercegovine je kao zabraniti stranim igračima da igraju u domaćoj fudbalskoj u ligi. Vjeruje li iko da bi to doprinijelo jačanju te lige ili bi je samo dodatno ostavilo bez kvaliteta i talenata?

Projekti na čekanju

Prema pouzdanim informacijama, navedena uredba unijela je zabrinutost, ali i zabunu među kompanijama sa sjedištem van Bosne i Hercegovine koje sa svojim kadrovima realiziraju brojne građevinske projekte.

Osim problema angažiranja stranih stručnjaka u budućim projektima, nije jasno ni da li se ova odluka primjenjuje retroaktivno, odnosno da li strani stručnjaci mogu nastaviti s radom na poslovima čija je realizacija počela prije stupanja Uredbe na snagu.

A brojni su građevinski projekti koji su u toku ili treba da budu započeti te zahtijevaju znanje i angažman brojnih stručnjaka, kako domaćih, tako i stranih.

Autoceste FBiH: Kako nastaviti s projektima?. Autoceste FBiH

Onaj svakako najveći i najznačajniji generacijski projekt jeste izgradnja Koridora Vc, autoputa koji treba da BiH međusobno poveže od juga ka sjeveru i potom preko Hrvatske sve do Mađarske. Nedavno otvoreni veličanstveni most „Hercegovina“ kod Počitelja još je jedan korak u realizaciji ovog projekta.

Osim toga, na sjevernoj dionici Koridora Vc u izgradnji je 50 km autoceste, i plan JP Autoceste FBiH jeste da se u drugoj polovini 2026. godine završi izgradnja svih dionica na sjevernom dijelu Koridora Vc, a koji će, uslijed svoje pozicije, kao i činjenice da prolazi nizom lokalnih zajednica s velikim brojem poslovnih subjekata i snažnim potencijalom daljnjeg razvoja, biti nova žila kucavica ovoga dijela BiH. Tu je i dionica hercegovačkog dijela autoceste Mostar Jug – Tunel Kvanj koja je ključna za povezivanje cjelokupnog prostora Hercegovine, a čiji bi se radovi, prema planiranoj dinamici, trebali okončanti do kraja 2028. godine.

Pored Koridora Vc, u BiH su izgradnji ili planu izgradnje još brojni građevinski poduhvati poput Južne longitudinale, Prve i Druge transverzale u Sarajevu, novog terminala na Sarajevskom aerodromu, tramvajskih i željezničkih pruga, itd.

Ukoliko bi postojeća uredba ostala na snazi, strane kompanije angažirane na velikim projektima gradnje bile bi u velikom problemu da nastave s radom, a naša zemlja bi ostala uskraćena za znanje i stručnost njihovih eskperata. Stoga, zaključuje se, ne postoji nikakav racionalan razlog da i dalje ostane na snazi.

Sprema se izmjena, kada će Vlada FBiH reagirati

Povodom navedene uredbe kontaktirali smo ured premijera Federacije, Ministarstvo prostornog uređenja te Autoceste Federacije BiH. Iz ureda premijera odgovoreno nam je da je dato pitanje u nadležnosti Ministarstva. Iako smo i iz Ministarstva i iz Autocesta dobili odgovor da će se o datoj uredbi naknadno oglasiti te da trenutno ne žele istupati u javnost o ovom pitanju, nezvanično saznajemo da Ministarstvo prostornog uređenja i Vlada FBiH namjeravaju izmjeniti Uredbu koja je onemogućavala angažman stranih stručnjaka u BiH. To bi svakako bio pozitivan i potreban korak u otklanjanju bespotrebne kočnice za građevinske projekte u BiH. A mnogo nam ih predstoji.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.